volgende maand 1 jaar en nog niet eens omdraaien

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Shaylen, Mar 7, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ik begin me nu toch echt zorgen te maken, mijn meisje wordt volgende maand 1 jaar, en ligt alleen nog maar op haar rug te spelen, draait zich niet om, kruipt niet en als je haar wilt laten zitten valt ze om en staan zakt ze door haar knietjes.
    ze heeft fysio en wordt nu grondig onderzocht op eventuele medische oorzaken, ik hoop dat ze gewoon erg laat is met alles maar begin nu echt te twijfelen :(

wie herkent dit? of heeft tips? steeds als iemand vraagt kruipt ze al of loopt ze al dan moet ik zeggen, nee, ze draait zich nog niet eens om.
    komt dit allemaal vanzelf, doe ik iets fout? hebben jullie geoefend met je kindje of begon hij/zij uit zichzelf met ontwikkelen?

2. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik herken het niet. dat ze nog niet kruipt en staat lijkt me nog niet heel erg te laat maar dat ze nog niet omdraait wel eerlijk gezegd. kan ze al wel zitten? snap heel goed je bezorgdheid meid!

3. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ow soory lees nu ook dat ze nog niet goed zit...

4. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Ik denk dat je dit inderdaad gewoon goed moet bespreken met je fysio en huisarts, die weten wel wat 'gewoon' laat is en wat zorgelijk laat is...

Succes

5. Skye

Skye Niet meer actief

Tja, ik zou idd dit even bespreken met je huisarts en fysio. En niet jezelf de schuld gaan geven, dat je misschien wel niet goed geoefend hebt met haar, want ik heb Kyra ook haar gang laten gaan en ze doet het uit zichzelf. Dus niet bang zijn dat je iets fout doet!!!!

6. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    je doet helemaal niks fout. echt niet. je kan wat kleine dingetjes stimuleren maar je krijgt al fisio en die zal je aanwijzingen geven. over het algemeen doen kinderen de meeste ontwikkelingen vanzelf.teveel pushen is helemaal niet goed. ze doen ze als ze eraan toe zijn. ik zou me geen zorgen maken als de fiso dat ook niet doet. ik heb een nichtje wat bij de geboorte niet meer als een pak suiker woog ( is via ivf verwekt met ergens tussen de 6 en 7 maanden geboren.) ze deed ook alles heel laat en kon de eerste jaar alleen maar op de rug liggen het 2de jaar ook alleen maar zitten. en nu is het een normale meid van 12 die dezelfde dingen doet als andere meiden van 12. misschien brabbeld jou dochter als wat meer dan anderen zouden doen? ze kunnen maar 1 ding tegelijk leren.

omdat er om ons heen druk gelegd wordt met vragen en de maatschappij op zich vreselijk prestatiegericht is wordt je onzeker. het duurt iets langer dan gemiddeld. nou ja jammer dan. als ze verder goed gezond is zou ik me echt geen zorgen maken en lekker genieten van haar eerste verjaardag.

7. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

bedankt voor de reacties :)

de fysio gaf wel aan dat het nu toch echt tijd wordt maar dat het ook weleens zo kon zijn dat ze gewoon het kruipen en omdraaien overslaat en vanuit zitten straks gaat staan of kontschuiven ipv kruipen.

en hoewel ik haar volledig in haar waarde wil laten zou ik het ook geweldig vinden als ze wat gaat doen, als ouder zijnde wil je graag weten dat alles werkt en je kindje gezond is en we zitten nu overal zo tussenin, onderzoeken maar nog geen uitslagen, oefeningen maar nog geen resultaat.

hopelijk komt het gauw.

8. maartjev

maartjev Fanatiek lid

Mar 9, 2009
    1,534
    0
    0
    Je doet het prima hoor, je maakt je zorgen, stimuleert haar en loopt bij de fysio, meer kun je niet doen toch!!!
    Ik vind het persoonlijk wel vrij laat dat ze nog niet omrolt en zit. Kruipen en lopen etc. kan allemaal ook na het eerste jaar gebeuren, maar voor een gezond kindje is ze denk ik wel aan de late kant. Goed dat je haar even laat onderzoeken, misschien zijn bijv. de heupjes niet goed, is er wat met de spiertjes etc.. je weet nooit!! Is er niets aan de hand, dan weet je dat ook, hele geruststelling denk ik.

