Hallo allemaal, Mijn ouders zijn sinds kort uit elkaar. Mijn moeder en ik gingen de papieren door. Is echt een rommeltje (en schulden) en ik kwam een brief tegen van een incassobureau op mijn naam. Ik schrok mij rot natuurlijk. Dit was vrijdagavond. Maandagochtend gelijk heen gebeld. Het bedrag stond idd nog open. Het gaat gelukkig maar om 140 euro, maar ik heb nu bij Fa-med de codering wanbetaler. Het gaat om een rekening van 2004. Dat is 6 jaar geleden, toen was ik 17 jaar. Volgens het incassobureau ben je vanaf 16 jaar zelf verantwoordelijk voor je betalingen van het ziekenfonds. Maar ik zei tegen hem.. ik ben toch tot 18 jaar meeverzekerd ?? Hoe kan ik nu weten welke rekeningen mijn vader betaald als je 17 jaar bent? Ik vind dit echt zo vreselijk. Mijn man en ik hebben allebei een goede baan, een eigen huis, de financiën zeer goed voor elkaar en dan krijg je zoiets. Ik heb altijd geweten dat ik niet zo als mijn ouders wil worden en dan krijg je dit. Dus ik heb het geld gelijk overgemaakt gisteren, maar het zit mij toch niet lekker. Weet iemand wat mijn rechten zijn? Liefs Tumtummetje
ik denk dat je even verhaal moet halen bij je vader (als het mogelijk is) want vroeger was je nl niet automatisch meeverzekerd in het pakket van je ouders. je hebt wel mazzel dat t bedrag zo "laag"is gebleven, vaak als de betaling in gebreken blijft krijg je verhoging op verhoging.
Je bent geloof ik tot je 18e verzekerd maar als je gaat werken op je 16e dan moet je wel zelf betalen. Teminste zo had ik dat.
6 jaar geleden was het idd anders, ik moest ook vanaf mijn 16e betalen (50 euro per maand toen). k ben nu 23, dus 6 jaar geleden was ik ook 17
ik was tot mijn 18e mee verzekerd maar heb het echt nooit zelf moeten betalen .. toen ik 18 werd wel ik woonde met 17 jaar al op mezelf maar ging pas betalen bij 18 en idd je heb geluk dat het bij 140 euro is gebleven
Helaas heeft mijn zusje ook zoiets meegemaakt maar dan over onkosten die gemaakt zijn. Dus bijvoorbeeld tandartskosten die buiten de vergoeding vielen. Mijn moeder heeft die rekeningen niet betaald en toen mijn zusje 18 werdt klopte ze bij haar aan. Haar verantwoordelijkheid dat mijn ouders niks betaald hadden voor haar. Heeeeel lullig, maar wel begrijpelijk. Ze willen het geld toch hebben en zodra jij verantwoordelijk bent zullen ze het via jou proberen.
Dat je dan nog niet hoefde te betalen komt doordat je ouders zo lief waren , wat al eerder is gezegd klopt toen der tijd moest er vanaf 16 jaar voor je betaald en als je zelf werkte moest je dat zelf doen, mits dat door gegeven werd bij het ziekenfonds anders kreeg je pas vanaf 18 een eigen rekening.
Ik ken deze regeling ook niet! Heb vanaf m'n 18e pas zelf ziekenfonds betaald en werkte ook al vanaf m'n 16e.. Mijn ouders hebben het zeker niet voor me betaald.. Zal dit misschien per maatschappij verschillen?
Rekeningen van famed gaan niet over verzekeringspremie maar over ziektekosten. Dus bijvoorbeeld tandartsrekeniingen etc. Fa-med is een bedrijf wat voor veel zorgverleners de rekeningen doet. Het kan dus bijvoorbeeld zijn dat er een tandartsrekening niet helemaal vergoed werd (dat gebeurt ook bij kinderen soms) en dat die rekening is blijven liggen. Je zou Fa-med even kunnen bellen om te vragen wat voor rekening dat nou was.
Er zijn de laatste jaren veel dingen veranderd in de zorgverz. nu heeft iedereen een basisverzekering en ja daar hoef je niet te betalen tot je 18 bent. Ook al zijn je ouders niet verzekerd door achterstand.. dan worden de verzekeringen van de kinderen niet afgesloten en die blijven dan ook gratis.. maar het ziekenfonds is weer een heel ander verhaal. Dus het zou heel goed kunnen dat het in die tijd wel zo was dat je vanaf 16 moest betalen (als je werkt)
Ik heb geen registratie bij het BKR hoor!! Dit heeft hier helemaal niks mee te maken. Het BKR registreren alleen maar kredieten, telefoonrekeningen etc. Gelukkig maar!! Want anders was het niet best geweest zeg, met het kopen ons huis. Liefs tumtummetje
Ik heb trouwens zowiezo nooit wat gehoord van een ziekenfonds hoor. Ook niet toen ik 18 werdt. Toen moest ik zelf naar Agis toe om een eigen polis te regelen.
BKR Registreerd dit hoor.. BKR registreerd alle schulden die gemaakt worden, niet alleen kredieten en telefoonrekeningen. Wat ik trouwens niet begrijp.. Is die rekening niet allang betaald? Wanneer hebben je ouders die ontvangen? Want als je die rekening 6 jaar lang niet betaald hebt hadden ze je allang voor de rechter gesleept en dan zijn de kosten de pan uit gerezen. Helemaal zorgverzekeraars zijn erg strict met dit soort maatregelen. Heb je ze wel gebeld voor je betaald hebt om verhaal te halen? Als je geen registratie hebt bij bkr en nooit zelf bent aangeschreven, moet die rekening al betaald zijn. Ze traceren via de gemeente waar je woont op een gegeven moment dus dan zouden ze jou aanschrijven en niet meer via je ouders.
Ik was 7 jaar geleden 16. Toen ik fulltime ging werken moest ik zelf me ziekenfonds gaan betalen. Dat was 12,50 vergeeet het nooit meerToen ik 18 werd was het ineens 53euro.... Wel vreemd dat het zo weinig is gebleven bij jou. Als dat lange tijd niet betaald zou zijn! Maarja je zit er maar weer mooi mee nu!