Grote hematoom op echo te zien en veel bloedverlies

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Babyengel, 11 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Donderdag was ik op mijn werk, liep in de kantine om te eten en plots voel ik van alles stromen.. schrok me rot :$ dus naar de wc om de schade te bekijken en komt een enorme plas bloed naar buiten. Ik schrok heel erg omdat het zo'n grote plas bloed was. Ik had er minstens een halve kan van een mvm plaskannetje mee kunnen vullen. Het voelde niet aan als een miskraam omdat het puur bloed was en geen baarmoederslijmvlies maar ivm voorgeschiedenis zag ik het al gelijk misgaan. Ik wilde daarna de verloskundige bellen maar kwam weer een plas bloed, deze keer zo groot dat het ver naar beneden liep mijn broek in bah. Ik had geluk dat ik een lang shirt aan had anders had iedereen het gezien. Het zat haast op mijn knieƫn. Mijn man kwam me gelijk halen en de verloskundige gebeld die dacht eigenlijk aan een miskraam, maar had tegelijkertijd flink bandenpijn.

Ik mocht gelijk voor een echo komen en had me voorbereid op een dood vruchtje, maar bleek een mooi bewegend kindje te zitten en de reden van het erge bloeden is een enorm groot hematoom. Formaat 88x32x42. 3x zo groot als mijn kindje!! Ik blijf vandaag telkens wat bloed verliezen maar niet meer die enorme plassen van gisteren. Durf alleen niet meer de deur uit :).

Wie had/heeft ook een hematoom en hoe is dat gelopen? Heb je nog veel bloed verloren of is het opgelost?

Ik vind het zo eng omdat ie zo groot is.. :)

2. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    Ohnee meis!!!
    Wat meot jij vreselijk geschrokken zijn. Gelukkig zag je op de echo je mooi kleintje...Wat een opluchting.

Maar tjee....die hematoom is wel heel erg groot he!!! hoe kan zo iets ontstaan dan? je hebt m aan de navelstreng zitten toch?

Sterkte mop!!

3. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    ik heb ook een hematoom gehad bij mijn 2e kindje (derde zwangerschap).
    met 6 weken kreeg ik enorm bloedverlies, ik liep in de winkel en ik ben in een rotvaart naar huis gelopen en op de wc gaan zitten, daar bleef het maar stromen...
    de maand ervoor een ma gehad, dus schrok me rot, dacht dat het weer mis was, ondanks dat ik geen krampen had (maar dat had ik bij het loskomen van mn vruchtje ook amper gehad..)
    we zaten voor een paar maanden in de VS dus via het werk van mn vriend een gyn gevonden (waar ze baas heen was geweest met zn vrouw, toen ze zwanger was van hun drieling, dus had goede ervaringen), konden dezelfde middag nog terecht.
    en we zagen een vruchtje met kloppend hartje, precies 6 weken groot! het hematoom was groot, helemaal in vergelijking met ons vruchtje van 3 mm... (het hematoom was iets van 6 bij 4 cm). de gyn zei wel dat het op de goede plek zat. het bloed hoefde niet langs het vruchtje naar de uitgang, dus het risico dat het bloeden het vruchtje mee zou nemen werd daardoor kleiner, maar was natuurlijk niet geweken. het zou kunnen dat het bloeden mijn bm dusdanig zou prikkkelen dat het het vruchtje ook zou afstoten... pff! eng!
    ik heb nog tot en met de 10e week bloedverlies gehad. twee dagen vloeien, 3 dagen niet ofzoiets...
    ik heb toen van die gyn ook meteen progesterongel gekregen om vaginaal in te spuiten zodat mn bm rustig bleef. die heb ik ook tot en met de 10e week gebruikt.
    toen we weer in NL waren kreeg ik een echo met 12 weken, toen zat het hematoom er nog heeeeel klein. en met de pretecho met 17 weken was ie weg!
    ons zoontje is helemaal gezond geboren na een zwangerschap van 40+3 weken!

ga niet googlen! je leest de engste verhalen, dus echt niet doen!
    het komt vast goed! jullie kleintje is al een stuk groter en dus sterker!
    spannend is het wel elke keer weer, en je schrikt je een ongeluk elke keer...
    ik ga hard voor je duimen!

