Heeft iemand een tip? Ik heb teveel aan bv en mijn zoontje blijft gewoon doordrinken en geeft niks terug waardoor je gewoon niet weet wanneer hij genoeg heeft. Bij mijn ander zoon had ik hetzelfde probleem en dat was opgelost toen ik ging combineren met kv (2x kv en rest bv) Het breekt me erg op, ben nergens anders meer mee bezig dan beroerd zijn van vermoeidheid, op bed te liggen zodra het kan en voeden uiteraard waardoor er bijna niks van de dag overblijft. Tevens is mijn zoontje dus ontevreden en dat is nog wel het ergste. Nu ben ik ook alweer vanaf 1.30 uur op omdat hij niet kan slapen omdat hij weer teveel heeft gehad Is het anders misschien handig om de laatste voeding een kv te doen? Want ik weet het even niet meer... Ik hoop dat iemand een tip heeft want ik ben er goed flauw van Mijn zoon is trouwens 3,5 weken oud.
Op borstvoeding.com staat een heel artikel over hyperlactatie en hoe je dat kunt aanpakken. Ik zou denk ik beginnen met blokvoeden. Je kunt ook even bellen met iemand van VBN of LLL voor tips, info en support. Het is in elk geval niet handig om met kv te gaan beginnen.
Als je de laatste voeding graag uit een fles geeft zou je daar ook voor kunnen kolven zodat je geen kv hoeft te geven. Misschien is het zowieso handig om wat af te kolven vóór de voeding zodat je kleintje wat vettere melk binnen krijgt, ivm de verzadiging.
Kv is zonde, over pak m beet 3 weekjes is de boel gestabiliseerd waarschijnlijk. Nog even doorzetten Geef desnoods een flesje met gekolvde bv als je bang bent dat hij teveel krijgt. Hoe weet je dat hij teveel krijgt trouwens? Ik had ook véél melk en een krachtig tsr maar de baby liet gewoon los (alles onder de melk). Wel veel boeren en krampjes, dat lostte ik op door voor het aanleggen met de hand wat af te kolven. Als je gaat kolven: kolf dan de druk eraf maar niet je hele borst leeg. Dan geef je je lichaam namelijk een signaal om méér melk aan te maken en dat heb je niet echt nodig Bij hyperlactatie wordt een keer per dag je borsten resetten geloof ik wel aangeraden. Maar zoals hierboven gezegd, daar kun je op borstvoeding.com meer over vinden.
Bedankt voor jullie reactie's Blokvoeden ga ik idd maar doen denk ik, maar soms zijn er ook momenten dat hij daar niet genoeg aan heeft aan 1 borst. Ik had idd al op de bv site gekeken, mijn borsten helemaal leegkolven ga ik niet doen, ben bang dat ik het dan erger maak. Hoe ik weet dat hij teveel krijgt? Doordat ik hetzelfde bemerk als wat mijn oudste ook had en die kreeg toen teveel. Heb tot 10 weken daarmee rondgelopen omdat je overal leest dat je nooit teveel kunt geven Mijn zoontje laat niet los als hij genoeg heeft, door zuigbehoefte denk ik drinkt hij gewoon door wat hem aangeboden wordt. Ook geeft hij niet terug (ok heeeeeel af en toe een mondje, maar dat is dan meer door de hik bijv.) Ik heb nu even een weegschaal en hij heeft rond 18.00 uur 150cc gedronken, daarna wou hij dus ook niet slapen... Is best veel lijkt mij voor een mannetje van 3,5 kilo die min. 6 voedingen per dag krijgt en dan waren mijn borsten nog niet eens op zijn volst. Ik ga nu de voedingen ook even goed bijhouden.
Ik zit nu trouwens ook met het volgende: Moet ik hem nu in zijn bedje leggen (hij slaapt nu tegen me aan) en hem zelf laten komen voor een voeding? (rond 18.00 uur was de laatste voeding) Of rond 22.00 a 23.00 uur verschonen en dan de laatste voeding voor de nacht?
Ik heb tot een maand geleden altijd nog een late voeding gegeven (en dus wakker gemaakt) omdat ik dat gewoon zelf praktischer vind dan om 3 uur eruit moeten, en ik vind dat ook een beter ritme voor de baby. Ik weet niet hoe andere moeders dat doen, Simone kon het goed hebben om wakker gemaakt te worden ervoor, sommige baby's komen dan niet meer in slaap heb ik gelezen. Het hangt denk ik dus van je kindje af. Over je hyperlactatie: je weet dus dat je jongste kindje teveel krijgt omdat je oudste dat ook had? Hoe ben je er bij de oudste dan achter gekomen? Ik weet inderdaad ook niet beter dan dat borstgevoedde kindjes zelf bepalen hoeveel ze drinken en dat je daar op kunt vertrouwen, dus ik ben wel nieuwsgierig, zo leren we allemaal wat bij....
