Herkennen jullie dat ook? Er bestaan online van die prachtige schema's van hoeveel maaltijden/tussendoortjes/kv-bv op een dag, maar wat als je kind daar gewoon dikke lak aan heeft? Onze dochter, nu bijna 8mnd oud, krijgt rond 7 u 's morgens pap aangeboden... ik mag blij zijn als er 75gram ingaat. Terwijl 'voorgeschreven' is dat je 200gr. moet geven... Met een slok water erbij is dit haar ontbijt... Dan de fruithap om 9:30... Ook hier mag ik blij zijn als er 100gram ingaat... 12:00 Lunch... Dat gaat goed, fles van bijna 200cc (maar hier zou ik brood moeten geven...) 15:00u, groentehapje... De ene keer 3 hapjes, de andere keer een potje van 125gr. Nu dus nog 'tussendoortje'... Avondfles van 18:00u 150-175cc Avondpapje om 21:00u ongeveer 80-100gr. We zouden nu volgens 'de schema's' terug moeten naar 3 hoofdmaaltijden... Maar wat als ze dan toch zo matig start? Dan kan ik toch niet tot 12u gaan wachten tot de volgende hoofdmaaltijd? Kortom, ik zit helemaal niet op een schema, want het kan mooi beschreven zijn in theorie, de praktijk wijst uit dat het allemaal heel anders gaat. Wie nog meer zo onzeker en hoe ga je ermee om?
Onze dochter heeft wel een mooi schema maar als je kindje blij en vrolijk is geefthet toch niet als het schema anders is dan " normaal" normaal is ook maar een gemiddelde van uitersten. Gewoon in de ochtend beginnen met aanbieden en kijken waar jouw kindje behoefte aan heeft. Hier eet ze ook niet elke dag brood of een toetje en zowiezo geen tussendoortje in de middag maar dan soms wel een x extra fruit. Net of ze daar wel of geen zin in heeft
Ik heb er hier ook last van! alleen is mijn dochter nu al bijna een jaar ze eet alleen wat haar uit komt en wanneer het haar uitkomt. af en toe een stukje brood, hapje van een koekje en soms 3 hapjes aardappel of wortels ofzo. maar het liefst zou ze gewoon om de 3 uur borstvoeding krijgen. ze kan ze moeilijk dwingen denk ik maar?!
Hier dochter van zelfde leeftijd; 0800/0900u 180 melk 1100u fruit (wisselend van 1 hap tot een half potje) 1300u brood 1500u 180 melk 1800u groente (half potje ongeveer) 2000u 180 melk Tussendoor krijgt ze soepstengel en ranja (water met zeer minimaal een smaakje) Soms zijn er dagen dat ze heel veel eet. Andere dagen moet ze het echt van de flessen hebben..
Ik kijk er niet eens naar, kan ik er ook niet onzeker van worden. De eerste maanden keek ik wel regelmatig even wat hij mocht, maar nooit hoeveel. Ik kijk gewoon naar onze zoon: als ik zie dat hij nig trek heeft, krijgt hij wat meer. Heeft hij genoeg op, is het genoeg. En dan zie ik bij het wegen wel weer hoe we er voor staan. Oudste was vaak wat aade zware kant, dus bij hem lette ik goed op dat hij niet te veel tussendoortjes en zoetigheid kreeg. En we letten altijd een beetje op of hij nog meer wil vanwege 'lekker' of echt vanwege 'nog trek'. De jongste is meestal wat aan de lichte kant. Vorige keer was hij zelfs afgevallen sinds het laatste cb bezoek. Bij hem geven we dus juist wat extra's. We hebben nu gemerkt dat hij in drie 'rondes' eet. Hij heeft graag 1 of 2 keer 'pauze' tussendoor. Maar als we zijn brdje laten staan, begint hij meestal ineens toch weer te eten en dan nog met smaak een flinke portie extra naar binnen werken. Dus we kijken naar hoe de kinderen eten, samen met de gewichtsgrafiek. Die schema's boeien me niet.
Helemaal eens met tupp! Hier nooit eten gewogen, gewoon gegeven waar ze trek in had. En inderdaad ging het meer om wat er mocht, dan om hoeveel. In het begin at ze ook niet zoveel vaste voeding. En nu eet ze als een bootwerker.
Tip geef half fles half pap als ontbijt Hier hebben mijn meisjes altijd zeer veel behoefte gehad aan eerst drinken. 100 gram fruit is niet te weinig hoor. Verder denk ik dat ze dorst heeft doordat ze in de ochtend zo weinig vocht binnen krijgt. Rond 15u een tussendoortje eventueel nog wat fruit En dan proberen de avondjapon rond 17u
Ze krijgt ook water aangeboden bij de pap en de fruithap. Daar drinkt ze meestal een paar flinke slokken van en dan heeft ze ook genoeg. Het lijkt wel alsof ze op dit moment ook weinig zin heeft in het lepeltje, terwijl dat enkele weken geleden niet bij te benen was! Nu soms na een paar happen al mond op slot!
Loslaten. Gewoon loslaten. Ik heb me nog nooit aan een schema gehouden. Dl is 2 kerngezond en leeft nog
Ik volg ook geen schema's, weeg niks af en geef borst op verzoek dus ken ik ook geen cc's. Vanaf 6 maanden laat ik baby meedoen met ons, op onze tijden. Dus brood bij het ontbijt, fruit tussendoor, brood bij de lunch en groenten als avondmaal. Verder onbeperkt borstvoeding als drinken. Hoeveel erin gaat, maakt niet zoveel uit. Dat het fijn is voor baby, en interessant om te ruiken-voelen-proeven, en gezellig om mee te doen met ons, dáár doen we het voor.
