Ja dit had ik zelf ook kunnen bedenken (na 24 uur echo ). Maar na 3-4 keer een echo van 5min in 9 maanden tijd zal het allemaal wel meevallen, terwijl de voordelen van zo'n controle enorm zijn. Wat iemand zei: 'hoe het kan dat in een land als Nederland' zulke hoge sterfcijfers voorkomen' Tja als we ons bedenken dat Nederland ongeveer het enige moderne land in de wereld is waar de zwangerschap gecontroleerd wordt door het voelen aan de buik van de moeder en daarbij uitspraken te doen over het gewicht, ligging en conditie van het kind, verbaast het me niks.
Ik begreep dat het het vaakst tijdens de bevalling misgaat. Dat daar de meeste baby's sterven. Nederland is best goed in roepen dat pijnstilling bij een bevalling gevaarlijk is voor de baby maar zo te lezen ligt niet alleen daar een probleem. In belgie ga je , zo snel de bevalling zich aankondigt, naar het ziekenhuis om te bevallen. Niet wachten tot je weeen hebt om de 5 min een uur lang. Als dat zo is lig je in belgie vaak al in een bedje aan de pijnstilling of ga je die, als je dat wilt, alvast krijgen. Verder blijf je daar meestal 3 tot 5 dagen kraambed houden waarbij je zelf je baby moet leren verzorgen. Als je BV wenst te geven mag je ip niet naar huis totdat dat goed gaat. En als je FV wilt geven wordt je niet met de BV certificaten rond de oren gesmeten. Alle keuzes zijn prima en worden gerespecteerd.
Ik ben heel blij dat ik in Duitsland woon en hier de begeleiding rond de bevalling en de zwangerschap krijg. Elk onderzoek een echo tot en met 32 weken, cervix-meting, elk onderzoek uitstrijkje, bloedprikken met 5 weken en met 27 weken, vanaf 27 weken elk onderzoek een CTG en verder gewoon bloeddruk meten en wegen, ergens tussen week 23 en 28 een glucose tolerantie test en een Mutterpass die je de hele zwangerschap bij je moet dragen. Ja ik ben best tevreden met de Duitse zorg. Goede zorg in het ziekenhuis ook. Het enige wat hier ontbreekt is kraamzorg, maar er komt een Hebamme thuis kijken. De eerste 10 dagen elke dag en daarna tot 10 weken na de bevalling elke week een keertje.
jeetje zeg. schrik er gewoon van. 1 op de 100 babys das echt wel heel veel. wist al wel dat 1 op de 10000 moeder stierf met de bevalling maar dit is helemaal veel. moet wel zeggen dat ik 1 geval ken in mijn vriendenkring ken die haar kindje heeft verloren door een fout van het ziekenhuis en mijn zus der zoontje kwam bond en blauw ter wereld omdat er te weinig verloskundige waren en ze maar even op moest houden. hartje viel steeds weg op ctg en het ventje hing zichzelf langzaam op aan zijn navelstreng (die 3x om zijn nek zat) ikzelf werd bijna naar huis gestuurt met gebroken vliezen (32wk) want er was niks te zien met de hoest test etc. toch maar een uitstrijkje gedaan en ja hoor was vruchtwater en was dus niet gek. mocht meteen blijven. daarna wel elke dag ctg en 1x per week echo (als het hun uitkwam) toen was ik eindelijk 37 wk en werd ik ingeleidt. na flink wat getrek aan mijn baarmoedermond etc werd ik naar de kraamafdeling gebracht want ze gingen morgen wel verder. was echt kwaad want zit ondertussen al wel paar weken met gebroken vliezen en hadden met 2 man daar onder lopen trekken en duwen in de verloskamers. volgende dag kwam de hoofd gyn en wilde mijn naar huis sturen. het was te druk en kon niet bevallen. ctg gaf zelfs flinke hartdalingen aan van de kleine en dit was geen rede om verder te gaan. toen ik vertelde dat mijn eigen gyn had verteld dat als er iemand in mijn was geweest ik binnen 48 uur moest bevallen ivm infectie gevaar schrok de gyn. er stond enkel in de papieren dat ze met de eendenbek hadden gekeken. niks stond er in over de gel die ze hadden ingebracht, toucheren en het getrek aan mijn baamoeder. ineens was er plek en binnen 30 minuutjes lag ik aan een infuus. moest met spoed ingeleidt worden. 4 uur later was ik moeder. nando kruinde veel maar na bloedprikken bleek hij geen infectie te hebben en na 2 dagen blijven mochten we gezond en wel naar huis. grove fout en wat als ik niets had gezegt over het toucheren etc. dan was ik naar huis gestuurt om de bevalling af te wachten. kreeg wel elke dag ctg maar goed als daar geen hartslag meer op te zien is omdat ik een infectie had opgelopen is het al te laat. had zo maar even heel anders kunnen aflopen heb het idee dat er hier in nederland niet geluisterd word naar de moeder. dit zouden ze meer moeten doen. moedergevoel heb je niet voor niks en vaak zit je op het juiste eind. riep zelf al met nando vanaf week 25 dat ik eerder zou bevallen. voelde dat het niet goed zat maar werd geen gehoor aangegeven. toen mijn vliezen braken met 32 weken en ze thuis controle kwam doen werd ik ook niet geloofd maar na aandringen werd ik toch naar het ziekenhuis gestuurt en mijn conclusie klopte. weet echt wel het verschil tussen vruchtwater en afscheiding en dan zeker de hoeveelheid. in veel landen is het beter een controle te veel voor jan snot dan een onnodige dood. hier in nederland denken we enkel aan besparen en buiten de standaard onderzoeken krijg je niks. bij twijfel liever afwachten dan ritje ziekenehuis.
