Volgens CB te zwaar... en nu?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Debby18, 6 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Debby18

Debby18 Actief lid

2 apr 2006
    317
    0
    0
    Hoi allemaal,

Mijn zoon is geboren met 36 weken zwangerschap. Toen we naar huis mochten uit het ziekenhuis woog hij 2 kilo en mat 43,5 cm. Inmiddels is het een gezonde flinke knul van 7,5 maanden. Nu moest ik vandaag naar het CB, en die mopperden nogal op mij. Mijn zoon woog 9350 gram en mat 68 cm. Zijn hoofdomtrek en gewicht lopen gelijk op, maar hij was met zijn lengte 3 lijnen onder de curve ten opzichte van het gewicht. Nu kwamen ze met spookverhalen dat het ev. aan zijn schildklier kan liggen, maar dat daar geen zichtbare symptomen van waren, dus waarschijnlijk is dat het niet. Ik heb ook verteld wat hij over de dag te eten krijgt, dit was prima.

Nu wou ik vragen: klaagt het CB nou werkelijkwaar altijd over gewicht? Ze geven me nooit een compliment over wat nu juist wèl goed gaat, nee, ze halen altijd aan wat er beter moet of fout is. Vinden jullie mijn zoon echt te zwaar? Hij blijft wel flink groeien. Wat zouden jullie doen?

Liefs xxx,

Debby

ps. bedankt alvast voor het lezen en reageren.

2. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Ja, wat is zwaar? Dat is voor iedereen verschillend denk ik. Mijn dochter is 4,5 maanden oud en is 64 cm. en weegt rond de 6 kilo. Ze is vrolijk, gezond, eet niet heel veel, maar wel gemiddeld.

CB heeft tegen ons nooit iets gezegd over het gewicht. Hier zeggen ze dat een kind eet wat ie nodig heeft en zolang het niet heel vaak boven de liter komt dan is het goed. Dus ik zou me als ik jou was niet teveel zorgen maken. Misschien wordt je kind wel heel lang en heeft hij dat gewicht nu nodig om te groeien. Het ene mens is nou eenmaal ook veel zwaarder dan de ander. Niemand is gelijk en ook baby's niet.

Ik vind het wel heel jammer dat veel CB's zo "moeilijk" doen over het gewicht en andere dingen.....

3. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Je kind is nu nog wat kort voor z'n gewicht. Voor je het weet komt er een groeispurt en klopt het weer helemaal. Of wordt hij juist lang voor z'n gewicht. Ik zou me er voorlopig helemaal niets van aan trekken. Lekker zo laten en genieten van je baby!

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.334
    36.190
    113
    Niet teveel van aantrekken hoor! Als je echt twijfelt gewoon naar je ha gaan. Ze vonden mijn zoontje veels te veel aangekomen in een maand en moest hem minder te eten geven, ik ben toen naar de ha gegaan en die vond het grote onzin.

5. Niet meer actief

vandaag ben ik bij het cb geweest en daar gaven ze aan dat Jasmijn in een maand tijd niet echt veel gegroeid was. Ze weegt nu 4700 gram. Ik hoefde me geen zorgen te maken, want ze zat nog in de curve, maar ze benoemen het dan wel even. Ik ga me er geen zorgen over maken. Zolang ze helder is als ze wakker is en ze drinkt redelijk goed, vind ik het prima. Vroeger was ik ook niet de grootste, maar dat heb ik ondertussen wel ingehaald, hahaha

6. Mamariek

Mamariek Actief lid

6 aug 2007
    201
    0
    0
    Bussum
    Nee ik vind je zoon niet te zwaar! Ib woog met 5 maanden ook 9,3 en was 67 cm en met 6 maanden 10,2 kg en was 71 cm lang. Hij is van maand 1 naar maand 2 van 5 naar 7 kilo gegroeid (borstvoeding). Nooit opmerkingen over gekregen. Ja wel dat het een spekventje was :D Zijn gewichtscurve is tot 5 maanden steil omhoog gegaan. Verder geen opmerkingen, dus niks van aantrekken. Gaat allemaal goedkomen, de curve van Ib gaat nu langzaam afzwakken en hij is ziek geweest en ik zie gewoon aan hem dat dat een beetje reserve heeft gekost. Geniet lekker van je gezonde kind!

