NIJMEGEN - Een zwangerschap die tot stand is gekomen door ivf of icsi (injecteren van een zaadcel in een eicel) kost gemiddeld 10.250 euro aan medisch handelen. Eén ivf-behandeling inclusief medicijnen kost ongeveer 2500 euro, maar nog geen kwart van de behandelde vrouwen is na de eerste poging al zwanger. Dat heeft ivf-arts Bea Lintsen van het Universitair Medisch Centrum St Radboud (UMC) in Nijmegen berekend voor haar proefschrift, waarop zij volgende week promoveert. Lintsen becijferde de kosten van rond de 70.000 geslaagde zwangerschappen, die sinds de introductie van ivf in Nederland in 1983 tot stand zijn gekomen. Over de kosten van kunstmatige bevruchting is al jaren veel te doen in de politiek. De meeste verzekeraars vergoeden drie pogingen, maar tot nu toe bestond geen algemeen aanvaard gemiddeld kostenplaatje, terwijl de kosten per kliniek ook nog eens uiteen kunnen lopen. Onduidelijke verschillen Volgens Lintsen is 45 procent van de behandelde vrouwen binnen een jaar nadat zij met ivf of icsi begonnen zwanger of zelfs al bevallen. Maar, aldus de wetenschapper, er zijn nog niet nader te verklaren verschillen tussen de diverse behandelcentra. Om daar een goed beeld van te krijgen, zouden de centra van alle paren ook gegevens als levensstijl, overgewicht of rookgedrag moeten bijhouden. Paren die niet vanzelf een kind kunnen krijgen, komen na gemiddeld 3,5 jaar in aanmerking voor kunstmatige bevruchting. De kans dat deze paren terwijl ze op de wachtlijst staan voor een behandeling spontaan alsnog in verwachting raken, is gemiddeld 9 procent, stelt Lintsen. Zij vindt dat percentage te laag om uitstel van behandeling standaard aan te bevelen. Bron: Ivf-zwangerschap kost 10.250 euro - vrouw.telegraaf.nl [Actueel] Wat kost dat veel geld!
Maar wat als je na drie IVF-pogingen dan nog niet zwanger bent? Dan kun je het toch nooit opbrengen om dat bedrag zelf te moeten gaan betalen? Hoop dat het bij ons nooit zover hoeft te komen iig. Hoop dat ik volgend jaar gewoon met een baby in mijn armen lig... Offtopic: mooi onderschrift heb je Yippieajee. En ik ben ook wel bekend met Reni en Elisa. Die hebben mooie liedjes.
pff wat veel geld. tuurlijk is een kindje het wel waard maar kan me voorstellen dat als de wens niet vervult is na 3 keer dat je naast de moed wel erg veel geld op je bank moet hebben om de kans op een kindje te vergroten. opzich is 3x vaak genoeg om zwanger te raken maar er zijn ouders bij wie het geluk wat langer op zich laat wachten. na mijn idee zouden ze als de ouders er alles aan doen zoals sigaret laten staan, gezonde levenstijl en gezond afvallen bij overgewicht dit beloond mag worden met een 4e poging.
Om eerlijk te zijn.. Ik vind het nog meevallen, 2500 euro per behandeling. Medische kosten zijn gewoon ontzettend duur.. Ik vind het kwalijker dat er een behoorlijk verschil is in geslaagde behandelingen tussen de verschillende behandelaars onderling..
Vind het schandalig veel, het kost nou eenmaal wat het kost maar vind het zo ergvoor mensen die het niet kunnen doen om het geld...die na 3x gewoon pech hebben. Tegenover een kindje zou geen geld moeten staan als jullie snappen wat ik bedoel, iedereen moet er recht op hebben. voor dit soort mensen zou ik nou graag belasting betalen dat hun grote wens toch uit zou komen.
