Ervaringen bevallen zwolle, hoogeveen, heerenveen

Discussie in 'De bevalling' gestart door indy22, 28 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Na een heerlijke thuisbevalling zal ik deze keer (helaas pindakaas) waarschijnlijk moeten bevallen in het ziekenhuis.

Nu kan ik kiezen uit het Isala ziekenhuis Zwolle, Het Bethesda ziekenhuis in Hoogeveen of het Tsjongerschans ziekenhuis in Heerenveen.

Ik ben heel benieuwd wat jullie ervaringen zijn.
    Ik zou graag zo veel mogelijk als thuis bevallen. Dus zo min mogelijk ingrepen/toeters en bellen en zoveel mogelijk rust.

Alle tips zijn meer dan welkom! Merk dat ik dit heel spannend vind.

2. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ah dan woon je rond hetzelfde als mij haha.

Wij zaten met hetzelfde. En met ons traject zaten we in zwolle dus voor ons was dat eigenlijk logisch.
    Maar, onze verloskundige had een grote voorkeur voor heerenveen. Hoogeveen hebben ze niks mee. En zwolle heb je gewoon grote kans op file, plus dat het ziekenhuis veel minder persoonlijk is.

Wij zijn dus naar heerenveen gegaan. Ik heb er voor de bevalling meerdere malen gelegen. Je krijgt eten en drinken aangeboden tijdens her wachten. Ze kennen je naam. Je bent geen nummer.
    Tijdens de bevalling had ik een super lieve verloskundige (de enige man daar, joost) en echt ik heb het daar goed gehad. Moesten nog anderhalve dag blijven na de bevalling en ook dat is super. We kregen een twee persoons kamer met wiegje voor onze zoon. Eten en drinken zat er bij in (behalve avond eten voor mn man) en het mooiste, ze wisten allemaal de naam van onze zoon. Ik hoorde de arts op de gang tegen een collega zeggen :)"ja ga maar vast, ik moet nog controles doen bij Jonathan en kom dan ook" echt, daar smolt ik van! Zo geweldig.

Dus, ik zou zeker weten weer naar Heerenveen gaan!

En ik wou ook zonder toeters en bellen, maar dat is niet gelukt haha. Wel heeft de vk echt alles overlegd. Vooral omdat het allemaal enorm anders liep dan gepland en toch bleef hij aangeven wat er anders moest en of ik het er mee eens was.

Heel veel succes met je bevalling meis!!

3. indy22

indy22 Fanatiek lid

20 okt 2012
    1.829
    25
    38
    Dankjewel :) Ik weet dat je in hoogeveen na de bevalling op een groepskamer komt te liggen zonder partner. Dus dat is dan voor mij wel een grooooote pre van heerenveen! Bij mijn eerste bevalling in hoogeveen geweest (want ingeleid) en de nacht na de bevalling de hele nacht opgeweest door andermans baby's. Lag toen met zes andere moeders en baby's in een kamertje.

4. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Oh dat lijkt me zo vreselijk he.. wel bijzonder, mijn schoonzusje lag toen wel op een een persoonskamer. Maar geloof dat mn broer toen ook snachts weg moest..

Wij zijn in heerenveen ook op de voorlichting geweest. Dan laten ze je alles zien. Het rechter deel van de gang zijn de beval kamers. En het linker deel van de gang zijn dus de kamers waar je na de bevalling ligt.
    Tijdens de bevalling hebben ze zelfs een bed opgezocht voor mn man om te slapen naast mij. Hij heeft er weliswaar 10 minuten op gelegen voor ik gek werd van de weeen hahahaha.

Ik vind heerenveen echt fijn. Je bent patiënt en geen nummer. Veel contact en ze zijn super lief.
    Wie weet kun je bij heerenveen en Zwolle de avonden bij wonen. Dacht dat hoogeveen het ook heeft. Maar ik zie de laatste tijd nogal wat berichten over het sluiten van het bethesda? Dus weet niet zeker hoe dat zit..

5. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

#5 Elmyra, 29 jan 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 jan 2017
    Eerste bevalling in Zwolle, klinisch geworden ivm epiduraal. Superleuke vk en een fantastische vpk gehad. Mooie grote kraamkamers waar je partner ook kan slapen.

Tweede bevalling weer in Zwolle. Dit keer poliklinisch, toen ik kwam al 8cm ontsluiting. Was te laat voor pijnstilling (heb dat ook niet gemist hoor) maar dus poliklnisch ... maar wat een verschil in benadering. De vpk hadden gewoon haast mij de deur weer uit te krijgen en dat begon al bij binnenkomst. Uiteindelijk moesten we nog wel de hele nacht blijven omdat mijn jongste ondertemp had en in de couveuse moest. De avondvpk bleef maar pushen (voordat duidelijk was dat we moesten blijven) dat ik moest douchen terwijl ik aangaf heel duizelig te zijn. Uiteindelijk het gedram zat snel na de bevalling als een trillend lijk onder de douche gestapt. Ik was echt niet van plan eindeloos te blijven liggen maar 'come on ik ben net bevallen, geef me even om een beetje op adem te komen'. Toen moesten we dus alsnog blijven en mochten uiteindelijk in de ochtend naar huis. Nou die vpk van de ochtend spande de kroon, een felicitatie kon er amper vanaf en ze duwde de rolstoel naar binnen en de maxicosi werd op mijn voeten gezet want 'ik moest toch zo weg'. Terwijl ik nog eem beschuitje aan het eten was. Ik was er ook helemaal klaar mee en wilde geen seconde langer blijven. Heb me echt tot last gevoeld daar. Gelukkig was mijn eigen vk wel mee voor de bevalling. Ik wijt het maar aan overwerkt personeel maar achteraf gezien had ik een klacht in moeten dienen maarja hoeveel zin heb je daarin als je net bevallen bent?