4. Met google kan ik niet eens echt veel vinden. En ben wel nuchter verder, weet dat het goed kan gaan en dat het ook fout kan aflopen. Hematoom zit aan de bovenkant dat is minder. Maar ondanks het zware bloeden van gisteren is hij/zij mooi blijven zitten dus geloof wel dat het kindje het aankan. En bloeden valt nu wel mee in verhouding, telkens een beetje. Vraag me alleen af of dit ding wel vanzelf kan verdwijnen en hoe lang dat in vredesnaam zou gaan duren.

Maar gelukkig bij jou dus goed afgelopen.

5. jut

jut Lid

21 mrt 2012
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh wat naar voor je.. schrikken he?

Wij hadden de 12 weken echo gehad en waren het net aan vrienden gaan vertellen. Paar uur na de echo voelde ik iets, bloed.. veel bloed! Ik schrok me kapot en was lichtelijk in paniek. Na twee uur naar de huisartsenpost gegaan. Daar verloor ik weer een plas bloed.. net nadat t minder leek te worden.. ik had een zeurderig gevoel in mn onderbuik en er zaten ook een paar stolsels bij. Had geen hoop meer. Ben doorverwezen naar ziekenhuis waar eigen gyn. Dienst had (s avonds) 23 u waren we weer thuis met twee foto's na een zeeer beweeglijk kindje te hebben gezien.
    Er bleek een hematoom precies achter de vliezen te liggen (geen gunstige plek). Moest even rust houden en afwachten. Twee dagen later nieuwe echo gehad en nog steeds een druk kindje. Ik bloedde nog maar hematoom was zoveel kleiner dat het wel weg zou gaan zei ze. Maar even rustig aan doen.
    Bloeden stopte na 5 dagen. Ik ben weer langzaam gaan opbouwen. Twee weken later mocht ik nog even langskomen bij een verloskundige (gyn was er niet) omdat ik er toch geen fijn gevoel bij had. Hematoom was weer net zo groot als de avond van. de bloeding! Schrok ervan.
    Uiteindelijk was het in week 16, 4 weken na de bloeding, weg. Er lag wel een kleine aan de rand van de placenta maar dat kon geen kwaad.

Inmiddels ben ik 23 weken en 3 dagen zwanger.

Doe rustig aan! Het kan afgevoerd worden door bloedingen of het lichaam kan het inwendig afvoeren. Ik duim voor jou dat het allemaal goedkomt. Mag je nog extra op controle komen? Probeer vertrouwen te houden. Sterkte meid!!

6. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Toen ik 8 weken in verwachting was van onze zoon kreeg ik ook plotseling enorm bloedverlies. Ik zat bij een hoorcollege en voelde ineens iets "vreemds" stromen en ben dus zonder na te denken zo de collegezaal uitgerend.
    Op het toilet trof ik in mijn broek helder bloed aan en ben ik meteen naar huis gegaan.

We hadden net 2 of 3 dagen voor dit eerste bloedverlies een echo gehad met kloppend hartje en ik ging er dus meteen maar vanuit dat het toch mis was gegaan. Thuis bleef het bloeden en toen ik een paar uur later onder de douche vandaan kwam stroomde er zoveel bloed uit dat ik een hele handdoek drijfnat van het bloed had.. Echt niet normaal en dit was ook het punt dat mijn vriend naar de verloskundige gebeld heeft (ik zei eerst dat die toch niets kon doen als het mis ging).

We mochten de volgende dag voor een echo komen en ik ging er dus eigenlijk al helemaal van uit dat het gewoon mis was gegaan. Op de echo zagen we echter ons kleine toppertje mƩt geweldige hartslag! Ik stond echt perplex.

De echoscopiste zag meteen de oorzaak van het bloedverlies: een hematoom. De afmetingen weet ik niet meer, maar hij was op dat moment zeker 3x zo groot als het vruchtje met vruchtzak samen. Hij zat in mijn geval wel op de gunstigste plek, onder en een stukje aan de zijkant.

