Vogelgriep

Discussie in 'De lounge' gestart door joella, 15 feb 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joella

    joella Actief lid

    20 okt 2005
    181
    0
    0
    hoi allemaal

    Ik heb even een vraagje over iets wat totaal niet met zwangerschap te maken heeft als dat mag.
    Ik zag vanochtend op het nieuws dat de vogelgriep steeds dichterbij komt nu ook al in duitsland, oosterijk, italie en griekeland.
    Ik maak me best zorgen want ik hoorde dat kinderen en oudere mensen het meeste kans maken op vogelgriep er zijn in totaal al 91 mensen gestorven. :confused:
    Het nieuws zegt dat onze regering nog steeds geen maatregelen neemt dus heb ik ff op internet gekeken op www.vogelgriep.nl daar staat wat je er tegen kunt doen en daar zeggen ze dat je griepremmers kan kopen maar die kosten 90 euro voor 10 capsules en het word niet vergoed door de verzekering das toch belachelijk.
    Ik denk dat ik gewoon voorlopig geen kip en andere gevogelde meer eet en vooral contact met vogels vermijden ik moet er niet aan denken dat me kleintje of ikzelf besmet word.
    Weet iemand wat je er nog meer tegen kunt doen?
    Ik wil graag voorbereid zijn voordat het hier komt want als je op onze regering moet wachten is het te laat die wachten tot er een dode valt en dan slaan ze pas alarm en het grote probleem is dat ze geen inenting er voor hebben :confused: :(
    bel denk ik ook voor de zekerheid de GGD of huisarts voor informatie denk ik.
    groetjes Joella
     
  2. cindypascal

    cindypascal Actief lid

    26 sep 2005
    301
    0
    0
    bergen op zoom
    hoi joella,

    ik zag het ook op het nieuws van die vogelgriep, eng hé dat het nu zo dichtbij komt.
    ik denk er hetzelfde over als jij hoor voorlopig geen gevogelte meer voor mij veel te link.

    groetjes cindy
     
  3. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    Idd er wordt nog geen actie ondernomen, maar ik heb sowieso zoiets van; ik ben nu zwanger en zo,n kleintje in mijn buik is nog zo kwetsbaar dat ik voorlopig ook geen gevogelte meer ga eten, en idd heb ik ook nog een zoon van 5 rond lopen, waarvan ik nu ook niet zou willen dat hij gevogelte krijgt, helemaal aangezien hij een slechte weerstand heeft. Het baart me ook wel zorgen en hoop dat ze er snel iets tegen kunnen doen.

    Liefs Carry
     
  4. PamEnMarcel

    PamEnMarcel Actief lid

    Hoi,

    We laten voorlopig ook maar gevogelte staan. Beter het zekere voor het onzekere, vooral idd omdat ik nu zwanger ben.
    Nu maar hopen dat't niet hierheen komt...

    Groetjes,
    Pamela
     
  5. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Hi,
    ik denk dat jullie allemaal het niet goed hebben begrepen. Je kan met een gerust hart KIP ETEN!!! het gaat er om dat je vogels als ze leven niet moet aanraken. Die kunnen griep hebben en daar word je ziek van. Zelfs al heb je een kip die ziek (was) dan kun die gewoon eten want als je het klaar maakt is het steriel. Het is heel anders dan bv de gekke koeien ziekte of zo iets. Dus gewoon je kipje lekker blijven eten hoor is goed voor je ;)
    En het is toch niet in Nederland (voor als nog). En de kippen die je eet komen uit meestal legbaterijen of iets dergelijks en zitten dus binnen. Het gaat om de vogels die buiten zijn die kunnen besmet zijn :)
     
  6. carry

    carry Fanatiek lid

    30 jul 2005
    1.397
    0
    0
    pedagogisch medewerkster
    ik wist idd niet dat je wel gewoon kip kon eten, het hele gebeuren maakt je gewoon ook wat angstig. Ik weet niet of ik desondanks toch weer aan het gevogelte ga, maar het is fijn om te weten dat dat niet geval hoeft te zijn. Wij wilden als het straks mooier weer wordt een paar kipjes hebben, maar dat is in ieder geval even van de baan. Want daar is het gevaar dan dus groter in zoals ik begrijp? Ach voorzichtigheid is natuurlijk nooit weg, maar info krijgen ook niet thnx Mouschy!!

