Hallo, Ik heb een redelijk dringende vraag. Een goede vriendin van mijn man en mij ligt momenteel in kritieke toestand in het ziekenhuis met streptokokken bacterie type A, de ernstigste variant. Het gaat helemaal niet goed met haar, ze wordt in slaap gehouden, ligt aan allerlei infusen en ze is gisteren geopereerd aan de wond. De toestand blijft kritiek en de artsen kijken per uur hoe het gaat. Er is een reële kans dat ze het niet gaat overleven. Als ze het wel zou overleven, heeft ze zeker anderhalf jaar revalidatie nodig, volgens de artsen. Ze heeft een wond van haar oksel tot aan haar knie. Het is nu afwachten of ze alle bacterieën hebben kunnen verwijderen. Haar koorts is niet weg te krijgen, ze heeft continue 40 graden koorts. De doktoren hebben haar man en twee (jonge) kids preventief antibiotica voorgeschreven, maar ze weten schijnbaar nooit helemaal zeker of het werkt. Nu wil mijn man heel graag naar het ziekenhuis toe om de man van onze vriendin te steunen, te helpen met de opvang van de kinderen (ze hebben niet veel hulp uit de omgeving), en voor morele steun. Ik durf niet, ivm die bacterie. Ik ben misschien heel egoïstisch maar ik durf dat echt niet, ben heel bang dat ik besmet raak en daarmee ons ongeboren kind zal schaden. Volgens een kennis die in het ziekenhuis is geweest, die ons telefonisch op de hoogte houd, is de besmettingsperiode voorbij. Er mogen wel mensen bij haar komen. De GGD is ook in het ziekenhuis geweest ivm de bacterie. Alleen contact met de wond zou besmetting kunnen veroorzaken. Ik wil van de ene kant heel graag dat mijn man (of wij samen) er naar toe kunnen om haar man te steunen, van de andere kant ben ik heel bang dat ze niet weten hoe zo'n bacterie precies werkt, en dat bijv. haar man al besmet kan zijn en dan ons weer kan besmetten... ik heb al wat opgezocht op internet maar de medische termen zijn zo onbegrijpelijk... las wel dat een streptokokken bacterie een miskraam kan veroorzaken... Wat is nu wijsheid? Kan het kwaad om er naar toe te gaan? Of is er toch een klein / groot risico op besmetting? Alvast heel erg bedankt. Groetjes mamatoB