hoi dames, misschien dat jullie nog tips voor ons hebben want wij zijn onderhand ten einde raad. Onze dochter is nu 9.5 week en eigenlijk merken we al vanaf het begin dat het niet helemaal lekker gaat na de fles. het eten blijft heel lang omhoog komen (soms 3/4 uur) veel huilen, veel overstekken moeilijk drinken om maar een paar dingen te noemen. ook slaapt ze overdag bijna helemaal niet door het omhoogkomende zuur, maait ze ook heel erg met haar armen en heeft ze heel erg de hik. met 3 weken moesten we voor nacontrole naar de kinderarts maar die zei hier niks aan te willen doen omdat ze heel goed groeit. al weken zijn we nu aan het aanmodderen. 2x huisarts die steeds maar zegt dat het allemaal niet rozengeur en maneschijn is en dat huilen er nou eenmaal bij hoort. al een paar keer consultatiebureau gebeld maar daar krijgen we alleen tips van wat niet lijkt te werken. ondertussen gebruikten we al wel johannesbroodpitmeel in de fles. maandag naar consultatiebureau geweest en zoals bijna normaal mn dochter helemaal overstuur. begon deze mevrouw er zelf over dat ze verborgen reflux vermoedde. nu moesten we van haar nog meer johannesbroodpitmeel aan de fles toevoegen en ze zal ons afgelopen donderdag bellen hoe het ging en anders werden we doorgestuurd naar de huisarts voor medicijnen. nu belde ze dus gister en opzich drinkt ze de fles nu wel beter als hiervoor maar nog steeds veel zuur, weinig slaap en veel huilen. nu moeten we nog maar weer meer johannesbroodpitmeel gaan gebruiken ipv medicijnen. ondertussen zijn mn man en ik helemaal gebroken. als tip van het consultatiebureau kregen we om rond te lopen met haar na al die weken rondlopen heb ik geen rug en armen meer over. draagdoek & inbakeren mogen we ook niet door stuitligging volgens consultatiebureau. mn man is zo moe en heeft bijna elke dag migraine omdat hij gewoon echt op is. zn werk begint er zelfs onder te leiden. zn baas vind dat hij er zo moe uit ziet en moest vorige week verplicht een paar dagen vrij nemen. heel fijn natuurlijk maar hij heeft maar een tijdelijk contract en werkt er nog maar 4/5 maanden dus ziet dit er niet heel positief uit. pff veel te lang verhaal geworden en weet ook eigenlijk niet wat ik hier verder mee wil. wel even fijn om van me afgeschreven te hebben. tips zijn heel erg welkom!!
Hoeveel johannesbroodpitmeel geef je in de fles en welke fles gebruik je? Hebben jullie ook al het bedje schuin staan en houden jullie haar ook na de fles een half uur omhoog? Wij gebruiken de dr brown fles en johannesbroodpitmeel. En dit werkte goed bij ons.
We hebben een hele tijd de dr Brown fles gebruikt maar die begon ze na een paar weken heel erg te weigeren. nu gebruiken we de avent en die weiger ze nauwelijks. Ze krijgt nu 2 lepeltjes johannesbroodpitmeel op 120cc + 4 scheppen. Dit op advies van consultatiebureau. maar het op het eind van de fles word dit zo dik. Vaak zetten we het dan tijdens een boertje tussendoor in een bakje warm water maar als we nog meer zouden gebruiken word dit toch veel te dik? bedje staat schuin maar dit lijkt niet echt te werken. Na de voeding altijd half uur rechtop. maar daarna blijft het nog omhoog komen. soms krijgt ze 2/3 uur naar de fles nog heel erg de hik en dan zie je haar nog steeds herkauwen en slikken.
Toen wij met de tweede naar kinderarts gingen met reflux klachten, vertelde zij dat in die 3 jaar (oudste zoon ook last van gehad) er veel veranderd is met uitschrijven van medicatie hiervoor. Hoe snel ze dat bij mijn oudste deden (in het weekend met krijsend kind bij huisartsenpost gezeten, toen kregen we het mee) zo snel doen ze dat nu niet meer. Volgens haar is er onderzoek geweest waaruit blijkt dat het schijnbaar niet genoeg helpt. Vandaar dat ze bij jou ook waarschijnlijk niet zo snel medicatie geven. Het schijnt alkemaal met rust te maken te hebben. Bij ons ging het vrijwel snel beter nadat hij ook beter ging slapen overdag. Snachts sliep hij altijd goed. Wij bakeren hem ook in. Misschien doorverwijzing naar kinderarts vragen bij je huisarts?
