Hm, ik wil mijn hersenspinsels gewoon even kwijt hoor.. Ik weet ook wel dat mijn dochter (wordt donderdag 1 jaar) nog niet 'hoeft' te lopen ofzo. Maar volgens mij zou ze het al lang kunnen, maar ziet ze het nut er niet van in. Ze kruipt al maanden (heeft nooit getijgerd), ze kan nu sneller kruipen dan mama rent (ze is dus eerder bij de deur dan ik!). Ze trekt zich op aan meubelen en loopt daar wel langs als ze iets wil hebben. Ze kan los staan, maar zodra ze door heeft dat ze stil staat (ze houdt niet van stil staan of zitten) gaat ze weer bewegen en kruipt ze vliegensvlug ergens heen. Ze kan heel goed traplopen (dan is lopen opeens wel nuttig, blijkbaar), ze kan uitstekend klimmen (ze klimt op de stoel en dan op de tafel.. en weer terug. In en uit de maxi cosi en kinderstoel kan ze ook zelf) Volgens mij wacht ze totdat ze ontdekt waar dat lopen nou goed voor is, aangezien ze mama voorbij kruipt als mama er flink de pas in zet.. Komt dit iemand bekend voor?
Haha ja zeker, mijn dochter liep met 9 maanden langs de tafel. Ik dacht die loopt wel voor haar 1e! Ze loopt nu net 3 weken, en ze is nu 16 maanden Ze kon ook zo hard kruipen en waarom zou je meer moeite doen als je toch al vooruit komt?? Maar ongeduldig was ik ook, het leek me zooooooooooooo leuk!!
Hier ook zo'n meisje wat alles doet behalve lopen. En dat gaat al maaaaanden zooo. Ze loopt erg goed aan het puntje van mijn pink (trekt dan gewoon een sprintje) maar zodra ze door heeft dat ze los is gaat ze zitten. Maar wel danst ze los en staat ze lang los. Dat vind ze dan weer leuk. Maar lopen, ho maar!
Mijn manneke wil niet eens aan de hand proberen te lopen. Gaat dan zitten en kruipt verder. Langs de bank doet hij nu wel vaak, maar ook dan gaat hij vaak terug naar kruipen. Is gewoon veel sneller.
Hier ook zo één die kruipt als de beste. Hijw andelt overal langs, ook aan mijn pink, en zelfs als hij met 1 hand mijn rok of shirt ofzo vast heeft. Maar als hij in de gaten heeft dat hij los is gaat hij prompt zitten.
En toch werkt het niet altijd zo, want mijn dochter kruipt ook al vanaf 7 maanden, en goed ook, maar toch loopt ze nu ook los! Dus het zegt niet helemaal alles... Nu is mijn dochter vanaf het begin een durfal geweest, dus die wil eigenlijk gisteren alles al kunnen en doet het ook gewoon allemaal. Dus bang om los te staan/stappen? Nee, dat zal hier niet zo snel gebeuren. Ze valt gewoon...
Ons zoontje (16 maanden) loopt achter een wagentje, maar als hij het zonder steun moet doen, gaat kruipen toch een stuk sneller! Er is een hele brede spreiding wat betreft gaan lopen, de één bij 10 maanden, de ander bij 20 maanden. Gewoon maar afwachten dus.
Grappig dat er herkenning is Ik heb trouwens niet het idee dat mijn dochter bang is om los te lopen/staan - want ze is ook niet bang om via de stoel op de eettafel te klimmen bijvoorbeeld.. ze snapt gewoon niet wat er nou zo handig is aan lopen, geloof ik