voeding warmen

Discussion in 'Stel je vraag aan de voedingskundige' started by kwebbel86, Nov 26, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Onze kraam maakt meerdere flesjes klaar in één grotere fles. Ze kookt water, koelt het af, doet schepjes erbij en zet het in de koelkast. Als onze dochter dan honger heeft dan giet ze de juiste hoeveelheid in de fles, kookt water, doet t water in een mok en dat warmt dan de fles op. Naar mijn mening warm je dan het poeder 2x op. Is dat niet slecht??? Gaan hier dan veel voedingsstoffen mee verloren? En zo ja zou dat dan de krampjes verklaren?

2. Friso

Friso Voedingsdeskundige

Sep 1, 2009
    5,654
    0
    0
    Hoi!

Ik kan me je vraag goed voorstellen. De kraam maakt in 1x meerdere voedingen klaar. Voedingskundig gezien gaan er geen voedingsstoffen verloren en adviseren we deze (makkelijkere) manier van bereiden ook voor kindjes vanaf 6 maanden. Als het zorgvuldig gebeurt, kan het geen kwaad en kunnen krampjes hier ook niet door veroorzaakt worden.

We adviseren deze manier van bereiden echter pas vanaf 6 maanden. Dat heeft ermee te maken dat kindjes onder 6 maanden nog erg kwetsbaar zijn. Het immuunsysteem moet zich nog volop ontwikkelen. Mocht er iets verkeerd gaan met het bewaren / bereiden (bv de koelkast temperatuur staat te hoog of de voeding staat te lang buiten de koelkast) dan kunnen zich teveel schadelijke bacterien in de voeding ontwikkelen. Kindjes onder de 6 mnd kunnen hier erg ziek van worden. Om geen risico's te nemen met deze kwetsbare doelgroep adviseren we de voeding voor kindjes onder de 6 mnd per fles klaar te maken. Dan hoef je het water vooraf ook niet te koken. Kraanwater in Nederland is veilig genoeg. In gekookt water ontwikkelen zich bacterien minder snel, dat is dus wel belangrijk als je meerdere voedingen tegelijk maakt. Maar als het flesje gelijk op gaat, mag je gewoon kraanwater gebruiken zonder het vooraf te koken.

Groetjes Linda

Share This Page