Der huis is niet te zien. Loopt een heel blok verder. Vind het gevaarlijk je kind alleen laten, maar goed andere discussie
Wat betreft autogordels/helmen op de fiets etc: Ik ben opgegroeid in de tijd waar gordels in de auto optioneel waren. Onze favoriete plek in de auto was 'de kattebak'. Op vakantie naar Zuid Frankrijk in een VW bus zonder achterbank, wij drie kids lagen op de grond met een heleboel kussens... Ja, dat wordt nu als heel 'fout' gezien, maar man, wat was dat een relaxte tijd. En wat een topjeugd heb ik gehad. Wat betreft mensen die hun afval overal maar achter zich op de grond laten slingeren: dáár erger ik me écht kapot aan. Gelukkig heeft men waar ik nu woon (over het algemeen dan) nog een bepaald respect voor de omgeving en zichzelf. Het is hier dus heel netjes op straat.
@coquelicot: maar dat we vroeger niet beter wisten... Maakt niet dat we het nu moedwillig moeten negeren dat we het wel weten. Zat zelf ook altijd achterstevoren in de auto.. Geweldig Neemt niet weg dat mijn dochter gewoon in dr stoeltje zit. Netjes in de gordel en niet zoals haar voorkeur is... Met 1 arm uit de gordel.
Uiteraard. Mijn zoontje zit ook altijd stevig in de gordel etc. etc. Ik heb in de loop der jaren een (on)gezonde hoeveelheid paranoia meegekregen. Wat niet wegneemt dat ik soms best met weemoed aan die 'goeie ouwe tijd' kan terugdenken...
Oh ik ook hoor... Zelfs weleens bijna medelijden met ons meisje als ze weer eens in de gordel hangt te slapen. Dat kan toch niet comfortabel zijn denk ik dan.
Oh ja, die vakanties vroeger, languit op de achterbank of achter de voorstoelen liggen, heerlijk!!!! Ik vind het aan de ene kant ook zielig dat onze kindjes nu vastgesnoerd zitten, maar ik vind veiligheid belangrijker. Ik hamer er bij Eva ook echt op dat ze recht zit in haar stoel en haar gordel goed zit.
Ik werd vanmiddag in de ah met een rotgang 'aangereden' door een kleuter met zo'n minikarretje. Hij kwam echt uit het niets en rende vol op me in. Ik schrok me rot, deed goed pijn ook. Ik keek even of z'n moeder wat zou zeggen en ja, die werd behoorlijk boos. Riep dat ze het nou al 10x had gezegd en dat hij eens moet ophouden. En dat het nu niet erg was, maar voor hetzelfde geld was het een oude vrouw geweest en dan was t wel erg. Ik sta niet snel met m'n mond vol tanden, maar deze zag ik niet aankomen. Omdat ik geen oude vrouw ben, is t dus niet erg?? Raar.
Dat moet ook onduidelijk zijn voor zo'n kind. Het mag niet maar als hij het bij jonge vrouwen doet is het niet erg.... Dus moet hij goed opletten dat hij alleen de jonge vrouwen uitzoekt?
Oh jee van die gevaarlijke dingen zie ik ook weleens. Laatst een jochie van een jaar of 8, reed op de openbare weg met zijn skelter. Wij komen er aan met de auto en ipv op zij te gaan reed hij tegen de richting in, zonder te kijken voor ons langs. Toen hij ons hoorde keek hij en bleef hij voor ons slingeren en stak langzaam, al kijkend over. De brutaliteit! Echt niet normaal.
Dit heeft mijn vriendin ook eens gedaan.. Toen kwam er een tegenligger die de controle over het stuur verloor en op een haar na háár auto miste.. Gelukkig is er niets met haar zoontje gebeurd, maar wat wel frappant is, is dat we het er net over hadden gehad.. Sindsdien zit haar zoontje netjes in de stoel..
Ik denk dat je je hier wel bewuster van bent (en blijft, want als je eenmaal iets ziet.. ) door je dochtertje. Mensen zijn heel apart af en toe. Ik zie hier ook de raarste dingen (raar in mijn ogen dan). Van vuilnis op de grond en mijn fiets uit mijn eigen voortuin jatten tot een man die een vrouw slaat (!) in een pretpark. Echt heel bizar.. Wat wel heel leuk is, je dochtertje gaat jouw houding straks aannemen. Ik heb hier nogal vaak verontwaardigd rondgelopen en andermans zooi weggegooid, ik kan er echt slecht tegen als ik lekker in t bos loop en struikel over een fantablikje ofzo, dat hoort toch niet zo. Met als gevolg dat mn oudste een hele tijd heeft gehad (ik meen vanaf een jaar of 3) dat hij al briesend en mopperend het papiertje wat de meneer voor hem op de grond mikte opraapte en weggooide. "Nóu já zég! Dat kan toch niet! Sjongejonge, ik ruim het wel weer op hoor" Géwéldig!! De betreffende meneer een knalrood hoofd en mijn kind zo keurig om het netjes in de vuilnisbak te gooien
Dat zie je inderdaad vaak in de stad ofzo. Als ik even een kort boodschappen moet doen en ik binnen 10 minuten weer bij de auto ben dan klik ik de maxi cosi wel even op de kinderwagen. Maar anders gebruik ik altijd de kinderwagenbak zelf. Is toch helemaal niet goed voor de rug van zo'n kindje.....