7. Inky

Inky Fanatiek lid

12 mei 2006
    3.195
    0
    0
    Leerkracht
    Mij is door het cb vertelt dat ze juist door de overheid en andere instanties goed op het overgewicht van babies moeten letten omdat daar vaak het overgewicht probleem begint (bij flesvoedingsbabies dan)

Mijn zoontje zat net op de lijn wat kon en dus vertelde ze mij dat ook. Ze vertelde dat het belangrijk was om nu al goed op te letten en veel te laten bewegen. Ik denk dat ze het goed bedoelen overgewicht komt nu eenmaal steeds meer voor onder kinderen.

Je zegt dat het eten goed was nou als daar gene opmerking over zijn dan doe je niets verkeerd toch? Laat je ventje lekker bewegen en dan komt het wel goed. Als je nu teveel voeding gaf kan ik me voorstellen dat je er wat mee kan met het advies maar nu zal je het gewoon naast je neer moeten leggen. Tenzij je dingen uit zijn eetschema kan weghalen die niet nodig zijn.

8. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    mijn zoontje was met 4 maanden al over de 8 kilo en 67 cm
    ze vonden dat hij mooi in de curve meeliep (was al een flinke bij geboorte)
    ze zeiden ook dat ze het verontrustender zouden vinden als zijn curve naar beneden afboog dan dat hij nu mooi gelijk op loopt
    hier zijn ze altijd heel positief

9. Ozzy

Ozzy Actief lid

31 jan 2007
    379
    0
    0
    Rotterdam
    Mijn zoontje is nu met 6 maanden 8 kilo en 70 cm aan mij zeggen dat hij precies op het gemiddelde zit, niet te dik niet te dun.
    Ik weet niet of ze standaard hetzelfde grafiek aanhouden maar het lijkt wel of ze overal wat anders zeggen. Als je kindje maar gezond is of hij nou dik dun lang of kort is is niet het belangrijkste!
    Het cb vind wel erg snel een kindje te dik hoor vind ik!

10. Silvie

Silvie Fanatiek lid

16 aug 2005
    3.910
    0
    0
    Woerden
    Jørre is nu bijna 6 mnd en weegt 10,1 kilo en is 69 cm lang.
    Ik maak me er ook geen zorgen om hoor. Hij was al 4670 gram toen hij geboren werd.
    Laat ze lekker lullen meid ...

11. Debby18

Debby18 Actief lid

2 apr 2006
    317
    0
    0
    Bedankt voor jullie antwoorden, lucht wel een beetje op!

Weetje, als moeder van je eerste kindje, althans zo ervaar ik dat, ben je heel gevoelig voor wat een ander zegt. Als een CB dan met zulke dingen aankomt sta je met je mond vol tanden, ik wist even niet hoe ik moest reageren. Maar ze halen helaas altijd maar de dingen aan die NIET goed zijn! Wat er wel goed gaat daar zeggen ze niets over. Dat vind ik erg jammer. Ze zullen het vast goed bedoelen, maar ze zijn zoo met het gewicht bezig, dat andere dingen in het niets lijken te vallen, alsof die niet meer meetellen. Hij beweegt verder goed, en krijgt al helemaal geen tussendoortjes. Hij krijgt alleen wat hij nodig heeft, zijn flessen en zijn hapjes dus.

Ik hoop dat ik met de 9-maanden controle wat vriendelijker behandeld word, ze hadden me even aan de schrik gezet.

Liefs xxx,

Debby

12. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ik denk dat de lengte en het gewicht van Yasmine exact gelijk loopt met Mari, de laatste keer bij 7 maand was ze 66 cm en ruim 8,5 kilo.
    Ze was net iets onder de 3 kilo bij de geboorte maar de meiden waren wel 2 weken later geboren bij 38 weken en het is logisch dat jouw kindje meer heeft moeten inhalen na de geboorte.

