Ik heb gisteren bij de Prenatal een paar babyboeken doorgebladerd. Er staan hele leuke dingen in, die je als ouder kunt invullen. Ik vind ze alleen erg dun. Vooral toen ik zag bij één boek maar één pagina is waar mensen hun wensen voor de baby kunnen opschrijven, dacht ik: Ik kan beter zelf iets maken. Alleen zou ik graag van jullie willen weten welke dingen er allemaal in staan. Van die standaard zinnetjes die je zelf moet afmaken. Iemand zin om dit over te schrijven uit hun eigen babyboek?
Hoi hoi! Ik heb het boek 'pap en mam vertellen over jou' besteld via bol.com en dat is echt een super babyboek! Het is om bij te houden tot en met de puberteit en er is voldoende ruimte om wensen in te schrijven, ook bij de verjaardagen. Je zou de wensen ook op A4-tjes kunnen laten schrijven en deze er dan inplakken (opgevouwen). Veel plezier met zoeken! Edit: sorry, zie nu pas dat je eigenlijk zelf een boek wil maken. Als je op de site van bol.com kijkt, kan je in de boeken kijken en volgens mij is dat wel leesbaar om over te schrijven!
Ja! Dat heb ik net inderdaad gedaan! Er zijn een aantal boeken met 'inkijkexemplaar' en daar vond ik dus precies wat ik nodig had! Ik heb al materiaal voor 12 'hoofdstukken'! Als mijn verlof begint, ga ik wel op zoek naar 'scrapboek' materiaal.
Heb je dat materiaal voor die twaalf pagina's toevallig in 'n worddocumentje gezet oid? Ik zoek namelijk naar hetzelfde en als je genegen zou zijn de vruchten van je zoektocht te delen hou ik me aanbevolen!
Ik heb toch niets te doen (verplichte bedrust ), dus ik heb het babyboek van Ruben erbij gehaald (baby's eerste jaar van Muis) Voor mijn geboorte - Toen mama hoorde dat ik eraan kwam dacht ze..... - En papa dacht.... - De eersten aan wie ze het vertelden waren..... - Toen mama mij voelde bewegen in haar buik voelde dat.... - toen ze mij verwachtte, at mama het liefst... - dit vond ze niet meer lekker... - ik werd verwacht op...... Ik ben er! - Ik werd geboren op...om... - In... - ik woog... - en ik was... cm lang - Mijn haar was... - mijn naam is..deze naam is gekozen omdat.... Mijn eerste dagen - Wat mama dacht en voelde.... - wat papa dacht en voelde.... Wie kwamen er de eerste dagen op bezoek? (kan je foto's opplakken en namen erbij zetten) Thuis - Ik woonde... - de 1e nacht thuis sliep ik... - mijn eigen kamertje... De wereld om mij heen - Wie was er koning(in) toen ik werd geboren? - Het belangrijkste nieuws was... (leuke tip van mij, bewaar de krant van de geboortedag!) - Beroemde filmsterren waren... - Topsporters waren... - Een liter melk kostte... - een brood kostte... - mijn luiers kostte... (die laatste 3 klinken misschien raar, maar over 30 jaar is dat wel leuk om terug te lezen!) In bad - De eerste keer dat ik in bad ging was... - Toen ik groter werd speelde ik in bad het liefst met... Slapen als een roos - Wat moest er allemaal gebeuren als ik naar bed ging?... - Mijn liefste knuffels waren... - Mijn liefste slaapliedje en voorleesverhaaltje waren... - Ik sliep voor het eerst een hele nacht door toen ik.......was Babyportret - Ik lachte voor het eerst toen ik.....was - Ik moest altijd lachen om... - Ik kreeg mijn 1e tandje op... - Ik zei "mama" op...... - Ik zei "papa" op...... - Mijn 1e andere woordjes waren.... Naar buiten - Mijn eerste uitstapje was naar.... - waar ging ik nog meer naar toe?..... - Leuke dagjes uit waren.... Babyhandje Ruimte voor een afdruk, daaronder