Van twee borsten naar één borst iemand ervaring?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Loui, 3 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loui

Loui Lid

14 sep 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 Loui, 3 jun 2016
    Laatst bewerkt: 3 jun 2016
    Hoi allemaal,

Onze kleine man is nu 7 weken. Nadat de eerste paar weken borstvoeding aan de borst niet mogelijk was en hij de fles kreeg drinkt hij nu sinds een week of twee drie volledig en goed aan de borst. Nu 3 weken geleden zijn we met hem in het ziekenhuis beland omdat hij stopte met ademen. Hoogstwaarschijnlijk omdat hij te veel voeding binnen kreeg en zich heeft verslikt. Op advies van de lactatiekundige in het ziekenhuis ben ik hem 1 borst per voeding gaan geven. Links gaat prima maar bij mijn rechterborst protesteert hij hevig als de borst leeg is. Nu weet ik van het kolven nog dat die kant ook veel moeilijker stroomt en minder opbrengt dan mijn linker.
    Normaal gesproken zou je dan na de rechter de linker nog even aanbieden maar die borst loopt zo makkelijk dat er in 3 minuten met kolven al 50cc in de fles zit. Hij krijgt op die mannier dus te veel binnen. Ik heb het 1 keer geprobeerd maar hij ademde daarna meteen weer veel moeilijker en spuugde veel dus dat is geen optie.
    Vanavond overlegd met een lactatiekundige om te stoppen met het voeden op rechts en hem alleen nog maar links te voeden.
    Zijn er hier misschien mensen die hier ervaring mee hebben?
    Waar ik een beetje bang voor ben is dat ik nu wel genoeg heb voor hem maar dat als hij wat groter is ik misschien niet voldoende heb en eerder moet stoppen met borstvoeding.

2. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    En je geeft nu altijd 2 borsten? Snap je vraag niet helemaal zoals je het schrijft.

Ik geef altijd 1 borst per keer, dus geen 'toetje'. Dan drinkt ze teveel en gaat dus spugen ( is ook een reflux baby). Ik geef liever wat vaker dan in 1x veel.

3. Loui

Loui Lid

14 sep 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry hij plaatste het bericht al voor ik klaar was ;)

4. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Hahaha nu snap ik het :D

Eng zeg!! Onze dochter verslikte zich heel erg in de omhoog komende voeding. Zo ook een keer opgenomen geweest ivm stik incident. Doodeng.
    Ik heb wel eens meer verhalen hier gelezen van vrouwen die met 1 borst kampte die veel minder produceren hoop dat zij tips hebben!

Ik zou rechts trouwens wel blijven stimuleren. Misschien dat de productie nog hoger kan worden dmv cluster kolven, of heb je dat al geprobeerd?
    Je kan ook eens kijken of oxytocine neusspray wat doet op je tsr rechts.

5. Loui

Loui Lid

14 sep 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja inderdaad doodeng. Vandaar dat ik ook echt links niet meer durf aan te bieden als hij rechts al heeft gehad.

Ik hoop het ook.

Ja voorlopig ga ik die sowieso kolven. Eerst zeker weten dat het goed gaat op 1 kant. En dan kan alles van rechts mooi de vriezer in.

Ik heb nog nooit gehoord van clusterkolven hoe werkt dat?

6. nijna

nijna Fanatiek lid

25 nov 2015
    1.365
    85
    48
    Kan je niet om en om blijven voeden en dan als hij rechts heeft gedronken en dat net te weinig is een klein beetje gekolfde melk nageven? Dan heb je zelf de hoeveelheid in de hand.

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Cluster kolven doe je om productie op te krikken. Zoek een dag uit dat je niks plant en ga een aantal uur ( verdeeld over de dag) 10 min kolven, 10 min pauze, 10 min kolven etc. Tussendoor kan je je kindje ook gewoon aanleggen, dit stimuleert nog extra. Er zal dan alleen niet veel melk zijn dus dat moet je even in je achterhoofd houden.

