Bij mijn eerste kwamen we er behoorlijk laat achter dat ik zwangerschapssuiker had, pas rond de 34 weken. 2 weken op dieet geweest, dit gaf vrijwel geen verbetering. Met 37 weken overgedragen aan de gyn. Die wilde i.v.m. gewicht en grootte van zoontje met 38+2 gaan inleiden. Bevalling is per toeval diezelfde nacht spontaan begonnen. Echter resulteerde in een keizersnee. Zoontje was een sterrenkijker en woog met 38+2 4390. Finke jongen dus. Commentaar van gyn was dat ik die er nooit alleen uit had gekregen Nu ben ik (pril) zwanger van de tweede en lees dat de kans op wederom suiker heel erg groot is. Is het nu raadzaam om gelijk de gyn te bellen en daar m'n zwangerschap onder controle te blijven? Of mag dit niet en moet ik eerst naar een verloskundige? Ik wil ook niet naar hetzelfde ziekenhuis als bij mijn eerste. Bij het nieuwe ziekenhuis is er niets bekend van mij, kan dat een probleem zijn?
Gefeliciteerd! Je verloskundige zal je met 24 weken laten prikken met zo'n vies suikerdrankje. Tot die tijd blijf je gewoon bij je vk tenzij vroegtijdige tekenen van diabetes. Over je ziekenhuisvraag: Nee geen probleem je dossier is gewoon 'openbaar' eventueel kunnen ze je gegevens opvragen bij je oude ziekenhuis
Hoi! Het is zeker belangrijk dat je er vroeg bij bent! Ik zou even langs je huisarst gaan, die kan je glucose meten (of misschien heb je zelf een meter liggen) en je doorverwijzen naar een andere gyn.
Thanx voor de reacties. Ik ga echter niet wachten tot de 24 weken. Bij mijn vorige zwangerschap ben ik 33 kilo aangekomen. Zo ver wil ik het deze keer absoluut niet laten komen.
onbehandelde diabetes is vooral gevaarlijk voor je kindje, vandaar dat je er zo vroeg mogelijk bij moet zijn.
Ik heb zelf een glucosemeter dus hield het zelf bij tot 24weken, toen kreeg ik dat suikerdrankje. Eerder word je niet doorverwezen naar de gyn. Check je waardes af en toe bij je huisarts.
Dat uiteraard op de eerste plaats ja. Ik voel me er gewoon wat onzeker bij omdat ze me bij m'n eerste zo lang hebben laten doorlopen terwijl ik zelf altijd m'n ongenoegen heb geuit over de vele kilo's die ik aankwam.
Zojuist de huisarts assistente even gesproken. Zij heeft de situatie even voorgelegd aan de huisarts. Hun advies is om inderdaad eerst naar de gyn te gaan, sowieso vanwege de keizersnede. De gyn bekijkt dan de suikersituatie en bepaald dan of ik daar blijf of alsnog naar de verloskundige. Maandag belt de huisarts nog even met me i.v.m. de verwijzing.