(volgens jou) onzinnige regels overtreden

Discussie in 'De lounge' gestart door fafa, 1 sep 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Je huidskleur is ook een biologisch feit, maar die hoef je ook niet steeds in te vullen. Als we dat zouden invoeren zou iedereen gaan steigeren dat het racistisch is, maar in feite is je geslacht net zo onbelangrijk als je huidskleur.

fafa vindt dit leuk.
  2. tuc

tuc Niet meer actief

O maar ik vind het ook niet nodig dat we dat steeds invullen hoor. Mag best afgeschaft worden.

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  3. Manque

Manque Niet meer actief

Op onze sportschool was laatst een transseksueel die MMA wilde doen. Voor haar coming out deed ze MMA en dat wilde ze graag voortzetten. Ze was naar een vrouwenvereniging geweest, maar daar mocht ze niet meer meedoen omdat ze veel te groot en te sterk was om tegen de andere vrouwen te sparren. Ze vond het zelf ook niet fijn, omdat ze weinig uitdaging vond in die club, want ze was inderdaad groter en sterker. Dus wilde ze meetrainen met de mannen. Maar die wilden haar niet aanraken. Ze voelden zich er ongemakkelijk bij en zij zelf ook, omdat de mannen (waarschijnlijk uit ongemakkelijkheid) de hele tijd grapjes maakten. Na een aantal trainingen vroeg de trainer of ze niet meer wilde komen, want haar aanwezigheid was storend. Ik zat zo een tijdje met haar te praten aan de bar en ze was vreselijk aangedaan. Eerst was het een leven lang vechten om te kunnen zijn wie ze voelde dat ze was, hormoonbehandelingen en operaties, en vervolgens werd ze niet geaccepteerd om wie ze was. En dat was niet alleen op de sportschool zo, ze werd met regelmaat weggejaagd uit de damestoiletten en kleedkamers omdat het nog vrij duidelijk te zien was dat ze geboren was als man (extra triest: omdat ze op zo'n late leeftijd pas kon starten met hormonen, waren de mannelijke secundaire geslachtskenmerken al volledig ontwikkeld) en bij de herentoiletten en -kleedkamers werd ze met regelmaat uitgescholden omdat ze haar smerig vonden, of werd er geroepen dat ze niet naar hun pikken mocht bij kijken bij de urinoirs, etc. En dan hebben we het dus over iemand die zichzelf nog identificeert als CIS-vrouw, met de 'juiste' geslachtsdelen, jurken, lang haar, de hele toestand.

Dit is 1 voorbeeld, maar als je al die verschillende mensen, genders en identiteiten zou willen zien voor wat ze waren, in plaats van doen alsof het niches en incidenten -of nog erger- fouten van de natuur zijn, dan zou je niet anders kunnen concluderen dan dat het een kortzichtige visie op identiteit is om iedereen in 2 hokjes te plaatsen. Sowieso, wat betekent dat hokje nu echt? De verschillen tussen mannen en vrouwen onderling, op basis van uiterlijke kenmerken en persoonlijkheid, zijn groter dan tussen de beide seksen. Er staan letterlijk dezelfde WC-potten in mannen- en vrouwentoiletten. Ze vegen hun reet af met precies hetzelfde papier. Na het plassen wassen ze hun handen in exact dezelfde wasbakken met exact dezelfde zeep en exact dezelfde handdoeken. Ik zit bij een vrouw die ik tegenkom bij de WC van de HEMA toch ook niet tussen haar benen te kijken en denk dan: "Oh ja, dat herken ik, nu kan ik lekker pissen." Zeker wat toiletten betreft zie ik het nut niet, je zou hooguit een aparte urinoir-ruimte kunnen maken in de kroeg ofzo. En wat kleedkamers betreft, wat is hier mis mee?

Bekijk bijlage 587588
    De gehandicaptentoilet is ook al sinds jaar en dag genderneutraal, daar hoor ik nooit iemand over.

Rankingstar, MyMiracle, Ffion en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Als je om je heen kijkt zul je misschien wel zien dat heel veel vrouwen ook een andere bouw hebben dan andere vrouwen. Ik heb bijvoorbeeld cup 80aa, denk maar niet dat ik makkelijk een leuk jurkje kan vinden. Ook niet op de vrouwenafdeling. En mijn vriendin met cup f ook niet en dat is dan alleen nog maar bh maat. En inderdaad, het is niet ineens allemaal geaccepteerd, daar is meer voor nodig.

MyMiracle en Manque vinden dit leuk.
  5. Deliana

Deliana Niet meer actief

Uhm waar zal ik beginnen... :oops: Ik heb “iets” met onzinnige regels. Over het algemeen ben ik echt hartstikke braaf, maar van (naar mijn mening) onzinnige regels word ik echt enorm recalcitrant.