Uit een paar voorbeelden hier zie je wel hoe mondig je zelf moet zijn. En zelfs dan wordt er niet altijd goed naar je geluisterd! Maar ik vind dat heel erg, als je zelf niet 'brutaal' bent of zelf niet helemaal op de hoogte bent van hoe of wat, dan kan het dus misgaan. Ik heb in ieder geval vanochtend met de vk gebeld en een afspraak gemaakt om mijn klacht te bespreken. Ik ben wel heel benieuwd wat er straks verder mee gedaan wordt. Want je kunt toch niet naar een ander, dus als zij zo laks blijven heb ik nog noet veel mogelijkheid hier wat aan te doen.
ik moest ook in het ziekenhuis bevallen maar als ik had moeten wachten op weeen die om de 5 min een uur lang kwamen dan had ik het niet gered en had noa er misschien niet geweest. mijn weeen waren erg onregelmatig terwijl ik al 5 cm ontsluiting had en toen ik in het ziekhuis kwam braken spontaan de vliezen en na 20 min was noa er. en al die tijd onregelmatige weeen gehad. ze had in het vruchtwater gepoept en de navelstreng zat om dr nekje vast en dr schouder. ben blij dat ik de vk heb gebeld en gewoon gezegd heb dat de ween om de 5 min kwamen al een uur lang anders had ze niet gekomen
You go girl! Moet wel zeggen dat mijn moeder nogal fel is, dat heeft mij ook gesterkt om voor mezelf op te komen. Het is wel belachelijk dat wij vrouwen zo moeten strijden om onszelf en ons kindje te beschermen, het zou gewoon beter geregeld moeten worden. Vind het ook schandalig dat na al die jaren de politiek zich er nu dan eindelijk mee gaat bemoeien. Zoveel verdriet dat veel ouders bespaard had kunnen blijven, het is treurig..
ik heb van de eerste nooit echo's gehad ofzo. ze voelde alleen maar aan me buik, hartje horen dat was het. Maar hopen dat alles goed was. Ineens voelde ik het al 2 dagen niet meer schrok me rot, ik bellen zegt dat mens ook nog eens; vind je het nodig om te bellen? Na jaaaaaaaaaaaaa ik stond perplex. Heb opgehongen en een ander gebeld. Die me meteen wou zien (ondanks dat hij geen dienst had) Hij kon me gelukkig gerusstellen toen we het hartje hoorde en daarna kickte meneer ook alweer haha..... Bij de 2e moest ik onder gyneacoloog staan. Alle echo's in het ziekenhuis gedaan. We kregen nooit wat te horen. bij de 20 weken echo stonden we binnen 5 minuten alweer buiten. We mochten niet eens weten wat het werd, nee dat is niet nodig zien jullie wel als het eruit komt. Na jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa zeg! Ik ben echt als een nummer behandeld bij kleine man 2. Zelfs tijdens de inleiding geloofde ze niet dat ik weeen had, ik zei ik weet echt wel wat weeen zijn hoor dat hoef je mij niet te vertellen. Hij toucheren oh je zit al op 6cm. Ja deuhhhhh!! En toen kreeg ik ook meteen persdrang; hou maar even op ik ga eerst een blokje om en een bakje doen! What te f*ck!!!!!! Glukkig geloofde de zusters me wel en hebben de gyneacoloog aan de armen terug gesleurd om mij te helpen want de kleine man kwam er al aan. Hij gaf eerst geen kick de baby pakt ie hem bij de enkels beet slingert ie hem even op de kop heen en weer. Ik wist echt niet wat me overkwam. Bij de 3e was ik als de dood voor de bevalling omdat ik zo rotervaring heb meegemaakt. Maar ik had gelukkig een hele lieve verloskundige die me er helemaal doorheen gesleept (ook tijdens de zwangerschap!!) heeft en dat ook nog eens thuis!!!! Zonder haar was