    Liefs Carry
     
  7. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Dit heb ik gevonden op de site van vogelgriep.nl

    Risico’s voor mensen
    Het vogelgriepvirus kan overslaan op mensen door intensief contact met besmet pluimvee, via besmette ontlasting van pluimvee en via kleine deeltjes ontlasting in de lucht. Besmetting van mens op mens heeft (voor zover bekend) nooit plaatsgevonden. Het koken of braden van geslacht pluimvee voor consumptie voorkomt een besmetting naar een persoon.




    Dus zoals jullie zien, je kan echt KIP eten!!! ik vind het echt lekker en eet eigenijk elke dag kip. En de kip die wij/ jullie eten komt uit nederland en is gefokt in een binnen tuin. ;)

    Wat kunt u zelf doen?
    Op de website van de WHO kunt u de laatste informatie vinden over de landen waar het vogelgriepvirus is uitgebroken. Als u naar deze landen reist, is het verstandig de volgende voorschriften in acht te nemen.

    Vermijd zoveel mogelijk direct contact met vogels en pluimvee, mest is ook een mogelijke bron van besmetting;
    Ga niet naar markten waar vogels worden of werden verhandeld;
    Was veelvuldig uw handen als u zelf kippenvlees bereidt;
    Eet alleen goed gegaard kippenvlees (minimaal 70 graden), ook in restaurants;
    Neem geen dierlijke producten zoals eieren, vlees, kaas of andere melkproducten, huiden en jachttrofeeën mee tijdens de door- en terugreis, ook niet in kleine hoeveelheden.
     
  8. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.048
    4.241
    113
    Nu wil ik jullie niet nog banger maken maar de vogelgriep wordt van plaats naar plaats gebracht door de trekvogels, met andere woorden door de vogeltjes buiten.
    En het lijkt me bijna onmogelijk om die uit de weg te gaan.

    Groetjes
     
  9. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Ja dat is ook zo maar je hoeft ze toch niet aan te raken? je moet jezelf niet zo gek laten maken ;)
    Dit is nog een stukje van de site van voedsel en waren autoriteit;

    Besmetting via voedsel?
    Het risico op besmetting via voedsel is verwaarloosbaar klein. En bovendien kunnen consumenten zelf besmetting helemaal uitsluiten door eieren en kipproducten goed te verhitten.

    De Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) en het Europese Centrum voor Infectieziekten (ECDC) geven aan dat de huidige ziektegevallen in Azië en Europa geen aanleiding geven om te denken dat mensen ziek worden door besmetting via voedsel. Het Scientific Panel on Biological Hazards (BIOHAZ) van de Europese voedselautoriteit (EFSA) houdt het verloop van nieuwe besmettingen nauwlettend in de gaten. Vooralsnog gaan alle autoriteiten er van uit dat producten, waarin kippenvlees of eieren zijn verwerkt, rustig kunnen worden gegeten.

    Daar komt bij dat veterinaire instanties wereldwijd er voor zorgen dat kippen en andere vogels die mogelijk besmet zijn, buiten de handelskanalen en voedselketens worden gehouden. Dat systeem werkt goed, maar is, net als alle andere systemen, niet onfeilbaar.
    Het vogelgriepvirus lijkt zich snel geografisch te verspreiden. Zelfs een goed werkend veterinair systeem kan daarom nooit de waterdichte garantie geven dat er niet ooit, of ergens, levensmiddelen besmet zijn. Op dit moment is dat echter uiterst onwaarschijnlijk, gezien de geringe omvang van de besmettingen.

    Om ook dat hele kleine risico te verminderen, wordt aangeraden kippenvlees en eieren goed te braden, bakken of te koken. Het AI-virus is niet bestand tegen verhitting.