Ik heb nagenoeg hetzelfde meegemaakt. Heb destijds ook een paar keer wanhopig mijn verhaal hier op het forum gedaan. Ik begrijp hoe uitgeput en gefrustreerd je kunt zijn . Zeker als je niet gehoord wordt! De eerste tip die ik je wil geven is: luister goed naar je gevoel. Ookal ben je een gloednieuwe moeder, neem van mij aan, het moedergevoel bestaat! Als jij denkt dat er iets niet helemaal in de haak is, dan is dat gewoon ook zo. Punt. Ten tweede: ga enorm op je strepen staan bij de huisarts. Ik weet dat dat heel lastig kan zijn, zeker als je zelf niet zo in elkaar zit, maar blijkbaar is dat de enige manier die echt werkt. Maak je verhaal vooral groot en zeg dat het gewoon niet meer gaat zo. Ik werd pas helaas na 19(!) bezoeken echt serieus genomen en doorgestuurd naar een kinderarts. Dit was nadat ik echt woedend ben geworden en erop stond dat ik die verwijzing kreeg. Dat werkte. Mijn derde tip is: zorg dat je naar de kinderarts gaat. Huisartsen hebben gewoonweg niet genoeg kennis. Het gaat hier om kleine kwetsbare mensjes, die zelf niet kunnen zeggen waar ze last van hebben. Waarom als huisarts dan gaan stunten met diagnoses, medicatie etc? Voor hetzelfde geld is er iets anders aan de hand. Ik heb veel verschillende huisartsen gezien. Allemaal zeiden ze iets anders, tot uiteindelijk totaal verkeerde diagnoses aantoe. Mijn zoon werd ook gediagnosteerd met verborgen reflux. Zware medicatie kreeg ik van de huisarts. Maar voor mijn gevoel klopte er iets niet. Maar je bent zo op en wanhopig op een gegeven moment, dat ik er maar in mee ben gegaan. Uiteindelijk, dus bij de kinderarts bleek hij helemaal geen reflux te hebben, maar kma. Dat terwijl meerdere huisartsen glashard beweerden dat kma bij borstvoeding niet mogelijk was. De enige die het wel erkende zei dat het louter en alleen door kaas, melk en yoghurt in de bv terecht zou komen. (Not!) En ze hebben me echt recht in m'n gezicht gezworen dat kma zonder eczeem niet bestaat. Wel dus! De kinderarts was de enige die wel meteen naar mijn complete verhaal luisterde en kwam met een veel vakkundiger plan en vermoeden van kma. Ik had binnen 1 fles een ander kind! 5 maanden hel voor niks! want ik zei het al in week 1. Maar ja, weet ik veel, alles is nieuw! Iedereen kan me alles wijsmaken en ik vertrouwde de huisarts gewoon. Ik ging twijfelen aan mezelf! Maar nogmaals: het moedergevoel is er gewoon. Succes!
Hier ook verborgen reflux, maar ik heb 5 jaar in de kinderopvang gewerkt en zei ook tegen mijn huisarts dat dit niet klopte en dat ik echt wel weet hoe het wel of niet moet. Heb gewoon heel zelfverzekerd gedaan en gezegd dat ik een doorverwijzing wilde voor kinderarts. Die gekregen en van haar moesten we eest over op pepti om koemelkallergie uit te sluiten, dat werd overigens ook nog eens netjes vergoed, toen bleek dat dat het niet was hebben we ranitidine gekregen, en binnen een week een ander kind! Nog steeds (hij is nu 2) merk ik dat hij veel last heeft van opkomend zuur, vaak als hij gelegen heeft moet hij wegslikken, maar heb nu niet meer het idee dat het pijn doet. Hij kreeg ook dezelfde hoeveelheid johannesbroodpitmeel in zijn fles als jouw kindje nu. En idd het laatste kwam er nooit uit. Overigens heb je ook dr Brown flessen met brede hals, die hebben wij ook gebruikt. We hadden eerst avent natural maar toen wilde hij geen smalle speen zoals de dunne dr Brown dus zijn wij voor de brede fles gegaan en dat scheelde ook omdat het veel gereguleerder binnen komt.
Bedankt voor alle reacties. zojuist naar de huisartsenpost geweest. we vonden het echt genoeg. het gehuil gaat echt door merg en been. maar deze meneer vond het allemaal normaal bij een baby en kon/wou nu niks voor ons doen. we moesten maandag maar onze eigen huisarts bellen en het consultatiebureau. en dan vragen om een verwijzing naar de kinderarts.. ik heb tegen hem gezegd dat ik overduidelijk zie dat ze gewoon echt pijn heeft en ze toch ook echt wel moet slapen onderhand.. maar nee ze zag er uit als een gezonde baby en niet iets om op zaterdag avond op de spoedpost iets voor te doen.. pffff zit er echt even doorheen. zelfs als je aangeeft dat ze echt pijn heeft willen ze niks doen nu hopen dat we morgen de dag een beetje goed doorkomen en dan bellen we maandag ochtend gelijk de huisarts. ik laat mn man alleen gaan want de huisarts neemt mij ook totaal niet serieus dus hoop dat mn man wat meer invloed heeft ofzo
Nee dat doen ze dus niet bij de huisartsenpost. Wij hebben er ook regelmatig gezeten met onze zoon, maar daar kregen we iedere keer hetzelfde te horen. Maandag meteen naar je eigen huisarts bellen. Succes meis! Nog 1 dagje volhouden!