Als hij zoveel heeft gedronken, zou ik hem zelf laten komen voor een voeding: anders moet hij alleen maar weer drinken terwijl hij nog hardstikke vol zit en vererger je het effect volgens mij...? En dan zien dat je -als je zo'n avondvoeding wel prettig vindt- de voeding rond 18-19 gewoon wat eerder loskoppelt vanaf nu. Als je zoveel voeding hebt, kan het handig zijn om de eerste golf af te kolven: dat is dunne melk die minder verzadigt en het zou dus goed kunnen zijn dat hij daarvan in verhouding erg veel krijgt, waardoor hij dus door blijft drinken. Je kunt dan daarna rustig borst 2 aanbieden, hij heeft zijn voorraad vette melk wel gehad dan Vanuit fles geven zou ik zelf niet doen, vanwege het doordrinkeffect. Gezien het feit dat je benoemt dat hij zo'n zuigbehoefte heeft, zal hij zelf ws door blijven drinken, ook (juist) aan de fles... En verder echt een afspraak met een lactatiekundige maken! Daar zijn ze voor en je hebt er echt heel veel aan!
Doordat mijn oudste vaak bij mij dronk is er steeds meer bv geproduceerd, hij zat dus niet echt lekker in zijn velletje doordat hij zo vol zat en ik dacht dat hij meer wou en hij dronk wel om daarna tijden te kreunen. Met mijn hand kon ik zo 120cc uit 1 borst krijgen. Kun je nagaan dat mijn zoontje van toen een paar weken oud zo'n borst leegdronk en daarna de volgende borst ook veel nam. Kind zat dus overvol tot ik er op werd gewezen op het cb toen ik daar was om het over bv te hebben en hij begon te huilen vroeg ze aan mij wat ik ging doen als ik thuis was, dus mijn antwoord: voeden. Waarop zij dus zei dat ik dat niet moest doen omdat hij al propvol zat (kon je aan zijn buikje zien, achteraf zag ik het pas) Toen stopte ik dus ook met op verzoek voeden volgens mij. Het wordt gewoon supersnel aangemaakt bij mij. Nu ook, eergisteren was mijn jongste heel ontevreden en zat steeds aan de borst en nu zit ik weer met veel teveel terwijl ik met 38,7 koorts op bed lig.
Klopt helemaal dat het dan verergert! Eerste deel afkolven kan ik idd doen, hoeveel cc is dan het beste? Ik wil natuurlijk niet nog meer voeding krijgen. Druk eraf kolven doe ik iig al maar misschien te weinig? Zo'n 40cc. Sorry voor mijn late reactie trouwens, maar ik heb een weegschaal gehuurd en ik wou even kijken hoe het met de nachten zou gaan. Die nachten gingen hierdoor heel goed als ik maar 1 borst aanboodt, hij drinkt dan 120/130 cc ongeveer, het probleem alleen was dat de produktie ook weer flink naar beneden ging waardoor ik alsnog de andere borst ook weer aan moest bieden en dan kom je weer met het gevaar dat hij daar teveel drinkt Maar moet eerlijk zeggen dat ik best tevreden ben muv de afgelopen paar dagen, sinds eergisteren was mijn zoontje dus heel ontevreden en mopperig en sindsdien ook veel krampjes (teveel melk ineenkeer en teveel lucht) maar ik ben sinds gisteravond ziek geworden zou hij dat sinds eergisteren al aan de moedermelk gemerkt hebben dat dat eraan zat te komen? Dat hij daarom zo ontevreden was? Wellicht ga ik binnenkort idd een lactatiedeskundige inschakelen, maar die had ik bij mijn oudste ook gehad en daar was ik niet zo tevreden over. Wel leerde ze mij goed het aanhappen van hem (dat moest hij leren en daarvoor was ze er) maar ze zei ook dat hij spruw had terwijl dat dus achteraf helemaal niet zo was, zijn tongetje was gewoon spierwit omdat hij elke keer dronk. Bedankt voor jullie reactie's
nu zit ik gewoon toevallig even te lezen hier, en denk ik ga even opzoeken wat hyperlactatie is en zit te lezen, en je beschrijft precies mij & mijn zoontje de eerste paar maanden! ik ga dit even voor leggen bij het sophia want mn kleine man is de eerste maanden als een idioot aangekomen, en ik had toen veeeel te veel melk. altijd verslikken enz (eigenlijk alle symptomen die er stonden) sinds een paar maanden heb ik gewoon 'normale' hoeveelheid melk en nu komt ie bijna niet meer aan. (zoveel stress gehad waardoor mn bv terug is gelopen) de laatste 1,5 maand is ie maar 150 gram aangekomen!
Koppel jij je zoontje af of mag hij zelf loslaten? Een kindje dat zelf loslaat heeft voldoende. Je denkt dat je teveel melk hebt, waaraan merk je dat? Heb je nog last van erge stuwing en spuit je melk er als het ware uit? Verslikt je zoontje zich? Er komt geen melk terug zeg je, dat is goed. Je zou eerst (met de hand) af kunnen kolven, zodat je zoontje en rustiger kan drinken en goed aan de vette en dus meer verzadigende achtermelk toekomt. Beginnen met kv is helemaal niet verstandig. Ik zou blijven voeden op verzoek, voorkolven en je kindje zelf laten loslaten.