En hier op het CB zijn ze helemaal tevreden. Ze is een lekkere stevige baby en het is juist prima dat ze zo goed groeit.

Idd niet druk om maken, het trekt zich allemaal vanzelf recht als ze rond gaan rennen straks ;)

13. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL

Grappig om dat verschil te zien! Rick is vandaag weer gewogen en gemeten en hij woog 8200 gram en meet 66 cm! Alleen is hij nog maar 4 maanden!

Maar volgens het CB was het prima, dus ik snap niet wat ze moeilijk doen bij jou! Denk dat Rick rond die tijd een stuk(je) zwaarder zal zijn..

14. sim

sim Niet meer actief

ik vind je zoontje ook niet dik, hij loopt aardig gelijk aan die van mij. sorry maar op het cb zeggen ze iedere keer weer wat anders, de ene keer is mijn zoon te lang (ik heb al gezegd dat ik m wel wat langer in zijn wieg laat slapen haha)
    en dan is het weer gemiddeld, ach, ik kom er voor de prikken en verder, als ik iets wil weten vraag ik het wel aan mijn ha of hier :D

15. Natascha30

Natascha30 Fanatiek lid

4 okt 2006
    2.157
    0
    0
    Twente
    Bijna gelijk met ons zoontje .......die was met 4 maanden 8170 gram en 67 cm.....hollands welvaren

16. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Lekker laten praten.
    Daan woog met 7,5 11360 en is 73 cm.

Hij zit flink bovern de lijnen het CB zit er altijd over te zeiken de kinderarts zegt je mag blij zijn dat hij zo is kunnen ze ergens tegen. Zolang de verhoudingen allemaal kloppen dan is het goed

17. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Oh als ik deze getallen zie snap ik waarom het Cb hier iedere keer zegt dat hij licht is.
    Met ruim 9 maanden is hij 73cm en 8350 gr.

18. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Het CB hier is prima. Geen rare opmerkingen of commentaar. Toch ga ik niet naar de 9-maanden controle. Ik vind het echt een verspilling van onze tijd. Doe liever wat anders die dag met Jarissa. Ook hierop werd heel normaal gereageerd. Normaal gesproken zou ik dan naar de arts moeten en de controle daarop (gaan we wel heen want dan krijgt ze weer prikken) naar de verpleegkundige. Ik mocht kiezen of ik weer (net als bij 7 maanden) naar de verpleegkundige wilde of naar de arts.

Een heel lang verhaal maar wat ik je eigenlijk wil zeggen: het CB is vrijwillig en is er voor jou. Als het je niet bevalt, kun je dus ook kiezen om niet meer te gaan of om alleen te gaan meten/wegen en prikken.

In ieder geval heel veel succes en lekker blijven voeden zoals jij wilt.

19. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    hier ook altijd het verhaal dat ze te licht is, vandaag geweest en ze weegt nu 7610 gram en is 71 cm lang(net 8 maanden oud!)

Meiden laat ze maar lekker kletsen op het CB

20. Debby18

Debby18 Actief lid

2 apr 2006
    317
    0
    0
    Heel hartelijk bedankt voor al jullie reactie's!
    Ik ga gewoon naar die 9-maanden controle. Mijn moeder zei al: laat je niet gek en bang maken, jij als moeder weet als geen ander wat het beste is voor je kind. Als er iets niet goed zou zijn had je het al lang gemerkt.
    Ja, ik kan haar geen ongelijk geven. Ik was gewoon een beetje overvallen door de wijkverpleegkundige. Ook ik had niet verwacht dat hij zo gegroeid was. Maar ik geef hem qua voeding alleen wat hij echt nodig heeft, dus ik kan mezelf niets verwijten.
    Het doet me goed om jullie reactie's te lezen, echt bedankt daarvoor. Wat fijn dat je hier terecht kunt zeg, met je twijfels en vragen! Superforum!

Thanx lady's... :)

Liefs xxx,

Debby

Deel Deze Pagina