Hoi allemaal, Gisteren een vroege echo gekregen (i.v.m. eerdere bbz. ), erg indrukwekkend! We hebben een heel klein boontje gezien, met een klein knipperend hartje. Fantastisch gewoon! De echoscopiste zei na wat meten met het echo-apparaat: je bent 6 weken en 4 dagen zwanger! Maar hoe meten ze dit... Als ik reken vanaf de datum van mijn laatste menstruatie, komen hier nl nog 2 weken bij volgens mij. Rekenen ze de week 'die je kado krijgt'in de 1e maand, en de andere week van conceptie, niet mee ? : Ben benieuwd of iemand dit weet/eerder ook zo heeft meegemaakt! Groet, Hartedief
Nee, ze rekenen ook gewoon vanaf 1e dag laatste menstruatie. Alleen is het zo vroeg in je zwangerschap nog niet zo nauwkeurig. Als ze een mm anders meten scheelt dat in een hele vroege zwangerschap erg veel in je termijn.
Rond 12 weken. Voor die tijd moeilijk te meten, na die tijd gaan individuele groeiverschillen optreden.
Hartedief, GEFELICITEERD met je goede echo! fijn hè om te zien dat deze keer je kleine wel veilig en warm in je baarmoeder zit! Lekker genieten nu! Bij mij heeft de gyn pas met de 9 weken echo gemeten. Ik heb ook met 6 weken een echo gehad om te laten zien dat de kleine in mijn baarmoeder zit. Maar als ze zo klein zijn is het erg moeilijk meten denk ik.
Hoi Hartedief, Heb precies hetzelfde, afgelopen donderdag zou ik 9,5 wkn zijn, gerekend vanaf de 1e dag van mijn laatste menstruatie. Verloskundige kon er niet meer van maken dan 7,5 wkn....maar goed...het hartje klopte wel, nu mag ik over 2 wkn weer om te kijken of het dan allemaal goed zit, ik heb namelijk hiervoor een miskraam gehad en ben natuurlijk ongerust, maar heb al meerdere verhalen gelezen op dit forum dat je door verschillende oorzaken minder ver kan zijn dan dat je zelf dacht. Groetjes Sanne
ze meten met de 1e dag van je laatste menstruatie en ze hebben een tabel met aantal CM's. Dan meten ze met de echo je beebje op en in de tabel kunnen ze dan op de milimeter aflezen hoe ver je bent. Die van mij was op de 1e echo 3,6 cm en dat was 10 weken en 2 dagen!
hoi hoi ik ben ook 2 weken terug gezet hoor ik zou 10 weken zijn en met de echo was ik maar 8 dus ja het ik maar net wat ze meten ik moet volgende week nog een keer om nog een keer een leuke echo te maken
Ben benieuwd hoever je dan vrijdag bent.. laat je het even weten? ben wel benieuwd! ik moet nog even wachten tot maandag, al kan ik haast niet meer wachten...ik vond het wel een tegenvaller hoor 2 weken minder ver...ik kan die 12 weken wel vooruit kijken op de kalender...grrr...! Groetjes Sanne
Ze meten idd het vruchtje op (van kop tot stuit) en kijken dan in een tabelletje hoever je volgens die meting bent. 1e dag laatste menstruatie is niet zo betrouwbaar, omdat je eipsprong weleens later zou kunnen zijn geweest dan je dacht, het bevruchte eitje er gewoon langer over kan hebben gedaan vóórdat het zich is gaan innestelen (kan weleens 1 week 'pauze nemen') en/of langer nodig heeft gehad om zich in te nestelen. Zo kan je algauw 1 à 2 weken minder ver in de ontwikkeling zijn dan je dacht. Overigens moet je niet àl teveel waarde hechten aan de echometingen/-berekeningen, hoor, zeker als je toch behoorlijk zeker bent wanneer je eisprong is geweest. Zoals al geschreven is: aan het begin van de zwangerschap maakt 1mm meer of minder al gauw een paar dagen verschil uit! Bovendien interpreteren sommige vk/gyn. de metinggegevens gewoon anders dan andere. Zo heeft de mijne een 'draaischijfje' waarop hij kan zien welke week/dag bij welke lengte hoort. Bij mijn eerste echo met (naar mijn berekening) 8w3d, heeft hij 1,88cm gemeten, wat volgens hem overeenkwam met 7w4d. Bij de 2e echo, met 12w2d (volgens mijn berekening) kwam hij uit op 6,22cm en 'dus' op 11w3d. Terwijl echt òveral op internet (zowel week-voor-week sites, als op echo's van andere dames) te vinden is, dat 1,9cm bij half 9e week (dus zo 8w3d/8w4d) hoort en 6,2cm bij begin 13e week (dus zo 12w1d/12w2d). Heb de gyn. daar zelfs al gelijk op aangesproken, maar hij blijft erbij dat hij 'uit ervaring weet dat ZIJN apparatuur heel precies is'...
