Hi lady's! Ik heb een slanke dame van 7 maanden en vraag me af of ik een beetje goed zit qua voeding; 7.30 180/6 fles 10.30 fruit ongeveer 1 stuks, vers 12.00 fles 180/6 15.00 brood en flesje 120/4 of 165/5 ligt eraan hoeveel brood ze eet 18.00 groenten en aardappel/rijst ongeveer 100-125 gram, vers 19.30 fles 180/6 Geef geen papfles omdat ze daar onrustig van wordt in de nacht.. Soms krijgt ze na de groenten nog wat appelmoes omdat ze dat zo lekker vindt... Op het cb zeiden ze dat ik gerust eens 3 flessen mocht proberen, maar ik durf het gewoon niet... Ben zo bang dat ze niets/weinig aankomt.. Soms heeft ze ook van die dagen dat ze heel slecht drinkt.. Maar over het algemeen hou ik dus dit schema aan.... Wat denken jullie? Zou ik de middagfles langzaam kunnen gaan afbouwen? Ze drinkt eigenlijk niks ernaast.. Ze slaat de beker gewoon uit mn handen...
Als je nu bijv het fruit net iets eerder geeft (als dat kan in ieder geval), kun je rond 12-12.30u de boterham geven met wat melk. In de middag kun je dan evt nog wat fruit geven of een rijstwafel met wat water of thee oid. Zo konden wij de tijd goed overbruggen tot het avondeten... die kun eventueel tijdelijk wat eerder geven en dan weer steeds wat later. Weet dat ik toen ook dacht 'hoe ga ik dat nou doen!' en dat ons meisje de fles niet een keer gemist heeft! Dus gewoon proberen. Op de dagen dat ze minder drinkt kun je gewoon een extra flesje geven (de vierde dan)...
Zou inderdaad het broodje naar 12 uur doen en dan de fles van 15 uur gaan afbouwen of gelijk weglaten en een tussendoortje met water/thee geven en ipv appelmoes als toetje wat (griekse) yoghurt toe...
Ze krijgt fruit meteen na haar ochtendslaapje, dus is de ene keer 10 uur, dan weer half 11.. Hoe groot moet die middagfles dan zijn? Ze krijgt 200 nml niet op na de boterham...
Ik vind het wel belangrijk om te weten wat de doel is van het afbouwen. WAAROM zei het cb dat je die fles weg kan laten. Omdat ze anders te hard groeit? ( nvt denk ik) Omdat ze anders niks eet van de bijvoeding? Of omdat het niet in hun standaard lijstje past? Wij hadden ook slanke baby's en mijn doel was om ze optimale voeding te geven zodat ze zo hard mogelijk groeien EN goed aan bijvoeding wennen. Van de diƫtiste in het zkh heb ik gehoord dat melk zeker tot 9 mnd belangrijkste bron is van voedingsstoffen. Dus gingen wij de flessen pas afbouwen met 9 mnd. Ik deed het zo: 6 mnd: 180/6 Fruit 180/6 180/6 Groente 180/6 7mnd: 180/6 + granenpap Fruit Boterham 150+5 180/6 Groente/aardappel/rijst 180/6 9mnd Brood + 180/6 Fruit Brood + 150/5 Volle kwark + Fruit Avondeten 180/6 De middagfles hebben we afgebouwd met 11 mnd, toen aten ze hier 2 boterhammen tussen de middag. Melk vervangen door koekjes en sapjes deed ik niet bij een baby. Ik zie absoluut niet wat daar de toegevoegde waarde van is.
Eens met adi, ik snap niet zo goed waarom het cb ineens zo snel naar drie flessen wil. Melk is nou eenmaal de belangrijkste voedingsbron voor een baby. Ik zou inderdaad proberen om de boterham naar de lunchtijd te krijgen en dan even kijken hoeveel melk ze nog wil. In de komende maanden kan je dan langzaam een extra tussendoortje introduceren in de middag en die fles kleiner maken of vervangen door water/thee/sap.
Bedankt adi! Ik vond eigenlijk ook al dat ik zo snel moest afbouwen naar 3 flessen! Daarnaast drinkt ze niet altijd haar flessen op.. Dus ik schiet dan soort van 'in de stress' omdat ze eigenlijk een fles minder zou 'moeten'