Beste verloskundige, Ik ben nu 9 weken zwanger en mijn moeder (die acupuncturiste is, maar nog niet weet dat ik zwanger ben) gaf mij zonet een voetmassage. Toen voelde ik ineens een raar gevoel in mijn onderbuik. Na wat google-en begreep ik dat een voetmassage weeën kan opwekken. Maar kan dat dan ook al zo vroeg in de zwangerschap zijn? En als ik nou geen last meer van mijn onderbuik houdt, kan het dan toch een gevaar voor de foetus zijn geweest? (miskraam daardoor ofzo?) En mag bijvoorbeeld mijn man wel gewoon mijn voeten masseren? Want die weet toch niets van voetreflexzones dus die doet gewoon wat ik lekker vind, zoals mijn grote teen en teennagels (haha ). Alvast bedankt!
Hoi hoi, Voetreflexmassage kan inderdaad weeen opwekken, als er op het juiste plekje word gemasseerd. De kans dat die in die mate is geprikkeld is klein. Het kan geen miskraam opwekken., Je partner mag jou gerust massages blijven geven!! Imke
Ha Imke, Dank voor je snelle reactie! Fijn dat ik nog wel van m'n hubby's masseerkwaliteiten mag genieten, hihi. Vroeg me nog wel af of een rugmassage van hem dan ook mag? Heb altijd pijn bovenaan m'n rug bij mijn schouderbladen en ook daar helpt masseren goed bij. Maar mijn moeder had het erover dat dat juist dan weer niet mocht als je zwanger was. Weet jij wat hiervan waar is?