Zoals jullie weten is ons mannetje Jesse met 31 weken geboren en een week later overleden. Nu willen we eigenlijk binnen nu en een paar maanden er weer voor gaan om te kijken of we het geluk mogen krijgen om weer zwanger te worden. Maar de angst zit er wel in natuurlijk. Kan iemand uit ervaring zeggen wat een tweede zwangerschap heeft gedaan? Of het tweede kindje ook weer een prematuurkindje was? Liefs Melanie,de trotse mama van Jesse
Lieve Melanie, Ik kreeg extra controle en ik ben bij mn dochter bevallen bij 37 weken vanwege vruchtwater verlies. Totaal iets anders dan bij mn jongens mn jongens zijn geboren bij 27,2 en 27,3 weken. Heel veel succes, hoe gaat het nu met jullie???
hoi melanie wij zijn ons eerste dochtertje verloren. ik ben bevallen met 25 weken en 5 dagen. na 2 maanden was ik weer zwanger. alle controles en echo`s werden in het ziekenhuis bij de gynaecoloog gedaan. ik had de eerste echo al met 7 weken. en vanaf week 16 kreeg ik elke week een hormoon injectie. ik heb met 25 weken al wel voorweeen gehad. maar kan ook door de spanning geweest zijn. bang om dit kindje ook te verliezen..ik ben toen meteen gestopt met werken en heb het nog rustiger aan gedaan. ik ben uiteindelijk met 30 weken bevallen van mijn 2de dochter. de gyn vertelde mij wel dat je lichaam een 2de zwangerschap sneller herkent en dus beter `verdraagt` maar daar kan je natuurlijk niet vanuit gaan helaas.. alle geluk voor jullie en voor de toekomst een broertje of zusje voor jullie eerste mooie zoon Jesse..
Het ligt ook aan de oorzaak van de vroeggeboorte.. bij cervixinsuff, afwijking van de baarmoedermond, kan bijvoorbeeld een cerclage geplaatst worden. dit zorgt ervoor dat je baarmoedermond niet gaat ontsluiten, of remt het proces in ieder geval. Soms is er echt geen duidelijke oorzaak aan te wijzen en dat zal het bij een 2e zwangerschap ook 'afwachten' blijven.. Wel is het normaal dat je bij een 2e zwangerschap veel strenger onder controle zult staan. Ik denk dat een 2e zwangerschap heel moeilijk voor jullie zal zijn en vind het dan ook heel knap dat jullie de moed hebben om er voor te gaan ik hoop dat alles goed mag gaan en dat jullie binnenkort een klein wondertje mogen verwelkomen.. gezond en wel!
lieve melanie, je verhaal las ik in een ander topic en heeft me enorm geraakt. Onze zoon is met 31w en 5d geboren en heeft wel bij ons mogen blijven, waar ik nog elke dag enorm dankbaar voor ben. Ben nu zwanger van de 2de en enorm bang voor herhaling. Volgens mijn gyn (ik loop bij speciale prematuren poli) heb ik 20-25% kans op herhaling; bij mij is geen oorzaak gevonden voor de extreme vroeggeboorte. Ik krijg extra controles, onderzoeken en echo's en cervixlengte metingen op de kans zo klein mogelijk te houden. Ook doe ik erg rustig aan; werk al een paar weken halve dagen. We kunnen kiezen of we ook proluton-injecties willen, maar daar zijn we nog steeds niet over uit... Ik hoop dat jullie snel zwanger worden en pas na 40 weken een gezond kindje in jullie armen hebben...!