staat: - Bij deze afdruk was ik.... oud - Ik greep voor het eerst naar... - Ik klapte in mijn handjes... - Ik zwaaide voor het eerst... Babyvoetje Ruimte voor een afdruk, daaronder staat: - Bij deze afdruk was ik.... oud - Ik rolde op mijn buik... - Ik begon te kruipen... - Ik trok me op... - Ik zette mijn 1e stapje... Vakantie - Mijn 1e vakantie was naar... - we gingen met... - het leukst vond ik... Lekker eten - Ik at mijn 1e hapje toen ik... - het was... - ik vond het... - Ik hield er veel van... - en dit vond ik helemaal niet lekker... Spelen - Ik speelde het liefst met... - Mijn 1e vriendjes waren... Ik ben jarig! - Hoe vierden we mijn 1e verjaardag?... - Wie kwamen er allemaal?... - Mijn mooiste cadeautjes waren... Dan nog een kalender met belangrijke feestdagen in de familie. Ook nog een grafiek waar je de lengte en het gewicht kunt invullen. Ook zitten er tussen de teksten door veel envelopjes waar je dingen in kunt doen (plukjes haar bijvoorbeeld) en veel ruimtes voor foto's
Owja, voorin het album kan je een soort van familiestamboom maken van foto's van opa's en oma's, tantes en broertjes/zusjes enzo. Dan komt er een pagina of 2 waar je van alles over jezelf (dus papa en mama) kunt vertellen, inclusief ruimte voor foto's.
Toevallig wel! Zo is het ongeveer. Ik ga de hoofdstukken alleen niet zo nummeren hoor Is meer voor mijzelf. Hoofdstuk 1: Dit ben ik Foto Mijn naam is Ik ben geboren op dag, <datum> om <tijdstip> uur, in <geboorteplaats> (of gewoon geboortekaartje plakken) Mijn sterrenbeeld is <sterrenbeeld> Hoofdstuk 2: Dit zijn mijn papa en mama Foto Mijn mama heet .... Ze is geboren op <datum>, in <geboorteplaats> Mijn papa heet ..... Hij is geboren op <datum>, in <geboorteplaats> Familiestamboom maken? Met pasfotos erbij? Hoofdstuk 3: Voor ik er was Zo zag ik eruit in mamas buik: Echo foto Foto buik Vanaf <datum> wisten papa en mama dat ik er aan kwam Ze vertelden het eerst tegen ...... Mama voelde me voor het eerst bewegen op <datum> De eerste keer dat ik echt schopte was op <datum> Zo zag mijn kamertje er uit <foto> Hoofdstuk 4: Mijn geboorte Ik werd <in het ziekenhuis> / op <thuisadres> geboren De verloskundige heette De dokter heette . De bevalling duurde <uur> Ik woog gram Ik was cm lang Ik had <kleur> ogen En ik had <veel/geen/licht/donker> haar Plukje haar bijplakken? Dit zijn mijn voetjes, vlak na de geboorte <foto of afdruk voetjes> Dit is mijn geboortekaartje <kaartje inplakken> (als je dit nog niet eerder hebt gedaan) Hoofdstuk 5: Mijn eerste dag Zo ging mijn eerste dag Zo voelden mama en papa zich Dit gebeurde er in de wereld <krantenknipsels> (maar dan alleen de leuke berichten ) Dit was het weer Een brood koste deze dag Een liter benzine koste deze dag De dollar was vandaag waard De pond was vandaag waard Hoofdstuk 6: Kaartjes Alle kaartjes ingeplakt, ook die van bloemen Hoofdstuk 7: Visite! Voor ieder bezoek: o Datum o Namen o Foto o Wenskaartje o Kadootje? Hoofdstuk 8: Zo groeide ik (tabel) Week Gewicht Lengte 1 3 6 12 18 24 36 52   Hoofdstuk 9: Mijn eerste Wat Wanneer Opmerkingen keer omrollen keer zelf zitten keer optrekken stapjes keer naar de kapper doorgebroken tandje woordje liedje hapje Hoofdstuk 10: Mijn favorieten Mijn lievelingsknuffel is . Die heb ik gekregen van . Ik speel het liefst met . Die heb ik gekregen van . Ik word altijd vrolijk als <wie> <liedje> zingt Ik eet graag <hapjes> Ik houd helemaal niet van <hapjes> Ik slaap het liefst <waar/hoe> <waarvan> moet ik altijd hard lachen Hoofdstuk 11: Mama vertelt Periodiek een dagverslag, incl. tijden van slapen, wakker worden, eten (en hoeveelheid), luiers verschonen, box, wandelen en andere activiteiten. Leuke dingen meegemaakt Andere bijzonderheden Hoofdstuk 12: Mijn eerste verjaardag Hoe vierden we het? Wie waren er allemaal? Hoe vond ik het? Fotos Zoiets is het geworden
