"Volledig" BV bij 8 maanden?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Marit80, 15 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Hai meiden,

Even een vraag: in hoeverre kun je nog spreken van fulltime BV bij 8 maanden? Mijn dochter krijgt op aanraden van het CB namelijk ook fruit, groente, pap en een koekje met sap... Bij fruithap krijgt ze water. Wat ze nog wel aan melk wil krijgt ze dus als BV, maar dat beperkt zich steeds meer tot alleen de eerste voeding, bij haar boterham en zo nu en dan een troostslokje.

Hoe zit dat bij jullie, hoevaak drinkt jullie kleine nog bij jullie? Ben ik nu nog 'fulltime' bezig of ben ik zonder het te merken teruggezakt naar 'parttime' ;)?

groetjes, Marit

2. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Na 6 maanden krijgen kinderen naast de borst ook andere dingen. Hoeveel andere dingen, dus hoe belangrijk de borst nog blijft, heb je natuurlijk zelf in de hand.
    Naast borst is wat groente, wat fruit en wat brood natuurlijk al genoeg. Voor het vocht is de borst prima. Koekje met sap lijkt me nogal overbodig, is maar aanleren van zoetigheid.

Wij deden op die leeftijd: iets eten als papa en mama wat aten, soms een slokje drinken en verder gewoon borst op verzoek.

3. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    hoi Marit, wat je beschrijft klinkt als weinig bv. mijn zoontje eet ook fruit, brood en groente maar wil daarnaast nog minimaal 4-5x flink drinken. Bij ons is er nu 1 melkvoeding vervangen door bijvoeding. ik heb dit niet bewust zo gedaan, hij mag van mij eten wat ie wil maar vraagt nog om zoveel melk naast zn bijvoeding. Ander drinken geef ik nauwelijks (paar slokjes water bij de middagboterham), dat scheelt misschien.

4. Harmless

Harmless Fanatiek lid

14 okt 2006
    1.986
    0
    0
    Zuid-Holland
    Mijn zoon wil ook zeker min. 5x op een dag drinken. Alles wat hij drinkt krijgt hij via bv. Ik geloof dat het niet meer voll. bv is als je ook ander drinken aanbied.

5. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Zeker tot 10 mnd was het altijd eerst bv en dan wat erbij... nu wat minder omdat hij gewoon minder vaak wil drinken en eet hij dus relatief meer maar hij wordt dan ook volgende maand 1. Ik heb ook nog nooit ander drinken gegeven dan bv... lust hij ook niet trouwens, zelfs badwater vind hij jakkie.

6. lintjezuur

lintjezuur Actief lid

5 nov 2006
    430
    0
    0
    Tot Sven bijna 1 was eerst de borst en daarna pas bijvoeding. Ik wilde het eerste jaar dat de borstvoeding de hoofdvoeding bleef zodat hij op zijn eigen tempo kon wennen aan de bijvoeding. Langzamerhand ging hij wel steeds meer vast voedsel eten. Tot Sven 1 was heb ik nooit ander vocht bijgegeven behalve af en toe een paar slokjes water om te oefenen. Maar dat wel direct na of kort na de borstvoeding. Nu hebben we het omgedraaid. Dus eerst vast voedsel en daarna de borst op verzoek. Ik merk dat hij veel meer eet als ik er niet bij ben (werkdagen). Wel twee keer zo veel. Hij vindt melk veel te lekker. We zitten nog op minimaal vier flinke voedingen per dag en wat troostslokjes tussendoor.

7. Marit80

Marit80 Actief lid

10 jul 2006
    220
    7
    18
    Ha meiden,

Bedankt voor jullie reacties. Dan kan ik dus weer een beschuldigend vingertje naar het CB uitsteken, zucht. Toen ik daar kwam bij 6 mnd vroeg de arts al heel verontwaardigd waarom mn dochter nog geen fruit ofzo kreeg (ik heel verbouwereerd, nou, ik had gelezen dat het goed was om te wachten tot 6 maanden... je verwacht toch dat zo'n arts ook op de hoogte is van zoiets): en ik moest binnen een maand zorgen dat ze dus fruit, groente, water, diksap en een koekje naar binnen kreeg. Tja weetikveel, ZIJ is de expert dus ik braaf (wel iets rustiger dan binnen een maand) vanalles naar binnen zitten stoppen bij mn kleintje... Damn, had nog niet echt gehoeven dus. De arts had het erover dat babies rond de 6 maanden nog makkelijk aan verschillend voedsel wennen maar dat het daarna moeilijker gaat.

Grr. Als je een arts al niet meer kan geloven moet ik dan alles gaan dubbelchecken op het www...

Naja, het zij zo. Ik kijk wel of ik het weer een beetje op kan krikken dan ;).

groetjes, Marit

8. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Mijn meisje is nu net acht maand en krijgt ook pas bijvoeding sinds ze iets ouder was dan 6 maand, het begon met een klein beetje groente en nu eet ze ook fruit en af een toe een halve liga.

