Ik heb misschien een hele domme vraag maar ik kom vaak met dit probleem in aanmerking. Als ik een melk product wil gaan eten dan staat er nooit gemeld of het van gepasteuriseerd melk is gemaakt. Bijvoorbeeld nu wil ik biologische volle yoghurt gaan eten van AH huis merk, maar er staat alleen gemeld dat het van volle melk is gemaakt. betekent dit dat het gewoon van gepasteuriseerd melk is gemaakt en ik het dus gewoon kan gaan eten ?
Volgens mij is dat altijd zo, anders is het helemaal niet houdbaar zo lang en ook erg onhygiënisch. Volgens mij staat het er niet op, omdat je geen ongepasteuriseerde melk/yoghurt hebt in de supermarkt in Nederland. Alleen bij kaas die je niet in de supermarkt koopt, bijvoorbeeld in het buitenland of soms bij de kaasboer, moet je het even vragen of op de verpakking kijken. Een heel enkel keertje kom je het tegen, en dan zijn dat altijd zachte kazen, bijvoorbeeld brie. Harde kaas kan niet au lait cru zijn.
Yoghurt is echt geen probleem, net zoals melk uit een pak. Als je melkproducten vers bij de boer koopt, dan moet je 't wel even navragen, maar meestal staat er dan juist ook héél duidelijk bij dat het ongepasteuriseerd is.
Staat er niets bij (in NL) dan is het gepasteuriseerd. De verkopers zijn verplicht te vermelden wanneer een product ONgepasteuriseerd is. Maar in principe wordt in NL alles gepasteuriseerd.
de VK zei gisteren tegen mij dat ik alle zuivelproducten mag (behalve rauwmelkse kazen). Ik moest alleen geen melkproducten direct van de boerderij nemen. Die is (nog) niet gepasteuriseerd.
Biologische zuivel wil alleen maar zeggen hoe de koeien die de zuivel maken behandeld zijn, hoe vaak ze naar buiten gaan en wat ze te eten hebben gekregen etc. Zoals eerder ook al werd gezegd heeft dit niets te maken met wel/niet pasteuriseren van de melk.