Goedemiddag, Vandaag heb ik, met ruim 32 weken zwangerschap, een echo gehad en nu gaf de gynaecoloog aan dat de hoeveelheid vruchtwater wat onder het gemiddelde zat maar nog wel voldoende was. Voor de zekerheid moet ik over een aantal weken weer even een echo laten maken. Op het moment dat hij me dit vertelde en dus zei dat het nog wel voldoende was dacht ik wel wat gerustgesteld te zijn... maar eenmaal weer buiten begon ik er toch meer over na te denken. Hoe komt het dat er ineens minder vruchtwater kan zijn? Waar is dat gebleven dan? Er is eerder in mijn zwangerschap wel eens gedacht dat ik een klein breukje boven aan mijn vruchtwaterzak had maar uiteindelijk ging men er toch van uit dat het vocht dat ik met heel kleine beetjes af en toe verloor toch afscheiding was (dat verlies ik nog wel, en is echt afscheiding-wit). Klopt het verder dat je het ene moment meer vruchtwater hebt dan het andere moment, en dat het dus best even aan hoeveelheid onder het gemiddelde is? Ik weet dat er weer vruchtwater aangemaakt kan worden... maar blijf me zorgen maken om het feit dat het nu onder het gemiddelde is (dat was het voorheen namelijk niet). Kan het iets met nierproblemen te maken hebben? Met de placenta misschien? Mijn buik is de afgelopen week wel enorm gegroeid! Is het verstandig om pas over een aantal weken (3 weken) weer een echo te laten maken? Stel dat het gedurende die weken nog minder wordt... hoe erg is dat dan? Zijn er signalen waar ik op moet letten? Voel ik bijvoorbeeld iets anders als er echt te weinig vruchtwater is? Ik hoop dat u mijn zorgen een beetje kunt wegnemen. Ons kindje heeft een gemiddelde groei... hartslag is goed... dus dat is fijn! Met vriendelijke groetjes, Eline
Hoi Eline, het klopt dat je vliezen steeds wat vruchtwater aanmaken. Je kindje drinkt het op en gebruikt het ook voor de groei. Zolang je kindje goed beweegt, probeer je maar geen zorgen te maken. Over 3 weken terug komen bij deze termijn is prima. Zeker omdat het niet te weinig was, maar iets onder het gemiddelde. En anders kunnen ze ook niet goed een verschil zien. Daar moet wel even tijd tussen zitten. Is ook alleen maar een teken dat verder er alles goed uit ziet, anders zouden ze je wel eerder willen zien om alles in de gatne te houden. Vaak neemt vruchtwater pas echt af in de laatste weken, maar bij sommige vrouwen gebeurt dit iets eerder en sommige vrouwen hebben het niet. Kan inderdaad met de placenta te maken hebben, maar dat hoeft niet. Dus ik zou proberen me niet teveel zorgen te maken omdat de rest allemaal super is en let jij zelf gewoon goed op het leven dat je voelt en bij twijfel daarover trek je gewoon echt op tijd aan de bel. Liever ene keertje teveel checken dan te weinig. En schrijf voor jhet volgende consult je vragen alvast op, anders ben je door de zenuwen wat vergeten te vragen straks. Groetjes Brigitte