Dag dames, Ik ben nu ruim 6 weken zwanger en heb 9 april een afspraak bij de VK dan ben ik 8 weken. Krijg ik dan ook al een echo? Of hoe ging dat bij jullie? Er is eigenlijk niet gezegd wat er gaat gebeuren, het is een intake gesprek zeiden ze. Maar soms lees ik weleens dat iemand met 5 of 6 weken al een echo krijgt, of is dat alleen als ze het niet vertrouwen? Groetjessss
Hoi, bij mij was het zo dat ik rond de 9 weken de intake bij de vk had. Er werd toen geen echo gemaakt, maar ze wilde wel even horen of ze het hartje al kon vinden. Helaas geen hartslag kunnen meten, maar dit was ook niet altijd rond de 9 weken al te vinden. Als je een medische achtergrond hebt (bijv miskraam) krijg je eerder een echo.
Mensen die al vroeg een echo krijgen, hebben dat bij de gyn en niet bij een vk. Dit is vaak als er al wat aan vooraf is gegaan. Ik had bijv. mijn eerste echo met 7 weken, maar ik ben zwanger na IVF. Zo'n vroege echo's zijn dus met medische indicatie. Of je bij je vk een echo krijgt zal er in de eerste plaats vanaf hangen of ze daar de apparatuur voor hebben. Veel vk hebben zelf geen echo-apparaat. Dan krijg je bij je eerste bezoek de informatie over die eerste echo. Meestal is die rond de 12 weken.
Dan is het nog afwachten. Een buikecho geeft meestal pas na 12 weken een echt goed beeld. Voor die tijd krijg je in het ziekenhuis dan ook een inwendige echo. Zou wel leuk zijn als je hem meteen krijgt, maar houd er dus ook rekening mee dat het best kan zijn dat het nog niet zo is.
Nee ik wacht gewoon af, was alleen maar benieuwd. Zie dat jij een tweeling verwacht, wow wat gaaf, gefeliciteerd en dat na al die behandelingen, lijkt me erg zwaar! Geniet ervan....