Hallo allemaal, Ik ben al een tijdje niet meer geweest maar hebt toch jullie advies nodig. Mijn vriend heeft een dochter van 5 die hij om het weekend ziet. Mijn zoontje is 2,5 en op zich kunnen ze het goed met elkaar vinden. Nu is het alleen zo dat hij slaat en schopt naar haar toe maar ook naar mij toe. Ik zet hem hiervoor op de trap en dan spuugt hij mij na als ik me omdraai. het is nu zover dat de trap hem niet meer interesseert en hij er met gemak naar toe ga. Ik leg hem wel altijd uit waarom hij op de trap zit, dat het niet lief is, dat slaan zeer doet enz. En hij moet altijd sorry zeggen. Ik ben eerder niet consequent geweest en begrijp dat ik dit echt meer moet doen. Als hij wat goed doet of lief is beloon ik hem ook. Nu zijn we op een punt dat dochter het niet meer zo leuk vindt en niet graag meer komt vanwege mijn zoon. Ik kan dit helemaal begrijpen. Nu is mijn vraag hoe zou ik hem eventueel nog meer kunnen straffen? Alle tips zijn welkom! alvast bedankt
Het is een super lastige situatie. Ik heb twee stiefkids van 9 en 11. En die van 9 heeft al moeite met M. Laat staan een meiske van 5. Ik zou vooral laten zien aan zijn dochter dat hij er ook echt straf voor krijgt. En dat je ook serieus meent dat je haar ook serieus neemt dat zij het niet leuk vind. Heb het er ook over met haar dat je dat goed snapt. En probeer haar uit te leggen dat het jongetje nog klein is en daarom nog dingen moet leren. Probeer eens of het werkt of je haar bewust de rol van "grote" zus geeft. Dus of ze hem iets kan leren of laten zien bijv hoe hij een grote puzzel moet maken oid. Of een toren maken ik noem maar iets. Zij voelt zich dan misschien iets meer gewaardeerd. En wat andere straf betreft. Ik zou heel duidelijk naar hem toe zijn. Wanneer je hem een grens stelt en hij gaat daar bewust over heen. Of hij doet iets wat je niet tolereert. Dan zou ik hem in de gang zetten en minimaal twee minuten de deur dichthouden (zorg dat de buitendeur op de knip zit) en dan weer goedmaken op de manier waarop julllie dit altijd doen. En het spugen is zeer zeker niet oke. Maar ik denk dat ik het misschien even zou negeren. Omdat hij op dat moment zelf al op zijn donder krijgt!. Even kijken of het gaat werken!. Succes!!
advies is;de dader moet je niet straffen of corrigeren.maar al je aandacht richten op de slachtoffer. je moet haar troosten. vragen of het goed gaat, of zo een kusje wil hebben of knuffel etc. je zoon, die dat ziet zal begrijpen dat hij door haar te slaan al je aandacht verliest.hij zou ineens heel anders reageren als hij ziet dat het zo gaat als hij de dochter slaat! n paar keer vol houden om het zo te doen.
je zoon krijgt via straf of uitleg al je aandacht zo heeft hij jouw aandacht afgeleid naar zichzelf toe. dat moet je dus door breken.
Nou ik denk dat het wel meevalt met alle aandacht. Als je hem gewoon oppakt en in de gang zet en er niet teveel woorden aan vuil maakt. Daarna ga je met de kleine meid bezig.. Denk ik...
Dit doe ik sinds kort ook, maar ga nog iets verder zelfs. Dan zeg ik tegen het slachtoffer, laat maar aan dader zien wat hij/ zij gedaan heeft en zeg maar rustig dat het pijn doet. Hier is het meestal mijn 3 jarig zoontje dat mijn 5 jarig dochtertje pijn doet.(andersom komt zelden voor). En dat werkt. Mijn zoontje inspecteert de pijnlijke plaats en zegt sorry. Er hoeft heel vaak zelfs niet gestraft te worden.