Voldragen met prematuur gedrag??

Discussie in 'Prematuur' gestart door Caruli, 19 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Hoi meiden,

Weet niet goed of dit hier thuis hoort maar heb een vraagje over mijn dochter.
    Ze is geboren met 38.5 dmv geplande ks. Gewicht van 2920gr en 46cm.
    Vanaf het begin twijfel ik of het haar tijd wel was..
    Ze kon de eerste dagen niet drinken en ik maar denken dat de bv niet lukte..
    Na een maagspoeling ging het ietsje beter, maar ze is altijd een slechte drinker geweest. Ze heeft heel lang moeite gehad met haar temp zelf vasthouden. Na 6 wk pas bleef hij redelijk stabiel.
    Ze is heel scrikachtig, echt zielig want ze gaat dan kei hard huilen.
    Ook is ze nog niet echt aan het ontwikkelen.. Eten wil ze ook niet graag..
    Ik heb het idee dat ze met alles ruim een maand sowieso achter loopt.

Kan het dus dat een voldragen kindje toch iets van prematuriteit heeft?

Donderdag naar het cb en kijken wat ze nu weegt enzo, en gaan ze het ook over de motorische ontwikkeling hebben.
    Thuis weegt ze nu 6350gram en ik schat haar nu rond de 63-64 cm
    Dus als dat zo is volgt ze wel haar eigen lijntje ;)

Ppff beetje warrig verhaal maar ik hoop dat jullie snappen wat ik ermee bedoel :)

2. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Hoi Carulli,

ik denk dat dat zeker wel kan of ze zaten naast de uitgerekende datum.

Ik was volgens gyn en eerste 8 echo's 3 januari 2012 uitgerekend en volgens hier met de datumuitrekenaar 30 dec.
    Ik heb de site hun datum aangehouden omdat ik 25 maart 2011 nog ongi was,daarna niet meer,als je dan 28 dagen erbij telt kom je idd op 30 dec uit,maar volgens gyn was dat niet zo.

Daniëlle drinkt ook niet zoals het hoord uit de fles,vanaf 3 maanden ging het al mis met de mond techniek van het drinken van de fles.(daarvoor heeft ze 3 maanden bv gekregen)
    Nu nog zegt de logo dat ze dit nu niet meer aan kan leren.
    ik ben al blij dat ze nu weer haar flesjes drinkt.

Ze ontwikkelt zich wel gewoon goed,hoewel ik genoeg kindjes ziet kruipen en ziet staan aan de box,zei doet nog niet kruipen en ook nog niet uit haar zelf staan.

Wel trekt ze zich op aan de box en kruipt wat achteruit.
    Rollen kon ze al wel vanaf een week oud.

ik denk dat ze naast de uitgerekende datum zitten met zwangerschap.

Volgens de mannelijke gyn had ik dus eigenlijk een week later pas mogen bevallen,nu is ze volgens die gyn geboren met 37,2 weken,merk er verder niets van.

3. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Met de uitgerekende datum zitten ze er denk ik niet veel naast, heb vanaf 3.4 wk echo's gehad omdat ik vaag positief testte met de kv test en er was niks te zien. Heb wel mooi de opbouw van de zw gezien ;)

Hier doet Ziva ook nog niks, rollen niet bewust, fruit wil ze niet nadat ze een keer gegeten heeft. Happen vind ze nog niet boeiend.
    Schrikachtig was en is ze nog steeds..

Mijn eerste is met 42,2 wk geboren en alles ging gelijk goed.
    Zij is dus gehaald, heb altijd al wel het gevoel gehad dat ze er nog niet klaarvoor was.

Maar wel fijn om te lezen dat je er wat in herkent

4. butterfly29

butterfly29 Actief lid

12 aug 2010
    180
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet dat ze in het VU liever kindjes niet al met 38 weken halen/ inleiden (tenzij het natuurlijk beter voor het kindje is) omdat het kan zijn dat kindjes dan idd nog moeite kunnen hebben met het drinken en op temperatuur houden ed. Mijn zoontje is uit zichzelf met 38 weken geboren maar hij was er duidelijk gewoon klaar voor.

5. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Onze gyn zei wel dat ze nier graag geplande ks doen omdt het kind zelf dan niet aangeeft er klaar voor te zijn..

Maar hij dacht dat het met 38.5 wel kon.
    De vorige is met 38.2 gehaald en had minder opstartproblemen als Ziva..

6. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Bij mij hebben ze haar eerder gehaald omdat ik suiker had,zodanig dat ik per dag 100 eh moest spuiten,op het de 37 weken kon ik al haast niet meer lopen omdat mijn buik giganties was en het werd me allemaal te zwaar,ook was ze volgens de groeiecho te groot om uit te lopen.

Idd woog ze 3900 gram bij 37,2 weken,dus idd aan de maat,maar goed volgende keer ga ik voor de 39 weken met ks.

Mijn andere kids zijn ook te vroeg,mijn oudste 4 weken en mijn middelste 3 weken.
    oudste woog met zijn 36 weken geboorte 10 pond 56 cm en xzoon nummer 2 8 pond bij 53 cm.

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Hai Caruli,

Wat heeft je meisje toch een prachtige naam!

Ik lees hier niet heel veel "prematuur gedrag" eigenlijk.
    Dat niet of moeilijk drinken en het moeilijk op temperatuur houden kan ook door het relatief lichte gewicht komen.
    Volgens mij kon onze kleine ook pas na de 3 kg op temperatuur blijven.
    Ontwikkelen doet ieder kindje op zijn eigen tijd, dus achterlopen met de ontwikkeling hangt er maar net vanaf waar je dat mee vergelijkt toch?

Ik kan je wel volgen in het idee dat je het idee had dat ze er misschien nog niet klaar voor was...
    En jammer dat de borstvoeding niet gelukt is...
    Hier ook die ervaringen; onze kleine drinkt ook moeizaam zoals je weet en heeft ook nooit aan de borst leren drinken.
    Na 3 maanden proberen, wilde ze een lepeltje en nu gaat het eten echt prima!
    Drinken blijft wel moeizaam.
    Kortom, ik snap je zorgen wel hoor, maar ik zou ervan uitgaan dat ze het op haar eigen manier doet!

LFS.

8. adi

adi Niet meer actief

Maar het verschil tussen 30 dec en 3 jan is zijn toch maar 4 dagen?

Daarnaast denk ik eerlijk gezegd dat Caruli toch een andere motorische ontwikkeling bedoelt. Er zijn maar heel weinig kinderen die met 6 maanden kruipen of zich optrekken tot staan.

9. adi

adi Niet meer actief

Ik snap dat je je zorgen maakt, maar ik sluit me ook aan bij Soef.
    Het kan inderdaad dat zij niet klaar was voor de geboorte en dat ze daardoor een moeilijke start heeft gehad.

Met betrekking tot de motorische ontwikkeling is het idd een goed idee om het af te stemmen met het CB. MIsschien is het een idee om een kinder-fysio een keer te laten kijken?

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Valt ze met dat gewicht en die lengte niet onder dysmatuur, oftewel te klein voor de termijn?

Ons meisje was 3400 gram en rond de 50 cm met 38,6.

Dysmaturiteit zegt verder niet zoveel op zich, maar kan wel duiden op bepaalde problemen, als een kindje in de baarmoeder niet voldoende is gegroeid.

11. Caruli

Caruli VIP lid

15 nov 2007
    31.699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    Babel: geen idee, ze was afgevallen tot 2600 gr. Toen was het helemaal een fijn poppetje.

De andere kids waren zo anders, dus vandaar dat ik dacht dat er misschien iets van prematuriteit was..

Ik zal het anders morgen ook eens met het cb over hebben ;)

Deel Deze Pagina