iuno toen ik 12 weken zwanger was was ons kleintje 5,25 cm de echo apparaat zij dat ik zelfs 1 dag veder zwanger was dus de internet sites geloof ik gewoon weg niet want als ik kijk op 3 verschillende sites staat er altijd een totaal verschillende lengte en gewicht hoe het kindje zou moeten zijn. dus als de gyn zegt mooi op scheme dan geloof ik die eerder de ene keer groeit je kleintje sneller dan de andere keer want bij mijn eerste echo was mijn kleintje zelfs groter dan zou moeten bij de 2de echo precies op schema en bij de 3de echo ook en bij de 4de echo ook ja heb er ondertussen al 6 a 7 gehad morgen nog 1.
mijn 1e echo was met 7 weken zwangerscpa. n.a.v. meten van het vruchtje (inderdaad lijkt op een boontje) kwam de gyn. op 5 weken. thuis snapte ik er geen bal meer van en heb opgebeld. bleek dat hij toch bedoelde dat het vruchtje zo'n 5 weken oud zou zijn. een latere echo (10 weken dus 3 weken later) benoemde hij 10 weken zwangerschap. voor de zekerheid toen gevraagd en dit was dus incl. de extra 2 weken. dus klopte het weer. het kan dus zijn de er gesroken is over de leeftijd van het vruchtje of over de zwangerschap. en in het 2e geval... don't worry. het hartje klopte en soms wordt een berekening nog bijgesteld bij een 2e echo, en wie weet heeft je cyclus wat langer geduurd. in ieder geval gefeliciteerd
Da's dan wel apart... :-k Op internet vind je idd ook wel verschillende interpretaties, maar het overgrootste deel (iig van de sites en de echo's die ik heb gevonden ), komen toch op wat ik al schreef... Als net 5cm bij 12 weken zou horen, zou ik nu dus al goed 13 weken moeten zijn...? :-k weet wanneer ongeveer m'n eisprong was (temp. + ovu-tests), dus dàt lijkt me sterk! Maar zo zie je maar, dat lang niet ieder apparaat en iedere vk/gyn. van hetzelfde referentiepunt uitgaat...
Dan heb ik ook wel een vraag, hoop dat iemand antwoord kan geven... Ik dacht dat ik 12 weken (vanaf 1e dag laatste menstruatie) zwanger was, maar ik ging dus 3 weken terug. Die 3 weken terug was wel precies de dag dat ik dacht een eisprong te hebben en ook dat we gevreeen hebben. Is het dan ook echt zo nauwkeurig? Ik was ook bijna 14 dagen over tijd? Kan iemand mij hierbij helpen
@ oogappel De 1e-dag-laatste-menstruatie-berekening is eigenlijk alléén betrouwbaar als je een cyclus hebt van 28 dagen en een lf (= luteale fase, aantal dagen tussen eisprong en menstruatie) van 14 dagen, er daar bij vanuit gaande dat het eitje zich (nagenoeg) direct na de bevruchting gaat innestelen en een paar dagen voor de innesteling nodig heeft. Je ziet het dus al: als je cyclus korter of juist langer is dan 28 en/of je lf korter of langer dan 14 dagen, kun je algauw op een week verschil komen. Ook kan het eitje soms langer nodig hebben om zich te gaan innestelen en/of meer tijd nodig hebben voor het innestelen zelf. Alles bij elkaar, kan er zo idd een verschil ontstaan van 3 weken... Maar het blijft moeilijk meten, hoor, zo in het begin. 1 mm meer/minder meten, maakt algauw een paar dagen uit! En vanaf ca 12 weken, schijnen metingen niet veel meer te zeggen, omdat dan elk kindje in een ander tempo groeit (zelfs de verschillende lichaamsdelen). Aangezien ze je 14 dagen overtijd hebben laten lopen, denk ik dat je idd minder ver zal zijn geweest dan je aanvankelijk dacht (anders hadden ze je vast en zeker wel al eerder ingeleid).
sorry over tijd bedoelde ik toen ik ging testen ze is bij mij anderhalve week te vroeg geboren met een geboortegewicht van 4360 dus vandaar.... en nogmaals toen ik de 12 weken echo liet maken kwamen we precies in het weekend uit op vakantie en waarvan ik dacht dat ik een eisprong had. Vandaar dat ik me dus afvroeg kan een echo op zoiets dan wel zo zeker zijn!?