Volgens de echoscopiste hoefde ik me geen extra zorgen te maken, de kans dat het mis zou gaan was net zo groot als wanneer ik geen hematoom had. Ik hoefde volgens haar ook niets te veranderen bijv. door meer rust te nemen. (Nu weet ik wel dat er inmiddels soms een ander advies wordt gegeven, maar wellicht hangt dat ook af van de plaats van de hematoom)

Ze vertelde mij dat ik er vanuit moest gaan dat het bloedverlies nog wel een tijdje kon duren en als ik me zorgen maakte kon ik gewoon langskomen voor een extra echo. Erg fijn!
    Uiteindelijk stopte het bloeden met 14 of 15 weken en met de 20 weken echo was de hematoom ook helemaal verdwenen.

7. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    Hai..

Wat schrikken zeg.. Ik herken het..
    Ik was 5 weken zwanger en kreeg een bloeding en met 6 weken weer. Op de echo alles goed 2!!!!! hartjes te zien en.. een hematoom van 5 bij 6 cm... Wekelijks controle met dagelijks bloedingen. Met 9 weken heeft 1 vruchtje zich afgestoten.. Ik hoefde niet echt rust te houden, toch gedaan tot 14 weken. Toen heb ik de hematoom uitgeplast. Gyn zei: nu kun je genieten. Wat ze niet zeiden is dat door de bloedingen je baarmoedermond week wordt en zelfs wat open staat..... Met 18 weken zijn mijn vliezen gebroken en met bijna 20 weken ben ik bevallen.... Een vriendin van mij heeft ook een hematoom gehad, zij woont in Belgie en zij kreeg bedrust en zij heeft haar zwangerschap mooi voldragen.. Ik wil je echt niet bang maken, maar volg je gevoel en neem evt. toch wel echt rust........
    Ik hoop op een mooie zwangerschap voor je en zie het zeker wel positief in:)!
    Groetjes Mayke

8. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    55.019
    15.626
    113
    Nabij Utrecht
    Hoe kan je een hematoom, die in de baarmoeder zit, uitplassen
    (door je urinebuis) zeker als het 5x6 cm groot is ??

9. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    Eerst veel bloedingen gehad. Ondertussen is de hematoom gestold.. Die stolling heb ik uitgeplast.. 4 stukken hematoom heb ik echt uitgeplast.. Je baarmoedermond gaat dan open staan........ Deze heb ik ook meegenomen naar het zkh en daar hebben ze het onderzocht.. Hoe dit verder binnen in zijn werking gaat dat weet ik niet.. Maar als je een hematoom hebt lost of je lichaam het zelf op, of het stolt en je plast het uit net als ik heb gedaan....

10. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.207
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Vriendin heeft het gehad. Hele zwangerschap bloedverlies vanaf 20 weken rust dus niet werken etc. Uiteindelijk bevallen van gezonde zoon. Vertrouw erop voor,zover je dat kunt

11. He wat vreemd, als je iets uitplast gaat je baarmoedermond toch niet open staan? Het hoeft dus niet vaginaal te gaan?
    Maar mayke jij hebt hierdoor je kindje verloren, doordat je bmm open bleef staan? Pff, wat eng zeg, en heftig. Ik ga wel vragen bij de vk of ze in de gaten kunnen houden of mijn bmm dicht blijft, kan het niet aan om nog een kindje te verliezen.

12. truus1980

truus1980 VIP lid

26 sep 2007
    6.259
    2
    36
    Bij Emmen
    He heej...

Hoe is het nu met je meid???heb je nog weer bloed verloren?

Hoe ontstaat zo''n hematoom??

13. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    Volgens de artsen heb ik hierdoor mijn kindje verloren... Maar ik hoor heel veel positieve verhalen met mensen die een hematoom hebben gehad... Mijn bmm is week geworden door de bloedingen en de hematoom die ik heb uitgeplast zat in mijn baarmoeder en die kan er alleen uit als je bmm open gaat staan een beetje.. Daarna is hij wel weer dicht gegaan. ik moest geijk onder controle bij het zkh.. Jij niet?? Maar als je gewoon na elke bloeding echt rust houdt bijna bedrust dan moet het echt goed komen!!!

14. justme

justme Actief lid

2 jun 2006
    357
    0
    0
    Ik heb verschillende hematomen gehad (van 6x3 tot kleinere), was de ene weg, was de volgende er. Ik heb dan ook lang platte rust gehad (eind maart tot eind juni). Maar de hematomen hebben geen negatieve invloed op mijn kindje gehad! De platte rust kreeg ik omdat het mogelijk is, zoals al gezegd, dat als ik veel bloed bleef verliezen, de baarmoeder eventueel geprikkeld kon worden om alles uit te stoten. dus een voorzorgsmaatregel.