En de meeste schema's zijn ook kunstvoeding schema's. Ik vond het altijd bizar om op diverse sites te lezen dat je met 6 maanden moest afbouwen naar 3 voedingen per dag. Belachelijk...
Ik ook hoor! Die van mij is 6 maanden (gecorrigeerd overigens dan 5 mnd), bijna 7. Ik zou op 4 flessen moeten zitten, maar kom voorlopig nog niet af van de fles rond 22/23 uur.....en de laatste tijd lijkt hij ook weer rond 3 uur te willen....zucht. Ook eet hij bijna nog niets van de vaste hapjes die wij aanbieden. Ook ik word er onzeker van, maar probeer wel hem te volgen. Ik vind dat hij het zelf moet aangeven, alleen hoop ik dat ik het zo goed doe.
Over cc's gesproken; ons meisje moet per dag minimaal 650cc vocht binnenkrijgen ivm medische redenen, vandaar dat wij wel alles wegen. Het is gewoon ook geen grote eter en dat maakt het soms wel eens stressvol... Kom je met je papje van 200, is ze na 60 al klaar... Uh? Nu ook nog eens ziek, dus minder trek.... Probeer maar veel water aan te bieden!
Ik zou als eerste eens stoppen met afwegen...weeg jij je eten ook af...nee je eet tot je genoeg hebt. Die 3 hoofdmaaltijden is wel iets om naar te streven omdat dat een gezond eetpatroon is. Maar dat geldt dus voor de bijvoeding, tot 1 jaar is de melk het belangrijkst. Met fv zit je dus wel aan bepaalde hoeveelheid vast, dat kan ook niet anders. Maar dus niet zo zeer met schema's werken maar gewoon logisch nadenken. Een groentenhapje om 16.00 is dus iets wat ik een raar "schema" vind, ik eet ook geen avondeten om 16.00 uur. Ik gaf mijn kinderen de bijvoeding wanneer wij dat ook aten, dus brood tussen de middag en avondeten ook op onze tijd. Fruit tussendoor wanneer dat qua slaapjes het beste uitkwam. Dus ontbijt geven zoveel als jouw kindje op kan, misschien wil het liever wat anders dan pap, mijn zoontje moest het ook niet en at al een boterham als ontbijt. Dan tussendoor fruit. Rond lunchtijd een boterham en aanvullen met melk. Ook al zijn het 2 happen brood, dan is dat zo. En als ze s ochtends weinig eet zal het ook zo zijn dat ze daar genoeg aan heeft. Als ze echt honger heeft zou ze wel meer fruit eten. Dus die boterham om 12 uur lijkt mij prima. Ik gaf dan s middags weer fruit en een soepstengel/rijstewafel. Evt nog melk op die leeftijd als de behoefte er is. Dan avondeten op onze tijd en weer melk.
o zie nu dit, maar wat is d medische reden daarvan dan, want je kunt een kind niet volproppen. Ik zou toch even van dat wegen afstappen, want je zegt zelf dat je gestressed wordt, dat merkt zij ook en eet dan misschien nog minder. Ik zou ook niet meer een fles en een papje s avonds doen, dat is veel te veel en dat zie je ook aan wat ze ervan eet. Ik zou om aan die cc's te komen ongeveer mij richten op 3 volle flessen per dag. Dus als ontbijt en lunch een beetje brood en een fles van 200 cc. Geen pap want dat vult juist, maar alleen melk. Voor het slapen gaan ook nog 1 en dan zit je al op 600 cc.
Bedankt Tuc, voor het meedenken! Ze krijgt plasmedicatie... dus om uitdroging te voorkomen moet er een minimum aan vocht in. En wat jij zegt, over 3 flessen... ik kan 's morgens een volle fles aanbieden, maar als ze na 50cc stopt met drinken, kan ik dat er ook niet bijproppen... En dat is dus wat ik ook bedoel... iedereen kan je vertellen hoe het handig zou zijn en hoe het zou moeten, maar als mevrouw geen zin heeft, komt het er gewoon niet in! En groentehapje om 4 uur... ze is nog in de probeerfase, dus een paar hapjes. Het is nog geen volledige maaltijd... dus zo bieden we het ook nog niet aan. En ergens heb je ook wel gelijk over dag wegen... maar ze balanceert zo op het randje van die 650 dat ik het wil en moet weten, medisch gezien...
oke, vervelend dat ze die medicatie nodig heeft. Ik zei die fles s morgens omdat ik pap zag staan. Pap is een heel gezond begin van de dag, maar het vult enorm, dus van een gewone fles drinkt ze wellicht meer. ik begrijp heel goed dat wanneer zij genoeg heeft je er niet meer in krijgt. Als je de groenten verder naar achteren schuift eet ze misschien meer omdat ze meer honger heeft of drinkt meer van haar fles omdat ze niet om 4 uur weer een eetmoment heeft gehad. ik denk dat je er bij een kleine eter voor moet waken dat je niet te veel eetmomenten hebt omdat het straks tegen gaat staan. Dus na de lunch s middags een klein tussendoortje en dan pas weer rond avondeten tijd.
Thanks Tuc, dus toch teruggaan naar 3 eetmomenten.... Ik ga komende week eens experimenteren, eind vd week zien we de kinderarts dus dan kan ik mijn bevindingen meenemen!
Sorry als het dubbel staat, heb niet alles gelezen. 2x pap is best heftig, mogelijk valt het zwaar op de maag. Met brood mag je met 7 maanden starten. En us het een idee om Rapley te geven? Soms willen ze het gewoon zelf doen ipv alles voorgeschoteld te krijgen.