Ik heb even een paar vraagjes waar ik zelf niet helemaal uit kom. Mijn moeder wil graag gastouder worden en is ook bereid om de papieren hiervoor te halen. Het zou gaan om 1 nacht en 1 dag oppassen. - zijn we verplicht om ons dan beide bij een gob aan te melden? Zo ja, welke is dan het beste, want ik hoor veel verschillende verhalen. - Wat is de gemiddelde uurprijs voor een gastouder? (incl. luiers en voeding ect.) En komen daar nog kosten voor een bureau bij? - Is er nog een verschil tussen bij haar thuis of bij mij thuis oppassen? - Zijn er nog dingen die je makkelijk over het hoofd ziet maar waar je wel op moet letten? Ik probeer me zo goed mogelijk te orienteren maar ik vindt dat gastouderschap maar moeilijk....Ik heb echt overal gezocht op internet maar ik wordt er niet veel wijzer uit dus misschien dat er hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben.
Mijn moeder is ook gastouder. Zij heeft afgelopen september haar papieren gehaald voor helpende welzijn niv 2 via het GOB. Zowel zij als ik waren aangemeld. In deze tijd ving mijn moeder ons kindje al op. En ipv 6.30 per uur betaalde ik het leerlingtarief 2,50 per uur. Hier kon ik ook geen toeslag voor aanvragen. bij de 6.30 zit:salaris gastouder=4,50 Daarnaast komen er bureaukosten enbemiddelingskosten bij en dit maakt t total van 6.30.p.u. Ons GOB gaat als volgt te werk. Luiers, flesvoeding is voor de vraagouder. brood, koek, fruit, drinken is voor rekening van de gastouder. Bij ons GOB is hetzo dat als ik mijn kindje naar mijn moeder breng 6.30 betaal. Komt mijn moeder hier betaal ik 4 euro meer per uur. Je krijgt max5euro per uur vergoed van de belastingdienst. Er komen veel dingen bij kijken het beste kan je gewoon contact opnemen met het GOB. wij zitten bij kroostopvang. En ik ben zeer te vreden.
Ja, je moeder is verplicht zich in te schrijven bij een GOB. Ieder bureau hanteert eigen tarieven. Wij betaalden aan ons GOB 5 euro per uur. Tot 5 euro wordt het ook vergoed door de belastingdienst. Wij zorgden zelf voor luiers en voeding. Wet betaalden verder ook geen inschrijf- of bemiddelingskosten een ook geen ander vast bedrag per maand wat je vaak hoort. Het beste is om een aantal GOB in je buurt te bellen voor informatie, want ze werken echt allemaal anders.
Onze gastouder mag zelf haar uurtarief bepalen, en die vraagt 4.25. We moeten zelf voor luiers, flesvoeding en doekjes zoregn. De rest heeft de oppas allemaal zelf. Als je een oppas in je eigen huis wil dan moet je wel tellen dat je dubbel uurtarief betaald, dat is bij ons zo.
Mijn moeder is ook gastouder en wij betalen het gob 5 euro en die houden daarvan dan 78 ct in als vergoeding en de rest gaat naar mijn ouders. In principe nemen we zelf de luiers mee, maar nu waren de pampers vorige week in de aanbieding en hebben mn ouders ze zelf gekocht. Het is net wat je met je moeder afspreekt. Bij ons gaat alles hartstikke gemoedelijk dus hebben nooit problemen. Het gob vraagt bij ons die 78 cent en wat ik verder met mijn moeder afspreek is aan ons (zij moeten het uiteraard wel weten ivm opgave aan belasting). Weet niet in welke regio je zit, maar volgens mij maakt het per gob niet zo heel veel verschil, alleen in tarief wat zij krijgen, omdat je zelf al een gastouder gevonden hebt. Hetgene wat je goed vast moet leggen (gaat via gob) is wat het gob per uur/vast bedrag van jullie krijgt en wat je moeder gaat verdienen, dit ook ivm opgave belastingdienst.
Hier past oma 2 dagen in de week op, ze heeft er dan ook andere kindjes bij. We betalen precies 5,05 per uur (omdat de belastingdienst niet meebetaalt aan alles wat erboven zit) waarvan 1,20 naar het GOB gaat. Wat oma overhoudt (na inkomstenbelasting) spaart ze zelf voor haar kleinkind, want eigenlijk wil ze helemaal geen geld er voor hebben, maar op deze manier profiteren we wel van het belastingvoordeel. Pampers leveren we mee, net als voeding (want ze krijgt moedermelk), we zijn net met bijvoeding begonnen, we hebben nog geen afspraken gemaakt daarover, behalve dat we willen rapleyen. Dat vindt ze wel spannend