Wat er nadien misgelopen is, heeft niets met de hematomen te maken. Dus haal uit mijn verhaal de positieve noten ;)

15. Nou ik heb geen controle in het ziekenhuis in de vorm van bij een gyn.. wel echo's om de hematoom te controleren. Ik heb geen bloedverlies meer gehad (alleen wat beige afscheiding) en ook geen buikpijn. Ik hoefde geen rust te houden, behalve als het echte bloeden weer terug komt. Nu ben ik niet gigantisch druk hoor, maar moet toch iedere dag wel lopen.

16. surf

surf VIP lid

21 mei 2007
    14.595
    1
    36
    Noord-Holland
    Ziet er goed uit dus! Ik hoop dat het rustig blijft in je buik!

17. lies276

lies276 Niet meer actief

ik denk dat mayke bedoelt dat ze tijdens het plassen, de stolsels vaginaal is verloren, want stolsels die in de baarmoeder zitten, verlies je uiteraard niet via de plasbuis!

18. Nipnip

Nipnip Actief lid

9 aug 2011
    468
    0
    16
    Hoi meiden,

Ik loop onder behandeling in t vu en Sfond op de wachtlijst voor een laparoscopie na 3 mislukte IUI's toen ik plots spontaan zwanger bleek te zijn. Afgelopen maandag verloor ik opeens zoveel bloed. Ik mocht meteen voor een echo komen. Ik was toen rond de 6.2 weken. Op de echo was w een vruchtzakje te zien en een dooierzakje maar t vruchtje was niet duidelijk. Onderin, vlak voor de uitgang bleek een flinke bloeduitstorting te zitten, oorzaak van het bloedverlies.

Omdat ze niet precies weten hoever ik ben twijfelen ze of de zwangerschap nog intact is. Ook de hoeveelheid bloed stemt ze niet erg positief. Maar of t echt niet goed is, weten ze dus niet. Ik kreeg daarom ook geen medicijnen.

Zometeen voor een controle echo. T bloeden gaat met komen en gaan, maar sinds maandag lang niet meer zo veel. Ik ben geen stolsels verloren. Ik ben erg zenuwachtig hoe t gaat met mijn rijstkorreltje... En kloppend hartje zou toch wel zichtbaar moeten zijn straks, toch?

19. ilja27

ilja27 Fanatiek lid

21 jan 2010
    1.555
    1
    36
    Mijn vorige zwangerschap begon met vloeien. Ze dachten dat ik ongesteld was geworden. Maar de zwangerschapstest gaf aan zwanger. Bloed geprikt en inderdaad ik was zwanger van een tweeling. Helaas bleef ik vreselijke bloedingen houden met dikke stolsels. Maar het kindje bleef zitten al snel ontdekten ze een hematoom. Waren spannende weken. Maar het kleintje bleef zitten. Ik heb tot dik 13 weken vreselijk gevloeid daarna was het over. Ik heb een gezonde zoon gekregen. Nu ben ik weer zwanger en weer kreeg ik bloedverlies gelukkig wel minder dan de vorige keer. Maar de angst sloeg weer toe. En toen hebben ze HCG geprikt dit zag er goed uit. Al snel begon het bloedden te stoppen. De angst blijft, maar ik weet ook dat het goed kan gaan met enorm veel bloed verlies. Ik duim voor je weet hoe zwaar een zwangerschap is met enorm veel bloed verlies.

20. Mayke1717

Mayke1717 Bekend lid

15 jun 2011
    656
    2
    18
    Vrouw
    Tilburg
    @Babyengel; oke, nou wel fijn dat ze het onder controle houden. Ik had ook wekelijks echo's om alles in de gaten te houden en bij een bloeding moest ik gelijk langs komen... Fijn dat je geen bloeding meer hebt gehad.... Neem idd gewoon rust als je kunt en zeker na een bloeding.....
    @Lies276; het klopt wat je zegt. Via de vagina heb ik ze eruit geplast maar daardoor moesten ze eerst door de bbm. Maar ik heb mezelf nooit echt afgevraagd hoe of wat. Ik verloor het en that's it.

Deel Deze Pagina