Op het werk was er op een gegeven moment een kleurenmodel cursus (persoonlijkheid & werk, ken-je-collega’s idee). Op een gegevens moment moest de groep aan de hand van een paar steekwoorden de collega proberen te herkennen en stond er op het scherm “zet vraagtekens bij regels”. Nou, toen keek dus iedereen meteen naar mij :eek::rolleyes:

Vulpen, fafa en DastyQueen vinden dit leuk.
  6. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Kijk aan, zijn we het toch nog ergens over eens ;)

tuc vindt dit leuk.
  7. Manque

Manque Niet meer actief

Ik denk zelfs, dat als er 1 vrouwentoilet was en 1 mannentoilet en 6 genderneutrale toiletten, dat iedereen gewoon voor die genderneutrale toiletten kiest. Want wat dat betreft gaan mensen vaak liever voor gemak en een kortere wachtrij, dan dat ze principieel gaan lopen doen over hun geslacht. Hence ook al die vrouwen hier die zeggen dat ze naar de mannentoilet gaan als dat ze uitkomt.

8. DastyQueen

DastyQueen Niet meer actief

Ik heb ook geen last van labels die voor zowel jongens als meisjes zijn. Ik heb er wel last van als in een winkel alles op 1 grote afdeling komt, dit kost veel extra tijd met kleding uitzoeken. In mijn ogen raak je daarmee het overzicht kwijt.

Ik weet niet hoe oud jij bent maar elke fiets die ik als kind gehad heb was roze. Net zoals mijn kinderkamers. Ik geloof niet dat roze voor meisjes en stoer voor jongens iets van de laatste jaren is. En dat het met marketing te maken heeft zal best waar zijn. Maar ik geef mijn geld daar met liefde aan uit. Zo was mijn zoon zijn babykamer stoer wit met babyblauwe aankleding en die van dochter wit romatisch met babyroze aankleding. Zijn maxicosi en babywagen waren blauw, die van mijn dochter roze. Ik had er de eerste keer voor kunnen kiezen alles neutraal te kopen (want ook dat is er in overvloed) en opnieuw te gebruiken maar dat heb ik bewust niet gedaan. Daarvoor vind ik al dat babyspul veel te leuk.

Dat nu bijv. de Hema 1 grote kinderafdeling heeft gemaakt met in elk kledingstuk dezelfde label vind ik dus onzin en onhandig. Het winkelen word er niet makkelijker op en het beeld van dit is voor jongens en dat is voor meisjes veranderd er ook niet door. Want als je van roze voor meisjes houd (of je dochter houd zelf onwijs van roze prinsessen glitter glamour over de top kleding) koop je nu niet ineens die blauwe jas ipv de roze omdat in het label staat dat het voor beide is (en andersom).

Vitamientjuh, fanona, lloorrtt en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Verandering van geslacht blijft iets wat opvallend is. Daar verandert die gender neutrale campagne niks aan. Op een uitzondering na wordt een baby geboren met ofwel een piemel ofwel vrouwelijke geslachtskenmerken. Dat kan nooit anders, dat is de natuur. Een mannelijk lichaam ontwikkeld zich verder ook anders dan een vrouwelijk. Daar verandert niks aan als we gezamelijke wc's of kleedkamers hebben.

fanona, Riverdale87, DastyQueen en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. DastyQueen

wat betreft de toiletten vind ik het ook onzin dat er mannen en vrouwen bordjes op de deuren hangen. Maar als de bordjes dan weg gaan zou ik het prettig vinden als samen daarmee de hangpotten voor mannen ook verdwijnen zodat ik niet met rode wangen het toilet uit kom omdat ik daar de penis van een wildvreemde zag.

Vitamientjuh en lloorrtt vinden dit leuk.
  11. Manque

Manque Niet meer actief

Ja, daar gaat die campagne wel iets aan veranderen. De visie op het genderspectrum is in een rap tempo aan het veranderen en daar blijf ik aan bijdragen door niet mee te gaan in die conservatieve fantasie van 2 genders. Sorry not sorry! ;)

Afkes 10tal, MyMiracle, Fuddey en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Soturi

Soturi Fanatiek lid

24 sep 2016
    3.622
    3.551
    113
    Vrouw
    Ik snap de hele discussies rondom geslacht/gender eigenlijk ook nooit zo goed. En word ook een beetje moe ervan zelfs.

Misschien ben ik wel heel kort door de bocht. Maar voor mij hangt geslacht alleen maar samen met wat er tussen je benen zit of juist niet. En is het hele gender gebeuren een overbodig iets. Waarom? Omdat dingen die ik regelmatig op 'gender' gegooid zie worden, in mijn ogen gewoon past bij het karakter of de persoonlijkheid van een persoon. Daar heeft het feit of je een leuter hebt of niet in mijn ogen niks mee te maken.

En voor mij ben je biologisch gezien dus ook gewoon óf een man óf een vrouw. En misschien klopt de gedachten van wat er tussen je benen zit niet met wat er daadwerkelijk tussen je benen zit, ook prima. Maar dan gaat het dus nog om je geslachtskenmerken.

Daarnaast vind ik wel dat mensen ook eens mogen stoppen met drammen als een man een knalroze tutu aan wil bijvoorbeeld. Als hij zich daar prettig in voelt, moet dat gewoon kunnen toch?