9. diede

diede Lid

Jun 7, 2009
    17
    0
    1
    NULL
    NULL
    Voor mij klinkt het erg herkenbaar! Ik heb twee zoontjes die voor hun eerste jaar weinig konden. rollen hebben ze nooit uit zich zelf gedaan. Het enige wat ze dus wel konden was zitten. maar ook nog lang met een voedingskussen in de rug ivm omkukelen. Bij de eerste maakte ik me ook zorgen en ben ik bij fysio geweest. vooral ik heb er iets aan gehad.kreeg een paar tips mee waarmee ik kon oefenen. Pas na 15 maand begon het schuiven, kruipen, optrekken en lopen in een paar maandjes tijd. Ik heb verder dus geen tips. en ik denk dat het prima is dat je naar fysio bent gegaan en dat je haar een beetje in de gaten houdt. Verder kan je niks doen. Ik hoop dat je hetzelfde verhaal krijgt als ik en dat je over een half jaar druk aan het vangen bent:)
    succes
    Liefs Diede

10. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Wij hadden een kindje op het kdv die toen ze 1 was ook nog NIKS kon. Zij kreeg ook fysio, ze is nu 2 en doet álles..

11. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Het lijkt mij ook laat, maar als je al fysio voor haar hebt en de onderzoeken zijn bezig, dan kun je weinig meer doen meid... Kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Hoe is ze verder, zwaait ze wel gedag bijvoorbeeld, in handjes klappen, brabbelt ze, kan ze een kruimeltje oppakken enz? Dat zijn ook dingen die ze rond een jaar kunnen, misschien kun je daar iets aan zien? Verder kan het ook zo zijn dat ze het omrollen overslaat he? Hier zat Charlotte ook pas zelfstandig met 10 maanden of zo, ook erg laat dus. Heb haar daar ook niet in gestimuleerd, was eerder bang dat ik iets verkeerd zou doen voor haar ruggetje. Sterkte meid ermee, ik hoop dat je snel hoort of er wel of niet iets aan de hand is!

12. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

Sep 23, 2007
    3,211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Onze kleine man rolde wel met vijf maanden, maar hij wilde ook helemaal niet staan, wat je zoveel kindjes wel heel vroeg ziet doen. Dan trekken ze zich op aan de handen van hun ouders. Onze Jesse dus niet. Hij bleef gewoon lekker liggen in onze armen. Wel heel fijn, maar ik maakte me best wel es wat zorgen...
    Toen opeens, hij zat in de box, trok hij zich op, toen hij elf maand was!
    Wel grappig dat hij daarna best vlot liep, met een jaar en zes weken.

Nu istie twee, en lopen en bewegen kannie als de beste. Maar nu práát hij weer niet. Pfff, ben je net het éne zorgje vergeten, dan dient zich de volgende weer aan. ;)

13. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

zwaaien doet ze niet, ze doet ons eigenlijk nog niet na, een kruimeltje oppakken kan ze wel, brabbelen doet ze ook heel gezellig, het liefst om 4 uur ´s morgens ;)
    het is ook nooit goed he? :D

14. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Tja, moeilijk inderdaad en wat je zegt, het is ook nooit goed. Wat zegt het cb ervan eigenlijk? Ben je bij de huisarts of een kinderarts geweest? Hebben zij echt geen idee of maken ze zich nog niet zo'n zorgen?

15. Shaylen

Shaylen Niet meer actief

ja de kinderarts in het ziekenhuis heeft een aantal onderzoeken gedaan, EEG, bloed afgenomen, lichamelijk onderzoek, de arts van het CB vond haar niet nieuwsgierig genoeg, ze reageerde niet echt op speelgoed en trok haar beentjes niet op toen ze haar onder de armpjes pakte wat zij wel zorgwekkend vond en daarom ons ook heeft doorgestuurd naar de huisarts en de huisarts weer naar de kinderarts. de fysio heeft al geconstateerd dat ze hypermobiel is (heel erg flexibel in haar gewrichten).

maar goed, er gebeurt nu zoveel tegelijk en we hebben de uitslagen allemaal nog niet dus ik moet ook gewoon eerst afwachten, eigenlijk hoopte ik stiekum dat het wel vaker voorkomt en dat is ook zo en dat stelt me wel wat gerust.

16. Sisa

Sisa VIP lid

Jun 13, 2008
    5,552
    1
    0
    Ik hoop dat je snel wat zekerheid krijgt. En wat je schrijft, klopt, er zit gewoon heel veel verschil tussen de kindjes, wat ze wanneer kunnen en zo. Succes in ieder geval, hopelijk valt het allemaal mee!

