Mijn broertje is op mijn verjaardag geboren. Leuk? Mwoah. Het is niet handig. Maar erg? Nee hoor. Het is wat het is. Als je de luxe kunt permitteren om wat maanden over te slaan, kun je het allicht proberen. Niemand heeft daar verder last van toch? Hopelijk is het gauw raak.
Heel praktisch is het niet nee, rondom dezelfde periode jarig zijn. In onze fam zijn er veel in dezelfde periode jarig en dat is altijd puzzelen met wie het wanneer viert. Maar in onze positie hebben wij het niet voor het kiezen. Het zal mij een worst wezen wanneer het kindje geboren wordt, als er maar een kindje komt... Maar jullie zitten in een andere positie. Doe waar jullie je goed bij voelen. Als jullie de luxe hebben om over te slaan en het voelt goed, vooral doen dan.
Bij beiden was ik in de drukste maand van het jaar uitgerekend. (qua verjaardagen) Uiteindelijk zijn ze allebei op een dag geboren dat er (nog) geen jarigen stonden. En schelen de zusjes krap aan 3 weken met elkaar. Kreeg van familie wel vaak de opmerking. Nee heh niet nog 1 in die maand. Het is al zo'n drukke maand. Maar een zwangerschap valt immers niet te plannen.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik er wel aan gedacht had in het begin, een zomerkindje leek mij wel leuk Zoon is namelijk een winterkindje. Niks mis mee hoor, maar met verjaardagen buiten vieren, het vaak mooiere weer en de drukke feestmaanden leek het me wel praktisch. Maar na 1 miskraam en 13 rondes verder, maakt het me echt niks meer uit. Als er maar ooit een 2de komt en dat het kindje gezond is!
Als je de luxe hebt om een maand over te slaan, waarom niet? Vlak na elkaar jarig zijn leek me ook niks voor kinderen, maar waar dat in mn omgeving het geval is, worden de verjaardagen samen gevierd (fijn ook, heb geen zin 2 weken later weer te moeten komen) en ze hebben echt wel op hun eigen veejaardag hun speciale dag zeg maar. Hier is vriend bakker en mag geen vrij krijgen in november en december. Dus het eerste jaar dat we bezig waren, hebben we wel een paar maanden overgeslaan. Collega van hem zn vrouw beviel in december van een tweeling en hij had 2 dagen en dat was het. Zit je dan na je ks met een man die veel moet werken. Dat zag ik niet zitten. Als het nog een jaar had geduurd om zwanger te raken weet ik alleen niet of ik dan 2 kansen had willen laten liggen.
In het gezin van mijn vriend zijn er 5 uit het gezin in 1 week jarig. Moeder, hijzelf, 2 zusjes en 1 broertje. Zij hebben het nooit als vervelend ervaren en vieren nu al jaren alle verjaardagen samen. Scheelt enorm in alle kosten en je kunt iedereen in 1 keer uitnodigen Ik zou mij er niet druk om maken
Ik zou het daar niet voor laten zeker niet als zwanger worden niet vanzelfsprekend is.. Dan moet je gewoon elke kans benutten omdat je vaak dan al minder kans hebt om zwanger te raken. Voor de kinderen lijkt mij het alleen minder leuk omdat het vaak dan zo is dat verjaardagen gecombineerd worden en zeker op jonge leeftijd de aandacht met verjaardagen dan naar de jongste gaan. Een tweeling vind ik dan weer anders omdat ze dan even oud zijn. Maar als jij 4 a 5 bent en je broertje of zusje 2 a 3 en je viert die verjaardagen samen draait het vaak gewoon om die peuter dat heb ik in mijn directe omgeving wel meegemaakt. Terwijl een 4 a 5 jarig kind juist wilt dat de verjaardag met cadeautjes om hem of haar draait. En dan zag ik wel jaloezie bij de oudste.. Op latere leeftijd trok dat wel bij bij hun. Maar ik was tegelijkertijd met mijn opa jarig en vond het altijd vreselijk dat ik nooit qua verjaardag die dag voor mijzelf had en als kind had ik altijd het gevoel die dag te moeten delen ook omdat visite dan minder lang of helemaal niet kwam vanwege mijn opa. Als kind wil je gewoon je verjaardag kunnen vieren op de dag zelf en dat je dan in het middelpunt mag staan. Pas later kreeg ik begrip en vierden we vaak onze verjaardagen samen.
Om die reden wil ik dus de verjaardagen van mijn kinderen niet samen vieren. Al lees ik hier wel irritatie als men twee keer in een maand naar hetzelfde gezin moet, zal hier in dezelfde week zijn. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat, ik denk namelijk dat de ene verjaardag druk bezocht zal zijn en dat de kadootjes voor de volgende verjaardag jn de gang achter gelaten worden.
Ik vind het geen probleem maar dat komt omdat de rest van de familie aan de andere kant van het jaar jarig is .En in de zomer kinderfeestjes geven
Hier ervaren wij dat dus heel anders. Heb het zojuist aan de kinderen gevraagd en zij vinden het juist wel fijn. ‘Je krijgt allebei kadootjes, dus de een hoeft niet jaloers te zijn dat de ander al wat krijgt.’ Niet iedereen mag zn verjaardag tegelijk vieren, nu lijken we net een tweeling.’ Wat we wel doen is ieder een eigen taart laten kiezen. Hier is 2 keer ook gewoon geen optie. Dan komt de helft niet naar de ene verjaardag omdat ze uit het andere deel van het land moeten komen en dan wordt er dus gekozen (voor mijn gevoel) tussen mijn kinderen. Dat vind ik persoonlijk rotter dan samen een verjaardag delen.
Mijn dochters worden 1, die kan ik weinig vragen en mijn zoon wordt 3. Die snapt nu pas wat een verjaardag is. Visite komt wel uit de buurt hier. We zullen het meemaken dit jaar.