Heerenveen klinkt goed en ik denk dat Zwolle dus ook prima is als je een indicatie hebt en dus medisch. Maar die laatste ervaring heeft mij wel doen besluiten om liever thuis te bevallen dan nog een keer in Zwolle met het risico weer zo onvriendelijk behandeld te worden. Snap best dat het druk kan zijn en als er dan ook nog eens 10 van die 'poliklinische vrouwen' binnenkomen je die zsm weer de deur uit wilt hebben .... maar kom op waar is dan je professionaliteit. Dit laat je toch niet op zo'n manier blijken???!

6. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Ik ben van mijn jongste in Isala bevallen. Voor ons nog geen 10 min. rijden van huis en een vertrouwde omgeving (ik werk er), dus logische keuze.
    Nou ben ik er in totaal maar 4,5 uur geweest (in 1,5 uur bevallen en daarna nog 3 uur wachten), maar het was een fijne ervaring.
    Toen ik in het ziekenhuis kwam stond er een heel team klaar (situatie van de baby was wat onduidelijk). Wat ik fijn vond is dat ik maar met 1 iemand contact had en de andere collega's deden, zonder dat ik echt merkte, gewoon hun ding. Het voelde dus voor mij niet druk en met 'toeters en bellen'. Toen bleek dat de baby oké was, vertrok iedereen en hebben man en ik een tijdje alleen doorgebracht. Bij de bevalling was alleen een verloskundige en verpleegkundige, dus niet meer personeel dan bij een thuisbevalling. Nu was mijn bevalling uiteindelijk niet medisch, dus weet niet hoe dat bij een medische bevalling gaat.
    Het ziekenhuis in Zwolle is nog vrij nieuw (2013), dus het oogt nog fris en ruime kamers (en een toilet met spoel/sproeifunctie, hemels na een bevalling :D). Voor de partner is er een slaapbank aanwezig (partner mag 24/7 blijven dacht ik) en mag ook gewoon met eten (volgens mij betaal je hiervoor een klein bedrag).

Ik zou iig van beide ziekenhuizen de informatie avonden bezoeken.

7. Elmyra

Elmyra Niet meer actief

Dit klinkt wel weer goed dan ... ik zal ook wel gewoon pech gehad hebben. Verkeerde plaats, verkeerde tijd, drukte, vpk die op hun tenen lopen. Maar toch vind ik het niet kunnen. Wij zijn ook niet alleen gelaten toen de baby er was. Telkens weer de douchevraag ... Voelde voor mij heel onrustig en dus onwelkom en tot last. Uiteindelijk wil iedereen toch weer zsm naar huis. Onze oudste van toen net 1 was ook nog thuis met opa en oma, ik was niet van plan daar vakantie te vieren ofzo. Ik weet ook best hoe een poliklinische bevalling werkt maar deze benadering van de vpk vond ik echt niet normaal. Dus nu hoop ik thuis te kunnen bevallen.

8. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.466
    3.912
    113
    Vrouw
    Mee eens. Ze kunnen het nog zo druk hebben of hun dag niet hebben, maar daar mag je als patiënt geen hinder van ondervinden.

9. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Tijdens mijn bevalling was het in heerenveen ook druk. Tot ik volledige ontsluiting had zijn ze wel steeds weggelopen enzo. Dus ook hier is dat zo.

Ik zou echt die info avonden bezoeken. Dan weet je net wat meer.

10. Jezz84

Jezz84 Actief lid

30 dec 2012
    455
    111
    43
    Ik ben ook in Zwolle bevallen. Heel fijne, nieuwe kamers en vriendelijk personeel! Ik kon lekker onder de douche etc en pas op het eind steeds personeel om me heen. Zou het echt niet fijn vinden om met meerdere mensen op een kamer te liggen! Succes met je keuze!

11. DUIFJE

DUIFJE Actief lid

30 okt 2012
    354
    0
    16
    NULL
    NULL
    Van de oudste ben ik bevallen in Hoogeveen. Thuis lukte niet, vacuüm moest er aan te pas komen. Eén nacht moeten blijven. Dit was überhaupt mijn eerste ervaring met een ziekenhuis. Het viel allemaal 100% mee! Maar ja, een gezonde baby, eerste bevalling. Had geen vergelijkingsmateriaal. Kon voor mij alleen maar meevallen.

12. Jurassic

Jurassic Actief lid

13 jan 2014
    475
    68
    28
    Ik sluit me aan bij bubblez. Ik vind heerenveen echt een topziekenhuis. Had mijn jongste tweeling ook graag daar gekregen? Maar ik woon nu in groningen. Kom oorspronkelijk ook uit Steenwijk 😉

13. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Ik ben in Heerenveen bevallen, eerste deel poliklinisch en daarna werd het klinisch. Qua zorg een goede ervaring in Tjongeschans, we hadden zelfs mazzel dat ze (door afzegging van een maaltijd) nog een reserve maaltijd hadden voor mijn man. Ik mocht namelijk niet direct weg ivm een te hoge temperatuur na de bevalling, maar gelukkig mocht ik in het begin van de avond alsnog naar huis :)

Geen gedeelde kamers gehad of extreme drukte, de verloskundige had echt tijd voor mij en heeft mij tussendoor goed gesteund. Al kan ik mij niet alles herinneren van de periode tijdens die #$*@#& weeën :p

Deel Deze Pagina