Ik bied haar eigenlijk niet veel anders te drinken aan dan bv... is dat nog goed? Of krijgt ze dan echt nog teveel melk binnen? Ze is nl niet echt gek op water of sap, als ik dat aanbied gaat ze zo'n 10 max 20ml drinken en dan wil ze toch nog de borst.

Ze drinkt nu ong nog vier keer per dag en af en toe ook nog een troostslokje als ze overstuur is. Daarnaast eet ze tussen de 100 en 200 gr fruit en/of groente per dag. Als ze zich niet lekker in haar vel voelt, dan wil ze geen fruit of groente en dan wil ze alleen maar aan de borst, dit gebeurt ong 1 keer per 2 weken...

Het voelt wel aan alsof ik het goed doe, omdat ik echt kijk naar waar zij behoefte aan heeft, maar toch voel ik me soms onzeker als ik al die schema's zie bij de fv...

Ze heeft overigens altijd al goed gegroeid op de bv, ze weegt nu ong 9500 gram en ik denk zo'n 73-74cm lang (is twee maand geleden dat ze nog gemeten is). Ze is echt een gezonde baby (of zo ziet ze er toch uit).

9. geke

geke Fanatiek lid

10 mei 2006
    3.155
    0
    0
    hey Kirby, zo te horen gaat dat hartstikke goed. 4 keer drinken is echt niet zoveel hoor, halen we hier ook makkelijk. ander drinken hoeft niet eens perse. ik geef ook een beetje thee of water en mijn zoontje drinkt ca 50-100 cc per dag.
    eet je dochtertje ook al brood? daar zou je anders wel mee kunnen beginnen.
    o, en hier ook dagen dat groente niet gaat, dan dus alleen melk en brood en fruit.

10. Britt1

Britt1 Fanatiek lid

20 jun 2006
    2.046
    0
    0
    Flevoland
    Hier ook nog steeds (nu even niet/ziekjes) eet hij een boterham/fruit en warm avondeten. Daarnaast nog steeds 4/5 keer BV per dag.

Britt

11. tiruja

tiruja VIP lid

28 jul 2007
    6.837
    0
    0
    volledige bv wil zeggen enkel en alleen bv

vanaf 6 maanden mag je wat vaste voeding gaan introduceren. Dat hebben ze qua voedingsstoffen nog niet echt nodig, maar is puur oefenen voor als ze het vanaf 1 jaar wél nodig hebben. Dus als je kindje een paar dagen ziek is, dan is het helemaal niet erg om alleen bv te geven.

Geniet ervan en ga lekker zo door!

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Hoi,

Hier bied ik enkel bv aan als drinken.
    Ik heb 's nachts tegenwoordig weer 2 voedingen, en overdag een stuk of 5 voedingen.
    Gewoon luisteren naar je kindje, bij vraag----> aanbieden.

En sommige cb's zijn echt hopeloos, om over artsen nog maar te zwijgen. Volgens mij doet je kindje het prima hoor, gewoon lekker je eigen gevoel volgen en vooral NIET in schema's denken.
    Wij eten en drinken toch ook niet in schema's?

13. laniche

laniche Lid

23 okt 2006
    35
    0
    0
  14. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    ook ik geef alleen bv als drinken... en heeeeeeeel soms (al wel 3 keer in totaal) grijpt hij mijn glas water en neemt dan een slokje :) en natuurlijk onder de douche... doet ie zijn mondje open en is het lachen :) en krijgt hij vast ook wel een paar druppen binnen.

Verder eet hij zeer goed mag ik wel zeggen.... maandag op KDV had meneer na 1 boterham nog honger en graaide het broodje van het kindje wat naast hem zat uit zijn handen :) :) hihi moest ik wel om lachen toen ik dat hoorde! nou toen hebben ze hem nog een boterham gegeven, dus 2 hele boterhammen... (maar ja, op de creche drinkt hij erg weinig, want een fles is vreselijk aldus mijn kereltje)

Thuis zit ik altijd nog op 6 a 7 voedingen... met 1 a 2 nachtvoedingen... (probeer nu weer terug naar 1 nachtvoeding te gaan...)

Belachelijk trouwens dat een cbarts zegt dat je koekjes en sap moet geven...... echt mijn broek zakt af... van zo iemand mag je toch enigszins verwachten dat ze niet meedoen aan dat commerciele obesitase gedoe... (sorry voor mijn bewoording..) ik word gewoon boos om het feit dat je je helemaal uit moet leggen waarom je je kind GEEN extra suikers enzo wil geven....
    alsof je dan een kind tekort doet....
    net als die grote commerciele advertenties over koekjes in het algemene informatieblad van het CB wat je krijg met zoveel maanden....je gaat er bijna in geloven!

pfff moest ik ff van me af schrijven hoor....

15. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Nou, bedankt voor jullie antwoorden hoor!

Ik volg geen schema's hoor of zo, maar wordt gewoon soms onzeker door de fv schema's omdat ze dan al veel meer andere voeding krijgen en soms heb ik dan het gevoel dat ik mijn meisje tekortdoe.

