Anti stress tips

Discussion in 'De lounge' started by Chocoholic, Sep 2, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

Sep 25, 2011
    2,806
    417
    83
    Het schijnt dat ik last heb van stress.. :rolleyes:
    Ik ben het type 'niet lullen maar poetsen' en dus is stress voor mijn belevenis iemand die paniekerig trilt en het huilend uitschreeuwd. Ver van mijn bed.
    Wel heb ik een gezellig 'druk' leven (incl.2 kleuters), maar ben niet constant heen en weer aan het rennen.
    Sinds een tijdje ben ik wel vermoeid. Wat wil je met 2 rondrennende terroristjes :D denk ik, maar het gaat dus niet weg. Zoiets als "bij slapen" bestaat niet en al doet mijn man ook veel in huis, toch blijft de vermoeidheid.
    Ik sport 1x in de week, rook niet, en loop iedere dag (lunchpauze) met collega's een half uurtje buiten rond.

Ik heb een test gedaan en toch komt daar 'stress' uit.. dus wil ik wat meer momentjes van ontspanning creëren, maar weet niet hoe/wat.
    Wat doen jullie zoal ter ontspanning?

2. Manque

Manque Niet meer actief

Betablokkers slikken :roflmao:

Nee maar serieus: yoga, meditatie, muziek maken, creatief bezig zijn. Regelmatig op de dag een moment letterlijk stilstaan en bewust zijn van wat je voelt. Ontspanningsoefeningen via een app op de telefoon.

Ik heb een paar jaar terug al mijn sociale media verwijderd m.u.v. whatsapp. Dat hielp me ook. En een schoonmaakster inhuren.

Lisanne1811 and Chocoholic like this.
  3. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    1,850
    644
    113
    Female
    Ik deed altijd hardlopen. Maar avondje op stap met man of vriendin vind ik ook heerlijk. Eens een sauna of wellness bezoek.
    En waar ik ook heerlijk van kan genieten is bankhangen met een goede serie. Tijdens mn zoontje op school zit is mijn woensdag ochtend mn serie ochtend haha. Is mijn ochtend.

DastyQueen and Chocoholic like this.
  4. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    1,850
    644
    113
    Female
    Oh die schoonmaakster heb ik ook. Ze mag nooit meer weg haha

Manque likes this.
  5. Narcisje

Narcisje VIP lid

Mar 17, 2016
    12,799
    8,469
    113
    Female
    Legpuzzels maken! Vind ik heerlijk en doe ik vooral als ik erg gestresst ben.. stressen en het goede stukje van de puzzel zoeken gaat niet samen ;)

Marchella and Chocoholic like this.
  6. Youtan

Youtan VIP lid

Jun 9, 2015
    6,495
    4,332
    113
    Female
    Als ik stress heb of gewoon te druk, dan ga ik naar de sauna. Alleen. Heerlijk!
    Er is een periode geweest dat ik iedere week ging, op aanraden van mijn psycholoog, daar heb ik weer geleerd om niets te doen. Het was even moeilijk, maar nu ben ik er best goed in geworden ;)
    Ik ga as donderdag weer, gewoon weer even oefenen met niets doen en niet nadenken. Ik ga geen hele dagen. Ik breng mijn dochter zelf naar school en Haal haar weer zelf op. Dus ik ga dan tussen 10-14 ongeveer.

DastyQueen and Chocoholic like this.
  7. Hopsatee

Hopsatee Niet meer actief

Mja ik zoek tips! Ik heb ook stress maar ik ben ook zo zeg maar. Slaap weinig doe veel, regel alles en heel soms loopt alles over en kook ik over. Dan ga ik als een gek me time inplannen.

Overigens wil ik dit beter leren beheersen en ik ga dus mindfullness doen! Wellicht dat dit gaat helpen?

Sneeuwvlokjes and DastyQueen like this.
  8. Bezige bij

Bezige bij Fanatiek lid

Mar 6, 2016
    1,948
    1,711
    113
    Female
    Wat bij mij goed helpt is een massage boeken of man laten masseren.
    Naar de sauna gaan.

En voor de rest proberen echt meer dingen mentaal los te laten.

9. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

Sep 25, 2011
    2,806
    417
    83
    mindfullness.. ga ik ff googlen!

Hopsatee likes this.
  10. Treez

Treez Niet meer actief

Inderdaad alleen naar de sauna en niks hoeven. Heerlijk!

Verder is voor mij mindfulness belangrijk om te ontspannen, maar dat moet je wel consequent in je leven inpassen. Vraagt wel enige discipline en oefening. De eerste weken vond ik het helemaal niks en nu kan ik al jaren niet zonder.

In de natuur zijn, ontspant mij ook. Lekker wandelen of hardlopen in het bos, hei etc. Tuinieren, kanoën etc.

Wat voor test heb je gedaan waaruit blijkt dat je teveel stress hebt? Uitgesloten dat er geen fysieke oorzaak voor de vermoeidheid is?