Dat had ik je willen aanraden: stuur je man want vaders nemen ze veel serieuzer dan moeders. Laat hem een verwijzing vragen, kom desnoods elke dag op het spreekuur tot de huisarts het zo zat Is dat hij toegeeft. Want met deze huisarts kom je niet verder. Uitspraken als alle Baby's huilen wel eens en ze groeit goed dus het zal wel meevallen..... Arrrggggg!
Dan heb ik dus mazzel gehad. De eerste huisarts die mijn serieus nam ( ook na tig bezoeken aan huisarts en kinderarts) was er een die ik bij de huisartsenpost trof. Die luisterde naar mijn verhaal, en zei meteen: uw zoon heeft reflux En dat is ook eigenlijk het erge van al deze verhalen. Wie tref je? Wie luistert echt en gooit je verhaal niet op de "het hoort erbij/baby's huilen nu eenmaal" berg? Treurig..
Onze dochter heeft ook heel erg verborgen reflux. Wij zijn naar een osteopaat geweest die veel geholpen heeft. Daarbij leggen wij haar niet meer op de rug, maar op haar zij of buik ( ze is 7 weken oud). Sinds we dit doen gaat het 100x beter. Ze spuugt amper en gorgelt niet meer. Ook geen gekrijs meer na voedingen. Weet niet waar je woont, maar als je in de omgeving van Amsterdam woont kan ik je de gegevens van die osteopaat wel sturen.
Hier ook een meisje van bijna 9 weken met erge verborgen reflux. Met vijf weken 's nachts hals over kop naar huisartsenpost omdat ze stikte in haar voeding. Uiteindelijk een weekend opgenomen geweest in ziekenhuis en nu met ranitidine is het stikken gelukkig niet meer aan de orde, maar nog steeds teveel klachten, kind kan niet meer fatsoenlijk op de rug liggen, constant voeding die omhoog komt waardoor veel onrust en nauwelijks slapen. Vanochtend was ik het zó zat, dat ik haar op haar buikje heb gelegd. Vervolgens aan een stuk door 4u lang muisstil geslapen. Vanmiddag weer precies hetzelfde, moest haar zelfs wakker maken voor de volgende voeding, ik wist niet wat me overkwam. En ja, ik ben bekend met de risico's van op de buik slapen, maar in dit geval is het kiezen uit twee kwaden. Aanstaande woensdag afspraak met kinderarts over hoe het gaat en ik ga weer op m'n strepen staan, ik wil dat ze verder zoeken naar mogelijkheden om de klachten nog verder te doen afnemen. Dit wil ik jou ook adviseren: aan de bel blijven trekken, boos worden, desnoods een keer half hysterisch bellen op een moment dat je het echt niet meer trekt (geloof me dat werkt ), maar je moet hulp hebben. Het is gewoon vreselijk sneu!
Ik vind het echt belachelijk dat ze weigeren medicijnen voor te schrijven. Jbp is hartstikke leuk allemaal hoor, maar bij verborgen reflux zal dat vaak niet voldoende zijn. Want dan gaat het niet om voeding terug geven (waar johannesbroodpitmeel dus wel goed tegen werkt), maar om het zuur wat omhoog blijft komen. En op lange termijn kan dat zelfs schade toebrengen aan de slokdarm. Onze huisarts was gelukkig niet moeilijk, die had juist afspraken met een kinderarts hoe te handelen bij verborgen reflux en welke medicijnen voor te schrijven. Zij rook ook gelijk bij zoon het zuur uit zijn mondje, en na 2/3 dagen medicijnen een compleet ander kind. Tuurlijk nog steeds wel huilbuien, maar dan om andere dingen. Niet meer het krijsen wat zo kenmerkend was als hij last had van zuur. Dus als je nog steeds geen medicijnen hebt gekregen, nogmaals naar de huisarts en inderdaad op je strepen gaan staan. Gewoon zeggen, ik ga niet eerder hier weg dan dat ik een recept mee krijg! Je kind heeft pijn, punt. En daar moet iets aan gedaan worden. En als de fles indikken geen nut heeft, dan moeten ze met een andere oplossing komen. Sterkte!
Wij hebben ons eerst ingelezen daarna de leefregels uitgevoerd. Die een tijd gebruikt maar niks hielp. Het consultatiebureau zei zoals vele hebben gehoord huilen hoort erbij. Hij sliep (kort) of huilde dus dat wad bijna dag en nacht. Ondanks hij te vroeg was had hij een hele hele harde huil. Bij de huisarts meteen medicatie gekregen. het werkte niet en via de kinderarts nieuwe medicatie gehad wat wel werkte. 2 deuren verder op kon onze baby zelfs horen.