17. jingels

jingels VIP lid

Jul 8, 2006
    7,742
    1
    0
    @ ts:Wat zegt je gevoel dan?

18. Nikki88

Nikki88 VIP lid

Jul 29, 2008
    11,656
    230
    63
    Oh lieverd, ik begrijp je onzekerheid heel erg goed. En als ervaringdeskundige vind ik dat heel eerlijk gezegd wel terecht. Ik wil je niet onnodig bang maken maar het lijkt mij dat je meisje wel heel erg buiten de "normaal marge" valt qua motoriek in elk geval. Ik kan een beetje vergelijken. Mijn meisje is 11 maanden en loopt (bijna) los. Mijn zoontje daarentegen is net drie en kon pas los lopen met ruim twee jaar. Toen hij 11/12 maanden was kon hij echter wel gewoon rollen, maar niet kruipen. Hij liep verder wel gewoon "op schema". Toch is achteraf gezien zijn achterstand te verklaren, na 0.a. heel uitgebreid genetisch onderzoek blijkt hij een hele zeldzame, maar niet zeer ernstige, chromosomenafwijking te hebben. Dit verklaart (waarschijnlijk) zijn achterstand. Het is dus heel goed dat de kinderarts de nodige onderzoeken heeft opgestart want je kan maar beter weten waar je aan toe bent. Ik hoop dat er bij jullie niets bijzonders uitkomt, maar aan de andere kant is het wel goed om enigszins voorbereid te zijn zodat een eventuele diagnose niet als een donderslag bij een heldere hemel komt. Je mag mij altijd pb-en als je behoefte hebt aan een luisterend oor en/of meer info. Sterkte meis, vergeet niet ook heel veel te genieten van jullie meisje!

19. Antares

Antares VIP lid

Nov 17, 2008
    19,894
    3
    38
    shaylen, je zegt dat je kindje misschien hypermobilteit heeft of zeker?

Heb je daar al info over gelezen?

HIer een stukkie :

Kinderen die heel soepel zijn doen er vaak iets langer over om te gaan zitten, staan en lopen. Dat komt omdat de kinderen die heel soepel zijn een deel van hun motoriek moeten gebruiken om hun soepele benen en armen in balans te houden en zo maar een deel van hun motorische capaciteit (= de hoeveelheid vermogen die de hersenen op die leeftijd hebben om het lichaam te bewegen) overhouden voor de voortbeweging. Dit in tegenstelling tot een kind dat steviger in elkaar zit: deze kan in zijn ontwikkelingsproces bijna al zijn motorische capaciteit voor de voortbeweging gebruiken en leert dus eerder lopen. Onderzoek heeft laten zien dat 32% van de kinderen met hypermobiliteit een forse motorische achterstand heeft in zijn/haar ontwikkeling. Op de lange duur is dat geen probleem. Naarmate men ouder wordt en door de groei ook grotere hersenen krijgt wordt de achterstand langzaam ingehaald.

Mijn dochter is niet hypermobiel...maar wel zeeeeer flexibel (een hele lichte vorm dus) En die zat met 14 maanden pas alleen los...kon ook pas laat rollen en kruipen met 16 maanden pas....daarvoor enkel maar liggen op de rug! Toen ze ineens ging rollen, lag ze op haar buik maar liet ze haar hoofd gewoon op haar neus plat op de grond liggen!!! En zich voortduwen...echt niet! Dat kwam pas dus met 16 maanden....met 18 maanden is ze pas gaan lopen!! En nu is alles redelijk goed, deze te groter steviger en sterker ze word des te meer ze kan....

Ze kan nu dus traplopen, klimmen en dingen optillen en er mee lopen!!

Ze blijft wel iets achter liggen, maar mijn fysio gaf aan dat het wel goed kwam.

Sommige kindjes hebben gewoon wat meer tijd nodig!

En omdat je dus zegt hypermobiel....tsjah...probeer je daar eens over in te lezen! dan zal er veeeel heeeel veeeel duidelijk worden..

20. kipkip

kipkip Fanatiek lid

Feb 11, 2008
    2,578
    0
    36
    Dag Shaylen,

Hier hetzelfde probleem. Ook hypermobiliteit geconstateerd, ze zit los maar voor de rest ook niet. We gaan nu ook nu de kinderfysio en krijgen oefeningen om haar te stimuleren. Ik vind het al prettig om te lezen dat er meer kindjes "traag" zijn. Het lijkt namelijk wel of in de omgeving alleen maar snelle kindjes zijn en dan wordt je inderdaad wel eens moe van het gevraag.

Share This Page