De titel zegt het al mijn zoontje van 14 maanden wil niet avond eten. Heb al van alles geprobeerd ook zelf eten maar het Gaat gewoon niet. Is dit een fase en zo ja hierlangs duurt deze fase??? En wat hebben jullie er aan gedaan?
Hier duurde die fase week of zes.. Niet eten is pech en ze krijgt niets anders, wel gewoon toetje (yoghurt) na en 's avonds voor het naar bed gaan wat extra fruit..
hier was het ook "gewoon" een fase die nu pas afgelopen is. Ze eet nog niet goed 's avonds maar al meer dan 5 weken terug. Bovendien is ze aan de zware kant dus reserve genoeg..
Hoi, Ben ook benieuwd naar de reacties... Heb nl een zoontje van 13 maanden die geen trek in avond eten meer heeft! Hij houd het al 2 weken na 1 hapje gezien (soms paar hapjes meer) ik geef hem daarna nog wel zijn toetje. Hoop dat het inderdaad een fase is... Maar dat zal best wel
Hier was zelf laten eten iets wat goed werkte rond die leeftijd... Daarna zijn die fases nog wel een paar keer teruggekomen en ze probeert het nog steeds. Hier maken we een bordje voor haar, als ze er maar 1 hap van eet: prima. Wij bepalen wat er gegeten wordt, zij bepaald wat ze er van eet! Hoe minder aandacht je er aan besteed, hoe eerder het over is! Als ze hier begint te pielen met haar eten gaat het bordje gewoon weg. Vaak kiest ze er uiteindelijk toch voor om het op te eten! Geven trouwens wel altijd een toetje. Als ze nou slecht heeft gegeten dan geef ik haar altijd wat meer yoghurt/ kwark en/ of fruit.
sowieso de periode tussen 13 en 16 mnd was wat heftig qua ontwikkeling in eigen willetje...en daar hoorde ik-bepaal-zelf-wat-ik-van-mijn-bord-eet-en-hoeveel bij mijn zoontje at ehct werkelijk alles en heel goed...tot die fase...pas sinds 17 mnd eet ie weer div groentes los... wat ik er aan deed...niks...laten gaan..niks dwingen, geen strijd om eten..gewoon doen alsof het allemaal maar normaal was... En wat vaker dingen koken wat ie sowieso wel altijd at ( zoals stamppotjes, pasta's oid) kreeg wel altijd zuivel na het eten en ook splitste ik zn fruit in 2 x op over een dag, dus sochtends ne na het avond mocht ie ook nog een stuk fruit..
Onze zoon heeft af en toe een korte fase dat het eten niet zo goed gaat. Hier is het eigenlijk alleen als hij wat ziekjes is. We laten het maar gewoon gaan, ik geloof (net als alle reacties voor mij) niet in opdringen. We hebben een periode gehad dat we hem absoluut niet meer mochten voeren, dan nam hij geen hap! Hij mocht van ons ook altijd met handjes/bestek zelf eten, maar met sommige maaltijden lukt dat niet zo goed. We hebben toen een tijdje vooral dingen gegeten die hij goed zelf kan pakken met z'n handjes: vaak was dat aardappels, vlees, groente, maar ook wel eens pannenkoeken. Zo kreeg hij iets meer vertrouwen in het zelf eten. Nu gaat het prima met vorkje/lepeltje en ook nog regelmatig de handjes Ik zou proberen om voor voldoende vitamines overdag te zorgen en verder het avondeten leuk proberen te houden. Onze zoon vindt het overigens het gezelligst als we met z'n 3-en aan tafel zitten, hij rommelt lekker met z'n bordje eten en wij kletsen en eten gezellig mee. Dan ben je misschien zelf ook minder geneigd om er 'boven op' te zitten.
hier begon dat ook rond die leetijd terwijl ties daarvoor alles met smaak at. pas nu met 2,5 jaar gaat het een beetje over. gewoon blijven aanbieden en niet de hele tijd strijden, het hoort nu eenmaal heeeeeeel erg bij deze leeftijd en het gaat wel weer over.
Gewoon niks proberen. Gaat vanzelf weer over en vooral geen strijd van maken. Hier bepaald zij of ze eet of niet. Meeste keren wel en anders niet. 's Avonds krijgt ze nog een bakje fruit en mocht ze honger hebben en om brood vragen ofzo dan mag ze dat ook, maar dat gebeurd eigenlijk nooit. Hier doen we vooral niet te moeilijk en dat lijkt goed te werken.