Ik heb ook het zwangerschapsboek van Anne Geddes. Zal voor je enkele zinnetjes overtypen: -ik dacht dat ik wel eens zwanger zou kunnen zijn toen... -hoe ik me voelde toen de test positief was... -wie er toen bij me was... -mensen die tijdens mijn zwangerschap belangrijk voor me zullen zijn... -waar ik zou willen bevallen... -wie daarbij zou moeten zijn en waarom... -mijn ideeën over het moederschap -mijn ideeën over kind-zijn -hoe ik over mijn lichaam denk (elk trimester en na de bevalling) -hoe mijn lichaam is veranderd (elke trimester en na de bevalling) -wat ik heel lekker of juist niet lekker meer vind (zie vorige) -hoeveel energie ik nog heb (zie vorige) -waar ik naar uitkijk (zie vorige) -waar ik tegenop zie (zie vorige) -waar ik om moet lachen (zie vorige) -waar ik om moet huilen (zie vorige) -interessante dingen die ik heb geleerd (zie vorige) -wat ik echt heel leuk vind aan zwanger-zijn -wat minder prettig is -hoe ik het vond om mijn kindje te zien (na 1e echo) -hoe anderen reageerden die erbij waren -ik wilde wel/niet graag weten of het een jongen/meisje is -hoe ik het vind om een jongen/meisje te krijgen -wat ik voelde toen mijn kindje zich bewoog -wat die ervaring voor mij betekende -in welk opzicht zwanger-zijn anders is dan ik me had voorgesteld -hoe ik tegen mezelf en mijn zwangerschap aankijk -dit vind ik van zwangerschapsgym -wat ik doe om mezelf te vertroetelen -wat ik doe als ik alleen ben -hoe ik rustmomenten inbouw -wat ik lees/leer -hoe ik mezelf fit en gezond hou -hoe ik mijn lichaam en geest voorbereid op de bevalling -mijn kindje is het actiefst als... -mijn kindje lijkt te reageren op... -wat ik extra fijn vind om voor mijn kindje te doen... -wat ik het liefs voor mijn kindje wil... -koosnaampjes voor ongeboren kindje -wat mensen zeggen over of het een jongen/meisje wordt -hoe ik denk over een jongen of een meisje -ideetjes voor kinderkamer -cadeautjes -dingen die ik speciaal voor mijn kindje heb gekocht -wat ik verwacht van de bevalling -verslagje van dromen -brief aan mijn kindje: ik heb nagedacht over...wat ik je graag zou willen zeggen is... -ik wist dat de bevalling was begonnen doordat... -wat ik dacht en voelde... -waar ik was... -hoe het eerste deel van de bevalling ging... -wie bij me was... -hoe de bevalling is verlopen... -wie het eerst huilde... -wat de eerste woorden waren die ik tegen m'n kindje zei -wat ik nooit had verwacht -wat ik dacht en voelde toen mijn kindje was geboren -briefje aan jezelf: ik ben trots op mezelf omdat... -opmerkingen over het voeden -hoe het is om niet meer zwanger te zijn... -hoe het voelt om moeder te zijn -wat er door me heen gaat -hoe ik het vond om m'n kindje voor het eerst vast te houden -wat mijn kindje aanhad -hoe mijn kindje reageerde op ons huis -wie waar slaapt -hoe we ons aanpassen aan ons nieuwe lid van het gezin -bijzondere momenten -wat mijn kindje leuk vindt -dingen die ik met mijn kindje wil gaan doen -leuke cadeautjes Pffff...zo asjeblief!
