Hi, wij lopen doordeweeks altijd te rommelen met het eten. Het lukt altijd wel weer, maar haasten voor boodschappen enz. Nu lees ik steeds meer over meal preppen. Heeft er iemand tips? Het liefst zou ik een kookboek aanschaffen maar bij de boeken die ik zie (in het Nederlands) staat in de recensies dat het ingewikkelde recepten zijn en dat is niet de bedoeling (kids moeten het ook eten..) Thanks!
Ik ben niet bekend met de term “Meals preppen” maar is het geen idee een week menu te maken en weekboodschappen te doen?
Onze plannen veranderen nog wel eens gedurende de week, en ik wil niet veel weg moeten gooien. Preppen is op bv zondag alles voor de hele week maken, deel invriezen. Dan ben je er als je gaat eten nog maar een minuut of 10 mee bezig.
Grote hoeveelheid rijst en pasta maken. Groenten kiezen die je makkelijk in de oven kunt maken. Kipfilet en gehakt bakken. En zo kun je dan gaan mengen met de verschillende ingrediënten. Bv rijst met boontjes en kip, pasta met broccoli en kip, rijst met wokgroenten en gehakt, pasta met gehakt en gegrilde tomaten, ... Slowcooker leent zich hier ook wel voor. Alle ingrediënten voorbereiden en in een ziplockzakje per gerecht doen en in de vriezer steken. Dag ervoor haal je zakje eruit en dan dag zelf in de slowcooker. Tegen dat je thuis bent, is het klaar (eventueel wat pasta er nog bij koken, maar dit kun je ook makkelijk van te voor koken en invriezen en dan laatste halfuur er bijdoen om op te warmen). Je kunt het ook de avond ervoor in de slowcooker doen en dan avond zelf opwarmen. Ovenschotels kunnen ook makkelijk op voorhand gemaakt en ingevroren worden.
Dit misschien? https://www.amazon.fr/Batch-Cooking-Weeknight-Dinners-Hours/dp/1784882755#aw-udpv3-customer-reviews_feature_div
Bij ons wisselt het ook nogal waardoor wij ook niet veel boodschappen van te voren kopen. Wij maken nu als we koken standaard te veel.en dat vriezen we in. Op de dagen dat een van ons thuis is koken we dus veel tr veel en op de dagen dat we werken eten we een restje uit de.diepvries. Als we stampot maken dan maak ik bijv meteen 3 kilo. We eten dan 2 dagen stampot en de rest vries ik in. Zo doen we dat ook met macaroni, rijst met vis, lasagne enz.
'Meal preppen' heb je in ontzettend veel gradaties: van een weekend lang in de keuken staan en vervolgens 2 maanden lang een bakje met avondeten uit de vriezer kunnen halen, tot een simpel weekmenu en van alles daartussen... Ik zou kijken hoe extreem je hierin wil en kan gaan en van daaruit verder kijken. Ik plan amper iets, bedenk eigenlijk alleen de dag van tevoren (als in: 24 uur van tevoren, niet pas voordat ik naar bed ga) wat we gaan eten. We gooien echt zelden iets weg (en dan is dat niet eens omdat ik iets vergeten was ofzo) dus vind het wel goed zo, maar ik denk dat voor sommigen een weekmenu heel goed werkt.
Wij werken met een weekmenu. Ik bedenk op donderdag of vrijdag wat we de komende week gaan eten, maak aan de hand hiervan een boodschappenlijstje en op zaterdag doen we boodschappen. De maaltijden waarbij snel bederfelijke groenten zitten, eten we doorgaans als eerste. Vlees verdelen we in porties en doen we in de vriezer. Onze koelkast werkt fantastisch, want vrijwel alles blijft gewoon helemaal goed, zelfs na ruim een week (bloemkool etc). Dus ja, als we een keer ineens iets anders eten, dan schuiven we een gerecht gewoon door. Echte meal prep hier: kipfilet of gehakt verdelen in ziplocks en die in de vriezer (kip al wel schoon gemaakt en soms ook al gesneden) Als we heel veel paprika's kopen als ze in de aanbieding zijn, snijden we die ook al klein en doen we in de vriezer. Sommige gerechten maak ik grote hoeveelheid en dan in bakjes in de vriezer (ja, we hebben een hele grote vrieskist)
van chicks love food heb je het meal planning kookboek. Daar haal ik veel tips en recepten uit. Vaak pas ik ze wat aan want man mag geen gluten en lactose en lust vrij weinig en peuter eet ook mee.
Ik wil dit ook graag. Op maandag middag heb ik tijd...ik maak meestal dan ook voor de hele week soep. Ik ga me er eens in verdiepen.