het geheid weer verkeerd gegaan! evenals met me schoonzusje die vanaf 30 weken al in het ziekenhuis lag omdat de kleine eruit wou en ze al 1cm ontsluiting had. Ze zat vele malen aan de ctg en de hartslag viel steeds weg. Ohh dat zal wel normaal zijn, als alles goed is mag je vanavond weer naar huis (33 weken zwanger), het zat haar helemaal niet lekker. Zij belde me en legde het uit. Ik heb tegen haar gezegd trek je mond op, het moedergevoel heeft meestal gelijk luister daar naar! Ze heeft die dag nog 2 ctg gehad en na de 3e lag ze binnen 5 minuten op de operatietafel met een spoedkeizersnede. Bleek dat meneertje de navelstreng om zijn nek helemaal had zitten en om zijn beentje, bij elke beweging die hij maakte knelde zijn zuurstof af. Was ze naar huis gegaan dan had de kleine man het nooit overleefd. We zijn blij dat ze heeft doorgezet en geluisterd heeft naar haar gevoel, de Verloskundige ook die ze ervoor had zei ook al; ik had niet willen weten wat er was gebeurd als je niet naar jzelf had geluisterd, luister altijd naar je moedergevoel! dit zijn nog maar 2 voorbeelden maar ik ken er helaas nog vele meer! Hoop dat ze er toch eens echt wat aan gaan doen, het gaat wel om mensenlevens!! ps sorry voor het lange verhaal!
Ik heb dat onderzoek (Peristat) eens doorgelezen en het is wel heel moeilijk om er conclusies uit te trekken. Zo heeft Zweden bijvoorbeeld alleen de cijfers vanaf 28 weken doorgegeven, dat vertekent het beeld natuurlijk al. Ik woon in Zweden en ik krijg zelfs nog minder controles dan in Nederland: intake met 10 weken, wel 2 echo's (12 en 20 weken), en dan is je tweede controle pas bij 24 weken. Je uitgerekende datum wordt ook bepaald bij de 20-wekenecho, hoewel ik overal lees dat de groei vanaf week 14 al uiteen gaat lopen. Ik heb dus de lengte van onze kleine bij 12 weken onthouden, zodat als er een heel rare datum uit de tweede echo kwam, ik het getal van de eerste echo kon gebruiken als ondersteuning voor een accuratere datum. Na die controle bij 24 weken krijg je met 28 en 32 weken nog een controle (bloeddruk, urine, bloedprikje in je vinger, meten grootte baarmoeder) en daarna tot het eind om de twee weken. Dit alles bij de verloskundige. Verder zijn ze hier zéééér terughoudend met inleiden, zelfs na 42 weken word je niet standaard ingeleid. Je bevalt hier wel altijd in het ziekenhuis. Goed (statistisch) onderzoek naar oorzaken is dus heel erg gewenst, want het lijkt me dat hier ook flink wat risicozwangerschappen over het hoofd worden gezien. Ik heb zelfs een bloeddrukmeter aangeschaft omdat ik de tijd tussen de controles (zeker op het eind) veel te lang vind.
dat hoor ik ook wel vaak. En dan is het vaak al te laat. Bij mij is het ook niet gegaan zoals het zou moeten. Waardoor er ook een beetje paniek was en de gyn heel snel moest komen en nog niet binnenstond en de vacuum was al geplaatst. Ze hebben me daarvoro heel lang laten aanmodderen. Ik weet niet of het bij jullei ook zo is maar hier kwamen ze bij mijn bevalling welgeteld 2x langs 1x om te vragen hoe het ging en de tweede keer om te gaan persen. Bij een vriendin van me net zo daar kwamen ze ook maar 2x (en ze had zelf op de knop gedrukt) waarom komen ze niet vaker vragen hoe het is? kijken of alles goed gaat? Net of ze dan opeens wel zoiets hebben van : de aanstaande moeder zal het wel aanvoelen.