Wat een leuk idee om dat zelf te maken! Ik denk dat ik dat van je over ga nemen, ik kan hier nl geen babyboek vinden...
Leuk idee om zelf een boek te maken!! Das veel leuker dan die standaard dingen natuurlijk.. Ik blijf dit topic volgen Misschein kan ik er nog wat inspiratie uithalen
Misschien nog een tip voor de moeders die niet zelf een boek willen maken, maar wel willen aanvullen of dingen eruit willen halen... Ik heb het boek ´Baby´s eerste jaar´ van Pauline Oud gekocht. Dit is een boek waarbinnen de bladen vastgebonden zitten met een lint. Dit geeft je de mogelijkheid om de losse fotobladen die achterin zitten over het boek te verdelen of er dingen uit te halen of zelf bladen toe te voegen. Lijkt mij wel handig! Oh ja, in dezelfde serie is ook nog het ´Kraambezoekboek´ verkrijgbaar, speciaal voor wensen van alle kraamvisite. Maar dan heb je dus wel twee boeken...
Even uit mijn hoofd want ik heb de babyboeken van mijn kinderen nu niet bij de hand. Maar daar stond dus ook een bladzij in over papa en eentje over mama: volledige naam, zussen/broers van papa en mama, wat zijn de hobby's, hoe ziet hij/zij eruit, etc. + een stukje over hoe ze elkaar hebben leren kennen. Ditzelfde ook over de opa's en oma's. (Leuk, moet je je ouders gaan interviewen ) Verder over de baby: eerste indrukken na de geboorte, hoe zag baby eruit, wie waren er bij de bevalling (onthou de naam van die verpleegkundige... ). Verder per maand: wat eet je nu, hoe slaap je, wat kun je al. Een bladzij over gezondheid: welke prikken heb je gehad en wanneer, wanneer was baby ziek en wat had ie toen, dokter geweest ja/nee. Een bladzij voor het geboortekaartje + de advertentie uit de krant (hele krant bewaren is inderdaad ook erg leuk!). En natuurlijk bladzijden voor hand/voetafdrukjes, haarlokjes en foto's. Ohja en een bladzij om te beschrijven hoe de zwangerschap verliep, en eentje voor de bevalling.
Wat een leuk idee om er zelf 1 te maken! ik kan ook al geen leuke vinden dus misschien dat ik hem ook wel zelf ga maken, genoeg inspiratie hier!! Groetjes
Maken jullie eigenlijk het boek in een al gebonden (foto) album of iets losbladigs? Wel super informatie die hier staat, kan er een hoop mee!
Ik vond ergens iets over 'scrapbooks'. Ik weet nog niet precies wat dat zijn, maar ik ga het bekijken! Die boeken zijn er voor gemaakt om dingen in te plakken enzo, dus dat moet lukken.
hoi, Dat is wel een ideetje om er zelf 1 te maken. Ik doe al heel wat jaartjes scrapbooken met fotos en ik vin het iedere keer nog leuk om de boeken terug te kijken. En je heb ook zoveel papier voor baby's om te gebruiken. Ik ben nog niet zwanger. We zijn pas begonnen voor n klein wondertje maar ik blijf het zeker volgen hier.