Ana-Lucia krijgt normaal geen nachtvoeding meer, niet omdat ik dat niet wil geven, maar gewoon omdat ze de hele nacht doorslaapt meestal. Als ze wakker wordt wil ze natuurlijk wel een slokje en dan krijgt ze dat ook :) De laatste twee nachten is ze wel een paar keer wakker geweest omdat ze ziekjes is en dan trekt ze echt aan mijn shirt tot ze mag drinken, zo lief, hoe zou ik dat dan ooit kunnen weigeren :)

De meeste mensen in mijn omgeving (vooral familie dan) zijn tegen borstvoeding en vinden mij dus gek dat ik het nog steeds geef en krijg ook wel vaak dingen te horen als, waarom krijgt zij geen koekje of waarom dit of waarom dat, en je moet ze leren dat ze niet meer zoveel bij jou mag drinken en dit en dat... gek word ik ervan. Ik zeg toch ook niet hoe zij het moeten doen bij hun fleskindjes...

Ik ben eigenlijk apetrots dat ik nu al acht maand borstvoeding geef! Het is en blijft nog steeds het beste voor je kindje en dat lijken vele niet te snappen.

16. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    Nou, hier een moeder van een 'fleskindje' zoals je dat zo mooi noemt...(vind het niet echt bepaald vriendelijk klinken).

Maar ik vind het ook belachelijk dat je familie zich ermee bemoeit en zou me er dan ook niks van aantrekken. Wat je doet is goed voor je kleine, dus zou me er niet zo onzeker door laten maken hoor.
    En waarom is er iemand tegen bv? Dat is en blijft het beste voor je kindje. (heb zelf helaas niet kunnen geven, maar toch, ik weet dat het het beste is.)

17. appeltje

appeltje Niet meer actief

Kirby, jammer dat mensen in je omgeving jullie keuze niet respecteren. Borstvoeding is toch hartstikke normaal? Af en toe merk ik dat je als je na 3 maanden nog bv geeft dat je als rariteit wordt beschouwd. Zucht....

En Suus..... waarom klinkt fleskindje niet vriendelijk? Borstkind gebruiken we hier ook regelmatig. Die naam bevat toch geen be/veroordeling?

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.901
    113
    @appeltje: het is ook niet zozeer het woord, maar meer de context die ik niet zo vriendelijk vind overkomen hoor.

19. Mattanja

Mattanja Nieuw lid

12 mrt 2008
    4
    0
    0
    Wat een onzin dat baby’s die borstvoeding krijgen rond 6 maanden echt wel andere smaken moeten leren kennen. Ze kennen namelijk al 6 maanden heel veel verschillende smaken via de borstvoeding. Fles-kinderen moeten inderdaad aan smaken wennen en dat begint vaak al bij zo’n 4 maanden.

Wat Luna zegt is waar. Naast volledige bv heeft een kleintje eigenlijk nog niet zo heel veel nodig.

Jingels, helemaal mee eens. Ik word ook wel eens onzeker van die schema’s. Maar mijn kind past gewoon niet in een schema. Gelukkig snapt mijn gastouder en het kinderdagverblijf dat ook heel goed.

Wij zijn kleine fruithapjes gaan geven toen Luca 5 maanden was. Met halve groentehapjes begon ik bij 6 maanden. Gewoon omdat we het zelf leuk vonden en Luca er ook van genoot.
    Luca is nu 8 maanden en hij krijgt overdag nog 6x borstvoeding, (3 a 4 keer per week) een fruithapje, (4 a 5 keer per week) een warme hap, een startkoekje of rijstwafeltje. Vaak komt Luca ook ’s nachts nog voor een voeding (en omdat het zo lekker is om bij mama te zijn). Komend weekend gaan we met brood beginnen. ½ of 1 sneetje per dag. Ik ga over een paar weekjes de borstvoeding overdag (ik werk 3 dagen in de week) afbouwen. Ik wil de ochtend, vroege en late avondvoedingen zo lang mogelijk houden.
    Luca vindt het leuk om af en toe een slokje karnemelk (heus!) uit mijn glas te drinken of een beetje vruchtensap.
    Luca drinkt wel bv uit een flesje, maar als hij niet zo lekker is dan weigert hij dat als eerste. Dan eet hij wel fruit of iets anders, maar de borst van mama is dan echt favoriet.
    Luca is 70 cm en ruim 7 kilo. Ietsje te licht volgens het cb gisteren, maar hij heeft dan ook net diarree gehad. Men was op zich tevreden over hem hoor. En ik ook! Hij is hartstikke vrolijk en alert.

Kirby, mijn moeder doet ook zo gek over de bv. Zij heeft dat nooit gegeven en vindt mij maar een fanatiekeling. En dat ik Luca ook ’s nachts nog voed… dat vindt ze echt onzin. Hahaha, ik lach er maar om.

Liefzonnetje, hoe probeer jij terug te gaan naar 1 nachtvoeding (Luca wil nu ook vaak weer 2x ’s nachts)? Ik kan Luca gewoon niet laten huilen ofzo ‘s nachts…

Deel Deze Pagina