Ja, 3.000,00 is een smak geld als je zelf een 4e behandeling moet ophoesten. Je moet zeker wel van 3.000,00 uitgaan hoor, reken je op minder kan het vies tegenvallen. Het verschil zit hem ook in de persoon zelf. De een heeft heel veel hormonen nodig om tot hetzelfde resultaat te komen als de ander. Vandaar ook dat je op iets meer moet rekenen. Dat er een heel groot verschil zit tussen behandelaars is inderdaad gek en zou eigenlijk niet moeten / mogen. Maargoed, zolang niet duidelijk is waar dat verschil precies in zit...heb ik daar geen echte mening over. Wij zeggen altijd voor de grap (na 2 ICSI kindjes en zo'n 10 behandeling - totaal): Wij betalen de rest van ons leven met een glimlach de zorgpremie Al vind ik dat ook elke maand een smak geld! Elmo
Dat klopt, maar als je dan nagaat hoe duur medische behandelingen zijn.. Mijn vriend is een keer een uurtje of 3 op de Eerste Hulp geweest, ivm enorme buikpijnen en flauwvallen. We kregen er uiteindelijk een gespecificeerde rekening van thuis.. 3500 euro . Ja dan ben ik idd ook blij met een ziektekostenverzekering..
Eerlijk gezegd dacht ik dat het veel duurder was! 3.000,00 is een smak geld, maar makkelijker op te hoesten dan de 10.000 per behandeling waar ik eigenlijk vanuit ging. Het is gewoon ontzettend rot als je na je drie behandelingen na moet denken of je die gok wil nemen terwijl je weet dat het ook een vierde keer niet kan lukken. Ik snap dat het na drie pogingen niet meer vergoed wordt, omdat de kans na drie niet geslaagde pogingen sowieso al dramatisch lager is. Dat onderdeel maakt het volgens mij helemaal moeilijk om de beslissing te maken een vierde keer zelf te betalen.
Wij horen bij die 25%! Toch wel fijn om te weten Bij ons werd gezecht dat het na 3 keer misschien verstandig is om je er bij neer te leggen dat het niet gaat lukken. In de meeste gevallen lukt het namelijk in die 3 keer........ Wij bezeffen ons dat wij wel enorm veel geluk hebben gehad dat het bij ons de eerste poging raak was hoor! Wel was het bijna mis gegaan wond ik had een week achterstand in de eerste 12wkn. Ons meisje is dus echt een wondertje
Volgens mij is het inmiddels achterhaald hoor, dat je na 3x bijna geen kans meer hebt. In Belgie krijg je meer behandelingen vergoed en volgens mij zijn de resultaten op iets langer termijn (meer behandelingen) ook goed, beter dan ze dachten..dusse...
Ben blij dat we in een land leven waar in ieder geval iedereen de mogelijkheid heeft tot een vruchtbaarheidsbehandeling en dat niet bij de eerste behandeling al onderscheid wordt gemaakt tussen arm en rijk!
Vind ik maar meer dan normaal in een land waar iedere Nederlander verplicht is tot een zorgverzekering van pak m beet 125 euro per maand. En dan nog schandalig dat het er maar 3 zijn die vergoed worden..... Weet dat het in andere landen er anders aantoe gaat....maar vind het voor hier maar meer dan normaal.
Aura: het is een lastige discussie. Er zijn blijkbaar gegevens die niet vast staan, zoals het nut die een vierde of vijfde behandeling heeft. Ik ben bekend met studies die aantonen dat de kans na een derde poging drastisch zakt. Elmo is bekend met informatie dat dat achterhaald zou zijn. Ik denk dat het zinvol is ergens een grens te trekken, en dan met name na het aantal pogingen waarna de kans drastisch daalt. Er zijn dan gelukkig nog kansen, maar inderdaad: daar moet flink voor gespaard worden. Ik denk dat dat niet perse een kwestie is van arm of rijk, maar meer van heb ik het ervoor over om lang te sparen voor een poging die al veel minder kans heeft? Nu is het voor mij makkelijk om deze discussie los te zien van emoties. Het lijkt me moeilijker hier objectief naar te kijken wanneer dt speelt bij je. Dan komen je emoties (Verdriet, loslating, acceptatie) ook om de hoek kijken. Ik kan me ook enorm goed voorstellen dat je dit heel anders ziet wanneer je je derde poging gehad hebt en midden in het proces van loslaten zit, en je realiseert dat je wel heel veel offers moet brengen om een vierde, misschien wel kansarme poging te doen. Ik heb dan ook enorm veel respect voor mensen die in de MMM zitten. Het lijkt me ontzettend naar!