Ik heb het wel geopperd om de maand maart over te slaan ivm de drukke decembermaand. Uiteindelijk toch niet gedaan en toen zwanger graakt. Helaas is dit in een vmk geëindigd. Dus geen kindje in december. Nu kan het mij qua maanden niks schelen en hoop ik ooit op een gezonde 2e kindje.
Onze 1e is geboren in eind December. (5 weken te vroeg) Toen we voor een 2e gingen, wilden we niet nog een December kindje, dus hebben we wat maanden overgeslagen (rekening houdend met weer te vroeg geboren worden) Toen waren we ineens ruim een jaar verder en nog steeds geen 2e zwangerschap. Totdat het wel lukte maar tot 2x toe, achter elkaar, een miskraam. De 3e keer lukte wel maar... uitgerekend in December. Nooit meer bij stil gestaan. Heb er wel van gebaald en mezelf afgevraagd hoe we dat in vredesnaam moeten doen.. in December, 2 kids die jarig zijn! Maar, het blijkt helemaal geen probleem. Ja, t is druk... en ze worden die maand overladen met kado's. Maar we vieren de verjaardagen op 1 dag en dat gaat prima. De oudste wordt 7 maar vindt het tot nu toe juist heel leuk. Omdat we in 1 keer 2 verjaardagen vieren, pakken we het ook wel groots uit. Er komt catering voor het eten, er worden veel mensen uitgenodigd, enz. Als ze ouder zijn en het niet meer zo willen, prima...lossen we ook wel weer op!
Als jij je daar goed bij voelt, moet je die maande overslaan. Alhoewel ik na een missed abortion snel weer zwanger was (van onze dochter), wacht ik nu al een jaar op een volgende zwangerschap. Het zou me echt niet boeien wanneer, als ik nog maar een keer zwanger wordt!
Bij ons is de maand september overvol bijna elke dag is er wel iemand jarig. Vroeger zag je je familie dan ook wekelijks ergens op een verjaardag. En bleef je cadeautjes uitdelen, dan zag je ook wel dat de cadeautjes minder groot werden. Maar toch moet ik zeggen dat alle verjaardagen van de kinderen gevierd werden. Zij hebben er tenslotte niet om gevraagd om in een drukke maand jarig te zijn. Uitzondering daargelaten hoor, kwam weleens voor dat er een aantal waren die dan zeiden "we gingen er vanuit dat de verjaardagen samen werden gevierd" of op de ene verjaardag dan zeiden de volgende verjaardag kunnen we niet komen dus hier alvast een cadeautje.
Ik zou daar absoluut niet naar kijken, al zouden ze op dezelfde dag jarig zijn.. maakt me echt niet uit. Ben dan al blij dat het me überhaupt gegund is om nog een kindje te mogen verwelkomen. en de kinderen zal het ook echt niet uit maken.. die weten dan toch niet beter en cadeautjes en gezelligheid krijgen ze toch.
Onze kinderen zijn van half december, begin januari en eind januari. We hebben dus ook nog alle feestdagen tussendoor en mijn man is in januari jarig. Voor ons geen reden geweest om de zwangerschap proberen uit te stellen, ondanks dat ik heel makkelijk zwanger word. Je weet nooit of dat een volgende keer weer zo gaat zijn. Wij vinden het wel praktisch om alle verjaardagen samen te vieren, maar één keer per jaar al die visite ontvangen en al die troep in huis De kinderen vinden het ook helemaal prima. Krijgen allemaal evenveel aandacht en cadeaus op de dag dat we het vieren en op hun verjaardag zelf nog iets voor hun alleen. Wij kunnen niet van onze familie verwachten dat ze in die drukke maanden ook nog 3x (of 4x) naar ons toe komen vinden we.
Het is bij jullie blijkbaar van een leien dakje gegaan, anders zou deze gedachte nooit bij je opkomen. En dat is niet erg, ik zou heel graag die onbezorgdheid weer terug willen in ruil voor het niet hoeven meemaken wat ik en zoveel anderen hebben meegemaakt (en dan valt t bij mij in vergelijking met andere vrouwen nog mee!). Je geeft aan dat je weet dat je niet kunt plannen maar ik vraag me af in hoeverre je dat echt zo voelt... dat het 2 keer goed is gegaan is geen garantie voor hetzelfde verloop bij een derde helaas. Ik hoop dat t jullie bespaard blijft en je niet hoeft te denken had ik maar nooit zo stom nagedacht over het overslaan van een maand, iets wat totaal onbelangrijk is uiteindelijk. Dit klinkt nu een beethe zwartgallig maar is wel de werkelijkheid, al dit soort overwegingen is gewoon niet van belang uiteindelijk.
Dit dus. Ik ben in dezelfde val gelopen hoor. Ik was zwanger van mijn zoon in ronde 2, en naïef als ik was ging ik er van uit dat het voor een 2de wel even vlot ging gaan. Ik was zelfs uitgerekende datums aan het berekenen voor ik met de pil stopte haha. En hier zitten we dan, ronde 18 en in de MMM. Ik wil hiermee helemaal niet bedoelen dat het voor jou hetzelfde verhaal zal zijn, maar ik kan je wel aanraden om het plannen tot op de maand los te laten. Veel succes!
We hebben in de maand januari (5) en februari (6) verjaardagen binnen de directe familie. Het is nu al plannen wie wanneer zijn verjaardag viert. Hierdoor hebben we toen we voor de 2de gingen bewust gekozen dat we geen terugplaatsing of nieuwe poging in de maanden april en mei zouden doen. Mijn zus en ik schelen 2 jaar en een week en hebben dit toen we klein waren echt niet altijd als leuk ervaren.