8. Loui

Loui Lid

14 sep 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou dat kunnen doen bij iedere voeding aan de rechterkant nagekolfde melk geven maar dan ben je dus ook iedere keer aan het kolven. Toen hij net aan de borst begon te drinken deed hij dat met tepelhoedje en kreeg hij er niet genoeg uit waardoor ik na iedere voeding moest kolven en een deel per fles moest geven. Dat brak me toen zo op dat ik daar niet nog een keer aan begin. Maar dan alsnog heb je natuurlijk geen idee van wat hij drinkt. Dan zou je hem moeten wegen voor en na de borst en dan de gekolfde melk er op afstemmen.
    Ik zou dat cluster kolven eens kunnen proberen. Hoe lang zou het dan duren voor je gaat merken dat die borst meer produceert?

9. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Ik voed en kolf steeds een goed jaar dubbelzijdig. Daarna ga ik om verschillende redenen naar enkelzijdig voeden (ook enkel links). Bij mijn oudste was het enkele maanden later einde verhaal (meerdere oorzaken, lag niet aan het enkelzijdig voeden), bij mijn jongste dochter heb ik tot ze dik drie was links alleen gevoed en mijn zoon drinkt zo nog steeds. Dat gaat dus perfect. Alleen het eerste jaar, als borstvoeding echt nog substantieel is, deed ik er alles aan om toch ook rechts in gang te houden.

Wat ik nu in jouw situatie zou proberen, is om en om blijven voeden, maar tijdens het rechts voeden links een beetje af te kolven met de hand of met een handkolf. Als je stopt met het stimuleren van rechts, zal het daar anders snel 'opdrogen'. Dat zou ik nog niet riskeren, nu je kindje nog zo jong is. Het is trouwens zeer waarschijnlijk dat dit verslik-probleem zichzelf oplost met het ouder worden. Straks is jouw kindje zo bedreven in borst dat dat gewoon geen punt meer is. Dan kan je gewoon weer 1 (links) resp. 2 (rechts en daarna nog even links) borsten geven zonder kolven en gedoe.

10. jaatje

jaatje Actief lid

11 jun 2014
    347
    6
    18
    Zelf heb ik 8 maanden alleen links gevoed. De eerste week ook rechts geprobeerd, maar dat kwam niet goed op gang. Links ging als een dolle. Ik ben na 8 maanden gestopt omdat ik het zelf wel mooi vond geweest, niet omdat het niet meer genoeg was. Mijn cb persoon zei dat het prima jaren kan, op 1 borst voeden. Nadeel vond ik wel dat die ene borst zo snel volloopt dat je wel om de 4 a max 5 uur moet voeden of kolven vanwege stuwing. Ook snachts heb ik gekolfd in de maanden dat mijn dochter doorsliep. Was handig voor de voorraad, maar ik had ook wel door willen slapen ;)
    Ook het afbouwen zal wat langer duren en in kleinere stapjes dan met 2 borsten. Tenminste, als je minder dan 9 a 10 maanden voedt, daarna gaat afbouwen veel makkelijker heb ik begrepen.
    Dus... kan prima, maar vergt wat kleine aanpassingen. Als je twijfelt over of het genoeg kan zijn; denk maar aan een tweeling, daar delen 2 baby's 2 borsten en dat kan ook lang goed gaan!

11. Loui

Loui Lid

14 sep 2015
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sorry voor de late reactie.
    Bedankt allemaal voor het meedenken. Ik ben rechts ook blijven stimuleren en op de een of andere mannier liep alles even helemaal terug. Ik had nog maar een bodempje in beide borsten. Nu dus toch weer op 2 kanten gaan voeden in de hoop dat het nu goed blijft gaan. Mocht het weer te veel worden voor hem dan stap ik wel weer over op 1 kant. Maar volgens mij stopt hij nu redelijk op tijd met drinken als hij genoeg heeft gehad.

12. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    En misschien eerst een klein beetje afkolven zodat hij niet meteen de volle lading binnen krijgt en de ergste druk er af is.

Deel Deze Pagina