Maar zoals al eerder gezegd hier, vind ik het met kleding wél fijn dat ik aan de hand van het label kan inschatten of het bij mijn bouw past of niet. Want kleding gemaakt voor mannen, staat mij gewoon niet en wil ik dus kunnen overslaan. En dat kan met de labels heel makkelijk. Maar zonder labels wordt dat toch lastig.
    Of er komt in dat gebied een andere naam voor de pasvorm. Maar toch vind ik het zo het meest duidelijk.

Kerstster, fanona, Riverdale87 en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Niet alles hoeft door elkaar, want als ik een jurk zoek wil ik die graag vinden bij de jurken en niet tussen de broeken en de jassen :) maar ik ben 28 en had vrijwel niets roze als kind. En dat was echt niet omdat mijn moeder zo principieel was, zie het op schoolfoto's ook niet terug. En natuurlijk had ik ook wel wat kleding die echt voor meisjes was, maar niet zoals je dat nu ziet. En ik vind de HEMA ideaal nu, het meeste wat ik leuk vind zou volgens mij eerst voor jongens geweest zijn ;) en een onderscheid maken is prima hoor, dat is er vaak ook. Ik zou nooit mijn kind vanaf geboorte genderneutraal opvoeden ofzo, alleen ik vind dat de nadruk iets teveel op het geslacht ligt en dat is in veel gevallen niet nodig. Ik denk wel dat er over het algemeen verschillen zijn tussen mannen en vrouwen die niet alleen fysiek zijn, maar ik denk meer dat het een soort spectrum is dan dat je twee hokjes hebt.

DastyQueen vindt dit leuk.
  14. Babyopkomst

Babyopkomst Bekend lid

3 nov 2017
    530
    337
    63
    In de woonwijk waar wij vroeger woonden is alles 1 richting. Ik moest 10 min door allerlei straten dolen om bij huis te komen, terwijl ik maar 50 mtr tegen de richting in moest rijden om bij huis te komen.

Vitamientjuh en fafa vinden dit leuk.
  15. Manque

Manque Niet meer actief

Ik zit ook niet te wachten op wildvreemde penissen :roflmao: Dus dat snap ik helemaal!

DastyQueen en Lisanne1811 vinden dit leuk.
  16. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Het probleem is dus dat het niet gewoon kan en daarom maken mensen er een punt van. Als je iets wilt veranderen wordt de aandacht erop gevestigd. Dat was ook zo toen vrouwen voor hun rechten opkwamen, of toen donkere mensen dat deden. En verandering roept vaak weerstand op.

Manque vindt dit leuk.
  17. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Die penissen is juist de reden dat ik het gemengd wil!

spruitje80, Appeltje22, 1985Breezer en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Manque

Manque Niet meer actief

Er is toch ook niemand die zegt dat je geen glitter glamour mag dragen als je dat leuk vind? Of dat je voor iemand een blauwe jas moet kopen als die persoon dat geen mooie kleur vind? Dat heeft er m.i. niks mee te maken. Maar het idee dat je een persoon met een vagina in de roze glitter móet rollen omdat die vagina-dragers dat nu eenmaal mooi vinden, dat slaat nergens op.

Lisanne1811 vindt dit leuk.
  19. DastyQueen

Maar dit voorbeeld wat je geeft is pure discriminatie. Bij de vrouwen mogen ze haar niet weigeren. Dat ze niet op haar niveau kan trainen en sparren met de andere vrouwen ligt niet aan de sportschool, de instructeur of die vrouwen in de groep maar aan de natuurlijke bouw waarmee ze geboren is.

De reactie van mannen is ook verschrikkelijk, erg triest verhaal.

Mijn schoonzus heeft lang op hoog niveau gevoetbalt. Pas toen ze 16 was kwam betaald vrouwen voetbal naar Nederland (en is ze bij FC Twente in een dames team gaan voetballen). maar voor die tijd kon ze net als jouw voorbeeld niet meekomen met andere vrouwen omdat dit onder haar niveau was. Het verschil was wel dat zij wel met de jongens mee mocht/kon doen. En tuurlijk werd ze anders behandeld dan mannelijke teamgenoten maar nooit uitgescholden. Ze had dan wel een eigen kleedkamer.

Dat het in mijn voorbeeld wel goed ging en die van jou niet heeft meer te maken met de nare mannen op die sportschool. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat overal normaal gedrag is om transeksuele vrouwen zo te behandelen.

Ysabella en lloorrtt vinden dit leuk.
  20. RoBiJe

RoBiJe Niet meer actief

In Purmerend is het niet zo. Ik weet niet precies hoe het wel zit, ik dacht dat ze daar op groepje in de kleedkamer zitten en zo gezamenlijk naar het bad gaan. Maar weet wel dat daar alles gemend zit en dat als je daar op dat moment gaat vrijzwemmen je beter in de kleine hokjes kan gaan.

Deel Deze Pagina