we hebben hier al aardig wat in meegemaakt, met 6 maand kwamen ze erachter dat mijn dochter een luxatie had. * 2 weken spreidbroek. * 10 dagen in tractie. * 3 maanden gipsbroek. daarna weer een spreidbroek en later een loopbroekje, ze deed haar eerste stapjes los met 20 maanden. met 2 jaar mochten we stoppen met de loopbroek, dan had dat geen zin meer. Gisteren zijn we op controle geweest en wat blijkt, het is amper verbeterd in een jaar tijd!! een operatie krijgt ze vlak voor of vlak na haar 3e verjaardag. Ze zal dan weer net zon gipsbroek krijgen als ze al gehad heeft en daar heb ik wat vragen over zoals: past ze met gips nog wel in haar ledikant? hoe gaan we haar vervoeren? moet ik een bed beneden zetten of is dat iets overbodig? nu zindelijk maken of is het dan voor niks geweest? omdat ze dan misschien niet meer durft. Bolderkar aanschaffen? in de kinderwagen zal het wel niet passen? Het zou fijn zijn als er moeders zich hier aan komen sluiten die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten zodat we ervaringen kunnen uitwisselen.
Hoi, vervelend dat alle behandelingen tot nu toe nog niet geholpen hebben. Onze jongste heeft/had ook een heupluxatie, is sinds december uit de campspreider en loopt nu. Al zie je wel dat ze nog steeds wat ongelijk staat. Als het niet zelf bij trekt zitten wij volgend jaar ook in het schuitje van opereren. Wat ik inmiddels al wel weet is dat de meeste kinderen dan niet meer in een ledikant passen. Via Vereniging Aangeboren Heupafwijkingen al ouders gesproken die het oplosten met een gehuurd ziekenhuisbed in de woonkamer. vervoeren moet zeker eerste weken liggend (kinderen komen meestal met ambu naar huis en met ambu op controle in ziekenhuis). Eerste weken echt alles liggend, rechtop tillen mag in veel gevallen niet omdat er dan druk op de gewrichtskom komt wat slecht is voor de genezing van de reconstructie daar aan. Zindelijk of niet weet ik niet, zag paar maanden geleden bij controle in Nijmegen wel een jongetje van ruim 3 na een reconstructie-operatie liggend in een kinderwagen met een luier om. Als je dochter dan al zindelijk is moet je haar elke keer optillen zodat ze op een ondersteek kan. Weet niet of dat wenselijk is voor het gewricht. Voor vervoer is een duo-kinderwagen misschien iets. Ik hoop dat je hier alvast wat aan hebt.
Ik ben een mama die zelf heupdysplasie heeft gehad en ik heb een dochter met heupdysplasie. Voor mijn dochter vanaf 3 maanden spreidbroeken, 40 dagen tractie, 3 maanden gips, loopspreidbroek en nu gaat het de goede kant op. De kop en kom zitten op de goede plek, maar moeten nog verder groeien. Ieder half jaar controle. Toen ik klein was ben ik ook op 3 jarige leeftijd geopereerd. Ik werd met een ambulance naar huis gebracht en lag in een ziekenhuisbed in de woonkamer. Ik moest liggen en een kind van 3 met gips is natuurlijk ook best een gewicht. Misschien moet je een gesprek met je dokter aanvragen. Dan kun je een aantal vragen al beantwoord krijgen lijkt me. Over de zindelijkheid, ik kan me voorstellen dat als je al zindelijk bent, het niet fijn is dat je dan ineens weer in een luier moet plassen en poepen. Maar misschien heeft het ziekenhuis hier ook ervaring mee. Ik weet dat er ook een Hyves heupdysplasiepagina bestaat. Hier heb ik ook vaak ideeën opgedaan. Ik kan ook een aantal specifieke dingen navragen bij een kennis van me. Zij hebben wel een dochter die al een aantal keren geopereerd is op latere leeftijd (is nu bijna 7). Laat maar weten als je dit wilt. Succes en ben benieuwd hoe het verder verloopt, duurt alleen nog wel lang aan je banner te zien. Geniet nog lekker van de tijd die je nu hebt zonder toeters en bellen.
* vervoeren moet zeker eerste weken liggend (kinderen komen meestal met ambu naar huis en met ambu op controle in ziekenhuis). toen mijn dochter in het zh lag met een luxatie lag er een ouder meisje die de operatie gehad had die mijn dochter over een half jaar krijgt. er was geen sprake van vervoer met de ambulance.. en hoe zou ik haar liggend moeten vervoeren? plat op de achterbank lijkt me ook geen optie? de arts had het over een bolderkar, dat ik haar daar buiten mee kon gaan vervoeren, ze mag dus gewoon zitten voor zover dat dat lukt. we zouden dan weer met tena lady moeten gaan werken als ze dan niet zindelijk is, als ze dat wel is kan ze een vrouwenurinoir gebruiken, maar dat is natuurlijk heel wat anders als het potje! en mocht het dan eens misgaan heb je het gips nat, wat echt niet mag gebeuren.. Rikigf, heeft jullie dochter 40 dagen in tractie gelegen? jeetje wat een lang eind bij ons is er geen sprake van vervoer met de ambulance. daar moeten we dus ook nog een oplossing voor vinden. lief dat je dingen wilt vragen, ik heb vooral vragen over vervoer, bedje, vermaak, zindelijkheid jullie hebben het allebei over een bed in de woonkamer.. kan ze niet op de bank? ik hoop dat er meer moeders hun ervaringen willen delen zodat ik straks zo goed mogelijk ben voorbereid
Qua vervoer hoorde ik van een orthopeed van de week ook nog de tip van voorstoel helemaal plat en daarop laten liggen. Hoe het precies in zijn werk gaat weet ik niet. een bolderkar kan opgevuld worden met kussens zodat een kind zoveel mogelijk kan liggen. Wat ik tot nu toe gehoord heb moeten veel kinderen de eerste weken echt plat blijven liggen ivm goede aangroei van het bot. Met zitten komt er druk op. Vraag dat wel even goed na in het ziekenhuis. Liggen op de bank lijkt me lastig, benen staan vaak toch in een soort van spreidstand. Als je pech hebt hangt er een been naast de bank. Via de thuiszorg kun je (meestal vergoed door verzekering) zo'n ziekenhuisbedje huren. vermaak: tekenen, tv-kijken, spelletjes.... Misschien is de Vereniging Aangeboren Heupafwijkingen iets om je aan te melden? Die hebben ook ervaringsdeskundigen die je kunt bellen met praktische vragen en eventueel wandelwagens en autostoeltjes te huur voor zodra je kindje mag zitten. Zo'n stoeltje hebben wij vorig jaar ook gehuurd, ideaal. Mevrouw kon gewoon lekker in de auto zitten en alles zien.
Ik denk ook dat je mee info kunt krijgen via Vereniging AH. En onze meid heeft 40 dagen in tractie gelegen. Het was zeker een lang eind, maar nu gaat nog steeds goed, dus hebben we het er zeker voor over gehad.