2500 euro valt op zich wel mee, maar het blijft wrang dat sommigen zoveel geld moeten ophoesten voor iets wat anderen zo makkelijk af gaat (of lijkt te gaan) maar...het is maar goed dat het bestaat! en ik sluit me aan bij Nikita, ik heb ook zwaar respect voor mensen in de mmm. wat lijkt me dat ongelooflijk zwaar zeg! tuurlijk, als het lukt heb je het er allemaal voor over, maar die onzekerheid lijkt me echt afschuwelijk!!
Volgens mij heb ik laatst bij dr. Phil gezien dat je in Amerika gewoon elke behandeling uit eigen zak moet betalen! Dan ben ik toch blij met ons zorgstelsel hier in Nederland. Want ik vind dat iedereen recht heeft op hulp bij het verwezenlijken van de kinderwens als dit niet via de natuurlijke weg wil lukken.
tis veel geld ja.. hoewel een kindje onbetaalbaar is.. wij hebben, wegens buitenlandbehandeling (eigen keuze dus we wisten dat we zouden moeten bijleggen), ongeveer 2500 euro zelf bijgelegd aan de 2 ICSIs (die ongeveer 3500 per stuk kosten exclusief medicatie) maar het is het allemaal waard als je dan opeens zwanger bent. soms zie je dat stellen leningen afsluiten voor nog een poging, dat doet mij altijd zon pijn om te zien. de wens die iedereen heeft is zo groot, de meesten krijgen het gratis, en anderen gaan eraan failliet. en dan wordt het soms nog niet ' terugbetaald ' in een beebje. moeder natuur is onnavolgbaar en soms keihard. gelukkig is er nu dit soort behandelingen, en dat is geweldig! lieve woorden trouwens van verschillende meisjes hier: de MMM is inderdaad rete-zwaar en gekmakend onzeker. volgens mij was het elmo (?) die ooit zei dat deze kindjes wel zo vreselijk gewenst zijn dat dat ook weer wat moois heeft en daar ben ik het mee eens. ik ben al jaren moeder in hart, en nu dan pas in buik. alle ellende en ook financieele gevolgen zijn dan ook vergeten. denk je nou echt dat meisjes die DIEP in de MMM zitten, dus IVF of ICSI hebben, niet zuinig omgaan met de kostbare en weinige pogingen en dus hun eigen gezondheid en lijf? ik vind dit een heel rare opmerking op deze plaats... maargoed.
In ons geval was het een toevallige samenloop van omstandigheden dat we al aan de 3e poging bezig waren en had dit niks te maken met de kans of het zou gaan lukken. Als wij niet voldoende geld hadden gehad en het was nu weer niet gelukt, hadden wij dus pech gehad (dik, roken etc staat daar buiten, de kinderwens voor iedereen is even belangrijk en ik lees hier zeer regelmatig zwangeren die gewoon nog roken of van wie de partner nog rookt, maar omdat dat van nature is gelukt kunnen we hen geen 'straf' geven en zeggen dan krijg jij geen kind (meer)...waarom moet je in een ivf traject er meer voor over hebben dan anderen? dat traject is al zo heftig dat mensen al heel bewust met hun gezondheid bezig zijn) De kans dat je na 3 pogingen zwanger wordt is minder, maar niet minimaal! De reden waarom een poging niet is gelukt is véél belangrijker te achterhalen dan of het zin heeft nog te pogen, immers de basale kinderwens is niet te onderdrukken doordat je 'al' 3 pogingen hebt gehad. hoeveel pogingen heb je als medisch alles klopt en je het zelf kan? 100? meer? precies. Ik vind de kosten helemaal niet hoog (even los van het feit of je het zelf moet betalen) je krijgt er nl. een kind voor! Dan is niets teveel en dat zou het ook niet moeten zijn voor ziektekostenverzekeraars en de overheid. groetjes