Mijn dochtertje is nu 11 weken. Sinds week 6 weten we dat ze verborgen reflux heeft. We volgen de leefregels en ze krijgt 5 gram nexium. Dat ging tot vorige week vrijdag heel goed, maar we lopen nu tegen een aantal dingetjes aan. Ten eerste lijkt ze weer meer last te krijgen. Ik denk dat dit komt omdat ze een kilo zwaarder inmiddels is en haar dosis aangepast zou moeten worden, maar de huisarts zegt dat tot een jaar de dosis voor een baby 5 gram is. Ten tweede heeft ze meer honger gekregen. We hebben haar steeds kleinere flesjes gegeven met vaker voeden, maar nu is ze na de fles nog steeds hongerig. Ik wacht dan maar tot het eten wat gezakt is en geef dan maar later nog een klein beetje erachter aan, maar zit daardoor steeds met een boze baby. We begonnen 5 weken geleden met flesjes van 90 ml en zijn drie weken geleden probleemloos naar 120 gegaan, maar 150 is net een stap te ver merk ik. Met 150 heeft ze veel meer last van oprispingen en slikken. Toch heeft ze wel behoefte aan die hoeveelheid. Ik ben benieuwd hoe andere ouders dit doen met een groeiende baby met veranderende behoeften.
Wij gebruikten twee keer per dag een half zakje, minder was niet genoeg. Ik zou de huisarts vragen om dit ook te proberen, ik hoor het veel vaker. Mijn huisarts en de kinderarts schreven het wel voor. Verder dronken mijn kinderen heel snel. Na de bv gaf ik flesjes met een prematuurspeen, die gaan wat minder snel leeg en verzadigen daardoor wat meer. Ik gaf ook wel redelijke porties hoor, minder was niet genoeg. Maar die speen hielp wel een stuk. Mijn kinderen sliepen veel in een draagdoek/zak waardoor grotere porties wel gingen, ze sliepen dan rechtop. Als laatste: alles ging veel beter vanaf een maand of drie, dan komt er meer ritme, heb je meer ervaring met reflux en wat helpt bij jouw kind, neemt de reflux iets af etc. Het is even doorpakken, heel zwaar he
Ik zal morgen bellen met de huisarts en vragen om een doorverwijzing naar de kinderarts. Waarschijnlijk komt het dan wel goed met de dosering. We geven al voeding met de prematuurspeen. Ze doet er op zich ook altijd wel een flinke tijd over, zo'n half uur. We zullen zien hoe het zich ontwikkelt. Het ging zo goed de afgelopen maand dat ik eigenlijk gehoopt had dat ze ervan af was zodra ze meer zittend door het leven gaat.
Ik heb tot 6-7 maanden 7 voedingen van 90-120ml gegeven, dus ook al die tijd 2 nacht voedingen. Grotere flessen ging niet en zo kreeg hij toch z'n nodige voeding. Was elke 2,5 uur ongeveer een fles. Dit beviel ons allen het beste, minste pijn, meeste slaap. Medicatie heeft hij tot 1 jaar gehad en de reflux is helaas nooit over gegaan.
Ik moest ook beginnen met een half zakje. Ha vertelde mij ook dat ze niet meer mogen. mn oudste heeft ook even nexium gebruikt als baby en kreeg toen van de ka gewoon heel zakje voorgeschreven. met dat in mn achterhoofd geef ik gewoon nu 1 zakje, anders is de reflux pijn echt niet onder controle.
Ik zou denken dat de medicatie te laag is en dat de onrust na de voeding GEEN honger is, maar pijn. En dat dus de dosering omhoog moet. Wij begonnen met een half zakje, toen een heel zakje en toen 2 keer een half zakje. 5 mg is dus echt niet de max dosering die een baby zou mogen hebben
Nee, er zit groot verschil tussen haar hongerhuilen (heel boos) en last-van-reflux-huilen (heel verdrietig). Het hongerhuilen gaat over als je haar na een tijdje nog een klein beetje voeding geeft, maar de refluxonrust blijft de hele dag weer, net zoals in het begin en is eigenlijk alleen een beetje op te lossen door haar de hele dag rechtop tegen je aan te houden. Ze vindt de draagzak allerverschrikkelijkst en dus draag ik haar de hele dag nu weer op de arm. Gelukkig worden je armen wel steeds sterker door de training Maar dan nog merk je continu dat ze zich niet echt comfortabel voelt. Het gelukkige baby is er wat van af. Ik dacht al niet dat het klopt van die maximaal 5 mg. Gelukkig krijgen we een verwijzing naar het umcg. Ik ga ook eens wat minder tijd tussen de voedingen proberen. Nu wacht ik tot ze aangeeft dat ze honger heeft, maar ik denk dat ik het ook eens met 2,5 uur ga proberen.
Vaker kleinere voedingen zou ik dan idd doen, ipv grotere flessen. Goed dat je naar de kinderarts gaat, huisartsen weten hier echt te weinig van.
Dinsdag eindelijk naar de kinderarts. De huisarts heeft ons eerst nog twee weken om laten knoeien met Zantac voor we door mochten naar de kinderarts. Het krijgen van een afspraak duurde ook nog wel even. Vorige week zondag was dl aan het gillen van de pijn. We hadden nog 20 zakjes nexium en hebben het erop gewaagd...2x 5 mg per dag. Het werkte de volgende avond. Maar oh, ik ben erg bang om dit aan de kinderarts uit te leggen... Nu zijn mijn man en ik vanwege verschillende chronische ziekten erg bedreven in het medische, maar ik weet ook wel dat artsen niet zo dol zijn op mensen die zelf gaan dokteren. Dl heeft overigens wel een fantastische week, de beste week tot nu toe...
Hier heeft J ook last van reflux. Wij geven ook nexium 5mg. Wij zijn door het harde huilen een keertje op de huisartsenpost beland, en die dokter zei toen tegen ons dat hun onder de 4 kilo 5 mg aanhielden, en daarboven 10 mg. J is nu net iets zwaarder als 4 kilo, dus ik ga het in de gaten houden en anders vraag ik of ik meer mag geven ( tot nu toe gaat het heel goed). Is niks zo n kleintje met pijn wat de hele dag huilt
Raar hè, onze huisarts zei dus dat nexium onder de 5 kg helemaal mag. Dl was net 5 kg toen we aan de nexium begonnen.
Onze dochter heeft vanaf 5 weken twee keer per dag een half zakje Nexium gehad. Dat werd zo voorgeschreven door de kinderarts en had ze ook echt nodig. Overigens meen ik me te herinneren dat er in de bijsluiter zelfs staat dat je het eigenlijk pas mag geven na 1 jaar, maar dat weet ik niet meer zeker.
Hier ook met nexium begonnen maar na een tijdje overgestapt op omeprazol vloeibaar. Zelfde soort spul maar veel makkelijker te doseren en te geven. Mijn zoontje krijgt ook redelijk grote flessen maar we laten hem tussendoor goed boeren, even rondlopen. Geven de fles in fases. Kost wel even tijd maar meerdere flesjes natuurlijk ook. En vooral een tijdje rechtop na de fles helpt hier goed. Kan ook in een wippertje dan hoef je zelf niet steeds te sjouwen. Zoontje slaapt op zijn buik, hierdoor slaapt hij veel beter en hikt en slikt hij minder. Draagdoek moest hij ook niks van hebben. Lekker wandelen met de wagen wel, dat vindt hij heerlijk en valt dan makkelijk in slaap. Sterkte! Is niet makkelijk al dat rondlopen met baby op je arm, ik weet er alles van.