Hopsatee likes this.
  11. iMoeder

iMoeder VIP lid

Oct 30, 2015
    5,943
    6,290
    113
    Mindfullness
    Rustige yoga
    Wandelen in de natuur
    Legpuzzels maken
    Muziek luisteren
    Dingen voor jezelf doen zonder kinderen
    Dingen uitbesteden (huishoudelijke hulp, Strijkservice, boodschappen bestellen etc)

Ik ben ook een niet-lullen-maar-poetsen type, snel verveeld, altijd bezig, veel prikkels nodig en de uit-stand lijkt onvindbaar. Ook al heb je een hekel aan ontspannen, dan moet je toch ontspannen. Kunst is om voor jezelf een manier te vinden om dat te doen.

Chocoholic, Hopsatee and Manque like this.
  12. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

Dec 2, 2016
    3,701
    4,591
    113
    Wandelen, hardlopen, tuinieren. Eigenlijk alles in de natuur is erg ontspannend vind ik. Verder fotograferen, yoga, mediteren, boek lezen, series of films kijken, muziek luisteren of muziek maken. Soms ook gewoon dagdromen buiten op een bankje of op bed ofzo. En als ik teveel achter de computer heb gezeten en na heb gedacht vind ik het juist ontspannend werken om de keuken schoon te maken ofzo. Iets fysieks waarbij je niet hoeft na te denken.

HooyoShimbir likes this.
  13. Waxinelichtjes

Waxinelichtjes Fanatiek lid

Jun 22, 2018
    3,695
    4,231
    113
    Female
    Ja ik kan nu een hele waslijst gaan opnoemen van yoga tot valeriaan... van sporten tot shoppen...
    Maar volgens mijn man werkt seks het beste tegen stress :roflmao:

14. marina kl

marina kl Bekend lid

Jun 21, 2015
    649
    344
    63
    Ik kan alleen nog een lekker glasje wlijn vooraf aan toevoegen haha! :thumup:

Waxinelichtjes likes this.
  15. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

Sep 25, 2011
    2,806
    417
    83
    Ik zie vaak de sauna voorbij komen. Helaas niks voor mij. Heb het wel eens geprobeerd maar ik kan er gewoon niet tegen helaas.
    Puzzelen en kleuren met de kinderen vind ik dan weer wel leuk bedenk ik me net. Misschien moet ik dat maar eens vaker doen, maar dan zelf. Ik heb een volwassenen kleurboek gekocht zodat ik niet alleen maar die vd kinderen vol kleur :rolleyes:

16. Sallie

Sallie VIP lid

Sep 27, 2008
    8,257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Misschien eerst kijken waar de stress vandaan komt?

Las laatst een mooi stukje van een huisarts. Kort samengevat ging het over alle mooie methodes die we tegenwoordig hebben om de stress tegen te gaan enz. Hij schreef dat er, in een tijd met zo veel burn outs en stressklachtan vaak wordt vergeten te kijken naar de bron van alle klachten. Dat al die oefeningen en oplossingen meer symptoom bestrijding zijn. Ondanks dat ik ook vaak bewust probeer te ontspannen, is dat artikel wel iets dat ik in mijn achterhoofd houd.

Treez likes this.
  17. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    1,850
    644
    113
    Female
    Je hebt zeker een punt. Alleen soms valt er aan de bron niet zo heel veel te doen dan afwachten, accepteren etc en dan is t kwestie van tijd enzo. Maar als de bron aangepakt kan worden dan zeker doen idd

18. Chocoholic

Chocoholic Fanatiek lid

Sep 25, 2011
    2,806
    417
    83
    Eens! Als ik wist waar de stress vandaan zou komen, kon ik het ook aanpakken. Maar er is niet 1 specefiek iets waar ik over stress. Dat is het hele probleem. De symptomen heb ik, dat zegt de huisarts ook. Maar waaraan het dan echt ligt... geen idee! Mijn werk is leuk, thuis ben ik ook gelukkig. Geen vreemde dingen dus.

19. Beebylove

Beebylove Fanatiek lid

Mar 11, 2013
    1,850
    644
    113
    Female
    Hmm wat ik net nog bedacht, yoga of meditatie. In stressvolle periode of wanneer ik echt super gespannen ben kan ik me hier helemaal aan geven en voel me achteraf wel moe, maar meer ontspannen. Wel helpt het bij mij pas na een week ofzo. En t dab iedere dag doen of meerdere keren per week. Je kan het zo zweverig maken als je zelf wilt

Chocoholic likes this.
  20. Treez

Treez Niet meer actief

@Chocoholic de mindfulness app van vgz is misschien ook wel een aanrader? Je kan laagdrempelig kennismaken met mindfulness en ontspanningsoefeningen via de app in de vorm van een thuiscursus.

Chocoholic likes this.

Share This Page