Dag Heidi, Ik heb een vraag over mijn tien weken oude dochter. Sinds een weekje merk ik dat ze onrustig drinkt aan de borst en nog ontevreden is als de borst leeg is (huilerig). Daarnaast sabbelt ze ook veel op haar vuistje en doet ze haar tongetje veel naar buiten (de hele tijd tussen de voedingen door). Maar goed, haar vuistje vindt ze sowieso heeel interessant! Soms heb ik het idee dat er nog wel meer melk in mijn borst zit (er komen druppels en soms zelfs heel klein spuitje melk uit als ik handkolf), maar dochtertje lijkt geduld niet te hebben voor laatste restje melk. De TSR lijkt ze echter geweldig te vinden. Borstcompressie pas ik al toe, om de melkstroom op gang te houden. De poep is ook niet groenig, dus ze krijgt ook wel vette melk binnen. Ze drinkt dus elke voeding beide borsten leeg, soms doet ze hier twintig minuten over, soms maar vijf a tien minuten... De fles en speen weigert ze sinds twee weken ineens en al oefenen we elke dag (mijn man, ik naar zolder ), ze pakt 'm niet meer. Dus bijvoeden lukt ook niet. Bij het CB is ze in vier weken van het gemiddelde gewicht bijna een lijntje gezakt. Nog net acceptabel volgens CB, zeker gezien zowel mijn man als ik aan de dunne /magere kant zijn. Mijn vraag dus: heef ze nou nog honger tussen de voedingen door?? Hoe weet ik of ze genoeg drinkt? Plasluiers heeft ze bij elke verschoning wel (ongeveer om de drie uur). Heb jij nog tips om haar toch aan de fles te krijgen?? Moet ook over paar week weer aant werk, dus ik hoop dat het snel lukt! Alvast enorm bedankt!!
het lijkt of je kindje in een periode zit waar ze aan het ontwikkelen is en gelijktijdig een nieuw ritme gaat zoeken. Houd haar dicht in je buurt en leg regelmatig aan. Je kunt ook gaan wissel voeden: kijk goed naar het drinkgedrag van je kindje: wanneer de pauzes langer worden en het aantal keren slikken achter elkaar wordt minder haal je haar af en leg je haar aan de andere kant aan. Dit kun je meerdere keren herhalen. Op deze manier houd je haar 'scherp', soort van bij de les houden. En tegelijkertijd stimuleer je je lichaam meer melk te maken doordat je gedurende een voeding meerdere keren per kant stimuleert. Nakolven met de hand is een goed plan inderdaad: na de voeding laatste beetjes kolven (minuutje per borst is voldoende) stimuleert net dat extra beetje! Krijgt je kindje nog een nachtvoeding? Dit zijn vaak heel goede voedingen om te groeien. Wanneer ze dit niet doet zou je dit kunnen overwegen nog. Over de fles: kijk eens of in deze link nog extra tips voor jullie staan. https://docs.google.com/document/d/1JQmW-GdmVAiKfq3Nx64cAdGSBCZfLBZxOZDBqCFqB9M/mobilebasic?pli=1 Verder vooral vertrouwen op je kindje, leg het gerust een keer vaker aan, en ga over een week of 2 nog een wegen om te zien of het tijdelijk was of standhoudt.
Hartstikke bedankt voor de info! Ik ga ermee aan de slag! Ze lijkt idd op zoek naar nieuw ritme: laat vandaag steeds meer dan drie uur tussen de voedingen en slaapt langer. Drinkt nog wel steeds huilerig beide borsten leeg, dus ik ga nakolven en wisselvoeden. Thnx!