    VWA adviseert sowieso eieren en kipproducten hygiënisch te bereiden en goed te garen. Daarmee voorkomt u een besmetting met salmonella of een andere bacterie. Meer informatie over het veilig gebruik van kipproducten is te vinden op de website van het Voedingscentrum
     
  10. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Zo is het Mouschy! Bovendien, in de landen waar mensen besmet zijn geraakt, leven ze met de kip dichtbij. In Turkije bijvoorbeeld, leeft men tussen het pluimvee, die worden in de achtertuin geslacht. Ook van een trekvogel raak je niet besmet, als hij gewoon vliegt. Intensief contact zou ik even vermijden, maar verder.... Een kippetje mag gelukkig nog op het bordje!
     
  11. joella

    joella Actief lid

    20 okt 2005
    181
    0
    0
    hoi

    thanx voor de betere informatie :D
    maar toch best eng allemaal maar ik ben blij dat je wel gewoon kip kan eten maar ik denk dat ik het extra lang laat bakken hahaha.
    ik heb in mijn buurt wel veel meeuwen en vooral ook duiven bijna iedereen heeft een duiventeel maar wij gelukkig niet.
    Nu maar hopen dat er snel iets tegen gevonden word hoop dat het niet hier in nederland komt
    groetjes Joella
     
  12. PamEnMarcel

    PamEnMarcel Actief lid

    Phew, kunnen we dus wel gerust kip eten. Ik heb't idd ook verkeerd begrepen!
     
  13. CVB

    CVB Actief lid

    11 nov 2005
    261
    0
    0
    moeder en huisvrouw
    Kraggenburg
    Nu maar hopen dat de overvliegen zwanen niet gaan poepen!
     
  14. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Kijk anders eens op de website www.postbus51.nl
    Daar staat uitgbreid heel veel infromatie over de vogelgriep.
     
  15. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    :( en ik dan?
    Ik ga 27 februari voor een intake gesprek want ik heb gesolliciteerd bij de friki.
    En dan kom je niks anders dan in aanraking met kippen.

    ook link? geen idee eigenlijk.
     
  16. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Goh, geen idee Jolanda! Maar wat is Friki??

    Volgens mij kan het geen kwaad voor binnen-verblijvende-kippen. Vandaar de ophok-plicht.
     
  17. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    De Friki is een Kippenfabriek, daar maken ze de kipfillet, gordon bleu, nuggies , kippepatatjes, drumstick, sate snitsels etc.

    Hihi ik weet er alles van want ik heb er al eens eerder een jaar gewerkt
     
  18. mouschy

    mouschy Fanatiek lid

    30 aug 2005
    3.709
    0
    0
    kraamverzorgster, nu ben ik gastouder.
    Noord Holland
    Maar daar zijn ze toch al dood als ze binnen komen? en anders zijn ze gefokt in binnen verblijven zeker weten ;)
    succes!
     
  19. Jolanda

    Jolanda Fanatiek lid

    26 jul 2005
    3.281
    0
    0
    Noordwolde Friesland
    hahaha dank je!

    Ja ze zijn al dood als ze daar aankomen, sterker nog vaak al tot puree gemaakt :rolleyes:

    Nee zonder gekheid, vogelgriep of niet, solliciteren doe ik toch.
    Want ik kan wel zeggen nee ik doe het niet want stel je voor dat....
    Maar als ik het moet krijgen, kan dat overal gebeuren.
    Ja misschien wel erg luchtig gedacht tja

    Maar dan kan ik me wel overal zorgen om maken, want wat is er nou wel veilig?
    Niet veel meer denk ik.

    Dus intussen hoop ik gewoon op een part time baan en dat kus ik mijn nachtdiensten vaarwel :D

    Groetjes
     
  20. mijnimeel

    mijnimeel Fanatiek lid

    10 nov 2005
    2.343
    0
    0
    Directeur
    In de buurt van Den
    Ligt eraan wat je gaat doen? Kippenplukken ;)
     

Deel Deze Pagina