En dan te bedenken dat mijn kleine broertje vroeger gewoon in de reiswieg op de achterbank vervoerd werd. Er bestonden al maxi-cosi's. Maar die werden toen beschouwd als nieuwerwetse dingen die gekocht werden door tweeverdieners met goede banen. Anders kon je het niet betalen (of je kon met je geld wel iets beters verzinnen). Tevens zaten er in onze auto niet eens gordels achterin en hing ik als kind dus altijd over de voorstoel. En dat is nog maar 24 jaar geleden... Toen was dit echt de normaalste zaak van de wereld, nu belt men de kinderbescherming als je zoiets doet. Het is haast een wonder dat onze generatie het zo goed overleefd heeft. Ik ben overigens wel blij dat mijn kind lekker vast zit in de auto.
Ik hoefde dit "vroeger" (ben 25) ook nooit. Maar mooi wel dat ik heel hard met mijn hoofd tegen de voorruit zat toen mijn moeder onverwachts moest remmen.. En mooi wel dat ik sinds toen altijd uit eigen initiatief(of angst?) mijn gordel omdeed. Heb een week hoofdpijn gehad, was een rotklap Nee!!!!!!! Oh dat kan toch niet! Ik heb een keer met een jochie van vier gehad(op stage) dat hij iets niet mocht. Ik zei dit en hij haalde zo zijn vinger langs zijn keel. Ik was echt DIEP geschokt, toen we dit naar ouders vertelde begon zijn vader te lachen. Dat soort dingen kunnen toch gewoon niet! Ongeacht wat je vindt als ouder, dit valt toch allemaal wel onder "algemene gedragsregels" of iets in die richting?
Ik vind veel dingen ook niet normaal zoals gordels etc. Ik wordt alleen wel moe van kritiek , ongepast zeg maar. Mijn (stief) dochter 6 jaar oud november 7 rijd op zaterdag ochtend paard. Nu rijd ze bij haar moeder op maandag een half uurtje em bij ons een half uurtje. Maar mijn kleine schat is heel erg klein ( maatje 98 net 104 broek shirts kleine 110 haar moeder is maar 1.58 en mijn vriend is 1.72 dus groot wordt ze nooit) Krijg ik toch boze roddel moeders op de manege moet je dat kleine meisje op die pony zien zitten ze zal wel net 4 jaar zijn. Dus ik nou sorry ze is ruim 6 anders mag ze niet op de manege rijden. Nu hoorden ik laatst van mijn mama die heb het van haar juffie met paardrijden ( heb zelf jaren bij haar gereden , was op verjaardag van me moeder) dat er een moeder had geklaagd dat ze het niet normaal vond dat mijn dochter al in het hoogste beginnerslesje zat en al alleen mocht galopperen en na de zomerstop naar een uurslesje mag want ze noemen haar het talentje van de manege Hihi zo Leuk. Maar het mooiste komt nog. Die kleine meid ging alleen galopperen en ja hoor dat stomme wijf zat weer te zeiken kijk dat nou gaan dat kleine meisje alleen. Zegt er een andere vader tegen zijn vrouw : kijk op zown jonge leeftijd moet je al beginnen want tegen de tijd dat ze 18 zijn rijden ze al op de olympische spelen. Nou toen nog een vrouw wat is dat kleine ding toch goed hè. Ik was er niet bij maar me vriend wel maar was wel grappig. Ik bedoel alleen te zeggen mensen oordelen soms heel erg snel , als ik boodschappen aan doen ben zit ze ook meestal een boekje te lezen bij de tijdschriften kreeg ik ook commentaar op dan denk ik hee ze is bijna 7 hoor en gaat echt niet met iemand mee lopen en blijft netjes zitten loopt de winkel niet uit etc en hè zo groot is de plus ook niet bij ons. Maar sommige dingen zijn niet normaal maar soms oordelen mensen te snel.
Ik wil hier op zich niets over kwijt. Denk dat iedereen wel eens iets doet wat in de oven van een ander niet kan. Maar iedereen hier valt enorm over een een kindje even los in de auto te laten zitten. Niemand snapt het. Maar toen een poosje geleden een baby van een half jaar gesmoord is in een auto had bijna iedereen begrip voor vader. Toen werd er gepraat over werkdruk, ruzie ed. Misschien had deze moeder het ook wel druk of ruzie. Daardoor met haar hoofd niet erbij en kind 'even' los in de auto gedaan... Keur het overigens niet goed hoor! Veiligheid gaat voor alles!