Volgende stap naar vaste voeding?

Discussie in 'Voeding' gestart door PinkLove, 26 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    #1 PinkLove, 26 mei 2014
    Laatst bewerkt: 26 mei 2014
    Hey dames,

Zouden jullie eens mee willen denken?

Mijn dochtertje gaat richting de 10 maanden. We hebben veel voedingsproblemen (gehad) en twijfelen nu een beetje over 'de volgende stap' richting een gewoon eetpatroon.

Samengevat de voedingsproblemen: verborgen reflux die dusdanig laat werd herkend dat ze gestopt is met drinken toen ze 4 maanden oud was en een maand in het ziekenhuis heeft gelegen. We zijn toen overdag gaan lepelen, ze kreeg extra calorieën en uiteindelijk is ze weer gaan aankomen. Voeding blijft wisselend qua wat/hoeveel, en we merken dat vooral wat ze zelf kan doen goed werkt bij haar. Ze heeft positief gezegd een gezonde desinteresse in eten en drinken: alles is leuker en het is een noodzakelijk iets waar ze snel klaar mee is - ook als ze het zelf doet.

Waar we nu gemiddeld op zitten (de ene dag eet ze vrijwel alles en de volgende dag halen we de 300cc voeding/vocht niet eens):
    - 7.00: fles 50-100cc (krijgt 180/7 aangeboden)
    - 10.00: 150cc fruit + stukje los fruit+ wat slokjes drinken
    - 12.30: papje 120/4 + rijstebloem granen + 1/2e boterham zonder korstjes met beleg + wat slokjes drinken
    - 16.00: papje 90/3 + rijstebloem vanille + wat slokjes drinken
    - 18.00: 1/2e potje avondeten + Danoontje (ze mag het hele potje!)
    - 20.00: 50-100cc papfles (krijgt 180/7 + rijstebloem aangeboden)

We willen er uiteindelijk de laatste fles af en het 2e papje vervangen door een tussendoortje met wat drinken. Ook het eerste papje zouden we willen vervangen door brood met wat drinken. Maar hoeveel moet ze dan de drinken? En van wat? En hoeveel moet ze eten om de voedingsstoffen goed te vervangen? Ze drinkt nl niet echt goed/veel en als het iets anders dan diksap is zijn 4 slokken op een dag al veel. We hebben begeleiding door een diëtiste maar daar worden we niets wijzer van. We willen ook niet zomaar dingen gaan laten staan uit angst dat ze weer zal uitdrogen en/of afvallen...lijkt me voor zich spreken.

2. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Gezien de moeilijke situatie zou ik die flessen gewoon houden. Mijn dochter is nu 20 maand en drinkt voor het slapengaan ook nog steeds een fles melk hoor.

Voor de rest denk ik toch dat een diëtist het best geplaatst is om dit op te volgen. Word je niks wijzer van diegene die je hebt, dan zou ik een nieuwe zoeken.

3. lolliebol

lolliebol Bekend lid

15 nov 2012
    647
    0
    0
    Ik zou ook lekker de flessen aanhouden hoor, het is gewoon heel belangrijk dat ze vocht binnen krijgen. En alles wat er dan gedronken wordt is mooi meegenomen. Is misschien wat meer fruit een optie? Of is ze daar ook snel op uitgekeken?

Mijn zoon is 9,5 maand en heeft nog 3 flessen, waarvan 1 kleine na de boterham, maar dat houd ik ook nog gewoon aan hoor :)

En wat betreft de dietiste, als je er niks wijzer van wordt, zou ik inderdaad net als Shakes zegt ook iemand anders zoeken.
    Succes!!!

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Je kunt de pap gewoon vervangen door een boterham met melk. Als melk beter gaat dan iets anders, blijf dan vooral melk geven.

Soms wil warme diksap of roosvicee beter werken dan koud. Heb je dat al geprobeerd?
    Mijn oudste was verzot op perensap, het enige wat hij echt lekker vond. Dus gebruikte ik het als aanmaak limonade, een scheutje sap en veel water.
    Bij mijn jongste duurde het heel lang voor hij iets anders dan melk dronk. Gewoon blijven aanbieden.

Kijk vooral naar wat wel goed gaat en richt je daarop.

5. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Heb je een tuitbeker die ze zelf kan hanteren? Hier een ikea tuitbeker en dat werkt fantastisch. Steeds neergezet en dan speelde ze er wat mee maar nu drinkt ze er echt goed uit. Gewoon water trouwens iets anders wil ze niet.

Ik zou dat eerst proberen zodat ze daar aan went en als dat noemenswaardig wordt pas iets vervangen.

6. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Dankjulliewel al voor de reacties!

Als we iets vervangen door een boterham en melk, hoeveel melk moet ze dan drinken? En stel we laten het papje van 16.00 zitten en vervangen dat dor wat drinken en een koekje. Ze 'mist' dan 90cc melk, en dus ook die voedingsstoffen. Moeten we dat dan ergens anders compenseren? Uiteindelijk gaan alle kindjes naar 2 broodmaaltijden met wat drinken, een warme maaltijd met toetje en 2 tussendoortjes ofzo toe... Maar hoe weet je wanneer de flesvoeding eraf kan en uit andere voeding genoeg gehaald wordt?

Wat betreft de diëtiste: daarvan kunnen we niet zomaar switchen. We zitten in het zkh bij een team 'eetproblemen' en zij is daarvan de vaste diëtiste. Op zich een heel fijn en nuchter mens, maar ze zegt steeds 'kijk maar wat je doet en hoe ze erop reageert' en echte antwoorden over hoeveelheden krijgen we maar niet los. Ik weet dat we de hoeveelheden uiteindelijk los moeten gaan laten, maar om dag te durven wil ik wel eerst een beetje weten hoe&wat hoor. Ik ben nog niet helemaal hersteld van al die weken opname :)

7. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Ik ben overigens heel benieuwd naar de voedingsschema's van andere kindjes van 9-10-11 maanden, dus als jullie willen...? :D

8. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    En nog een aanvulling: ze drinkt tegenwoordig uit zo'n Nuby-rietjesbeker. Daar speelt ze mee, maar tijdens het wandelen drinkt ze er ook echt uit. Met diksap gaat er nog wel wat in op een dag, maar met water ofzo niet...

9. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Hier wel net een jaar maar gecorrigeerd eigenlijk net zo oud ongeveer als jouw meisje en dat houden we qua schema nog even aan.

Ochtend: 180+6 en wat ze laat staan als pap. En altijd een boterham hoeveel ze nog lust.

Rond 10u fruit (nog wel fijn maar niet meer helemaal glad gepureerd doe het nu in de hakmolen van de staafmixer) meestal weeg ik het nog af 125-150 gram.

Rond 12.00 fles 120+4 van rest pap mits het meer dan 50 is en boterham.

Rond 15.00 fles 60+2 drinkt ze op het moment weer. Fles was er eigenlijk af maar ze redde het niet op wat water en een tussendoortje.
    Tussendoortje: Nestlé babykoekje, 2x mini rijstwafel met appel/kaneel, goodies babykoekje. En de tuitbeker water geef ik nog aan.

Rond 17.00 warm eten ongeveer 200 gram alles bij elkaar, wat water en een toetje. Ik neem de yogolino toetjes van Nestlé omdat ze de fles niet meer wil en yoghurt ed krijg ik er niet in. Danoontje lust ze ook.

En dan is het rond 18.30 slapen en krijgt/wil ze niks meer vlak voor het slapen.

10. frannie82

frannie82 VIP lid

28 nov 2010
    10.407
    2
    38
    Tussendoortjes zijn of of natuurlijk. .......

11. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Naar mate ze ouder worden word de melk steeds iets minder belangrijk.

Je kan er voor kiezen om bijv te zeggen ik vervang het papje voor een koekje met drinken en drinkt ze niet krijgt ze alsnog wat melk.

Wij gingen hier rond die leeftijd over naar;
    Sochtends pap of brood met melk
    Tussendoor fruit (meestal 1 stuk toen) met drinken
    Lunch boterham met melk
    Tussendoor soepstengel of koekje met drinken
    Avond eten en erna evt toetje
    Voor het slapen een fles.

Nu staat er heel leuk 'met drinken' maar hier betekende het standaard dat hij niets dronk. Of een paar slokjes.

Deel Deze Pagina