Pfff gaat het echt over? Maak me echt zorgen hij wil ook geen brood tussen de middag en nu al 3 dagen geen avondeten
Vaak is het toch: hoe minder aandacht je er aan besteedt, hoe eerder het over is.Het helpt in ieder geval vaak niets als je er een strijd van gaat maken, dan bereik je alleen maar het tegenovergestelde. Hier gaf ik dan vaak ipv alleen melk gewoon pap in een fles als ze echt geen brood of zo wilde eten. Dan had zij niet zo in de gaten dat we toch wat 'extra' gaven en we hoefden nergens een strijd van te maken. En wil je niet afschrikken, maar het kan ook best nog eventjes duren voordat het beter gaat.... (maar het kan ook morgen weer beter gaan!) Hoe zit het trouwens met de tanden/ kiezen?? Hier was het overigens (achteraf) altijd als er bijv tanden doorkwamen of zich niet zo lekker voelde.
Hier moest ons mannetje erg afgeleid worden; speelgoed, de pan met aardappelen, etc. Soms zelfs een filmpje op de laptop voor zn neus. (ventje is vrij licht en slaapt nog niet door; we willen niet dat hij wakker wordt van de honger, dus dan maar deze luxe). Nu gaat het alweer stukken beter en eet hij veel vaker zelf. (nu het doorslapen nog!)
Ons zoontje afleiden doen we al hij moet ook altijd wat in zijn handen Hebben. Hij heeft nog maar 4 tanden. Ons zoontje is ook klein 72 cm en ruim 8,5 kilo! Dus een kleintje nog hij is 14 maanden. Hij eet wel andere dingen zoals crackertjes rijstewafels soepstengels hij is nooit een goede fruit eter geweest dus met veel moeite krijgen we er wat fruit in. S'ochtends krijgt hij een klein flesje en daarna een bordje pap.
Poehpoeh, 3 dagen geen avondeten. Wij hadden laatst dat hij een hele week geen avondeten wou. Ik snap je wel hoor, het is gewoon frustrerend Zoals gezegd: geen strijd van maken, strijd is het krijgen van macht. Die macht ga je niet winnen. Hier doen we het zo: Hij bepaald hoeveel hij eet. Gaat hij met eten spelen, duwt bordje weg, gaat ermee gooien of wat dan ook? Prima geen probleem. Gaat zijn eten even weg. Dan bieden we het wel tijdens eten nog een keer zijn bord aan. Doet hij hetzelfde? Halen wij zijn bord weg en krijgt als wij klaar zijn met warm eten zijn toetje. Hij is er nog nooit van wakker geworden 's nachts.
Heel herkenbaar hoor Hij heeft hier ook fases dat hij keurig eerst alle groentes van zijn bord haalt en alleen aardappels/rijst/pasta en vlees/vis eet. Ik kijk dan echt weg, wil er niet op reageren. Laat hem zelf maar pielen, ik bied hem wat aan. Als hij niet goed eet krijgt hij wel een extra stukje fruit na, dat dan weer wel. En altijd een bakje volle yoghurt (vaak eet hij dan nog wat groente tussendoor, tja smaak he). Het gaat over, het komt en gaat. Echt!
Hier steekt ze ook nog wel eens een worteltje of wat we dan ook hebben in haar mond tussen de hapjes yoghurt/ kwark door!!! Lekker hoor.... Wij geven vaak ook een extra stuk fruit of zo als ze niet goed gegeten heeft, al komt dat gelukkig de laatste tijd maar weinig voor.... *afkloppen*
Drie dagen? Hier duurt het al 7,5 MAAND! Hier is die fase in september begonnen en duurt nog altijd voort. Er zitten dagen tussen dat het beter gaat maar mevrouwtje kiest alleen de dingen uit die ze lekker vindt: - gebakken aardappeltjes of (oven)friet - spinaziepannenkoek - knakworstjes - gehakt - pasta (met veel kaas) Ze bepaalt het lekker zelf. We voeren niet, we onderhandelen niet en gaan zeker geen strijd aan. en vandaag opeens NASI! Super, we waren helemaal blij vooral omdat ze het helemaal zelf deed. Het was niet veel maar het was de eerste groente in lange tijd die ze zelf naar binnen deed. Hier krijgt ze fruit als ze dat wil en altijd een bakje volle kwark maar meer ook niet. Ze eet overdag voldoende en ik run hier geen hotel. Ik weet dat het niets te maken heeft met niet lusten. Als we iets nieuws eten dan wil ik wel een boterham maken maar dat is maar erg zelden.