ervaringen stuitbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Lynn77, 28 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    Hallo meiden
    Zoals het er nu naar uit ziet, gaat mijn kleintje niet draaien :(, al weken zit dit kindje in dezelfde positie, voel ook geen draaien in mijn buik, alleen wat getrappel onderin en gefriemel in het midden/bovenin, en voel het hoofdje steeds bovenin zitten.
    Ik weet dat het nog wel mogelijk zou kunnen zijn dat kindje gaat draaien, maar probeer nu maar even te oriënteren voor het geval het niet gaat lukken.
    Wie van jullie heeft een stuitbevalling gehad, en wat was je ervaring daarmee? Ging het voorspoedig? Wat zijn de reële perspectieven voor mij? Kiezen ze snel voor een keizesnede? Of laten ze kindjes ook wel op de natuurlijke manier komen?

2. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
  3. Jill79

Jill79 Lid

14 feb 2009
    17
    0
    0
    Ik ben ook wel heel nieuwsgierig naar jullie ervaringen.
    Onze baby ligt namelijk ook in een stuit en heb al 2 draaipogingen gedaan die beide zijn mislukt. Helaas!
    Ik ben vandaag 37 weken. vanzelf zal ie niet meer draaien denk ik, want hij ligt al wéken op dezelfde manier. In onvolkomen stuit. Bovendien liggen de billen al ver in het bekken, dat was ook het probleem bij het draaien.
    Dus....op naar een stuitbevalling! ik wil het toch graag proberen, tenzij de voorwaardes natuurlijk nog veranderen. De baby mag niet te groot en te zwaar zijn, je moet zelf gemotiveerd zijn e.d.
    De kans op op een keizersnee is wel veel groter! Ze nemen geen enkel risico tijdens de bevalling.

groetjes Jill

4. curly

curly Fanatiek lid

23 jan 2009
    2.144
    0
    0
    ik heb geen ervaring met stuitbevalling. Heb wel een beebje dat in stuit ligt en 2 mislukte draaipogingen...
    Ik moet morgen naar ZH voor groeiecho en metingen. Stuitbevallingen worden niet overal gedaan bij eerste beebje en zoals jill ook schrijft, er zijn aantal dingen waar de beeb en jij aan moeten voldoen.
    Heb je al nagedacht over een draaipoging?

5. Lynn77

Lynn77 VIP lid

29 dec 2007
    10.546
    1
    0
    Zuid-Holland
    tnx meiden
    ik moet deze week naar de vk en volgende week staat de controle bij de gyn gepland, ik heb med. indicatie dus ben al onder controle bij de gyn en moet sowieso in z'huis bevallen.

Ik heb nagedacht over draaipoging maar weet nog niet of ik dat wil, ben nogal voorzichtig en ik lees vaak dat het toch niet helpt, dus tja weet niet of ik het moet doen dan...ik moet sowieso dit natuurlijk allemaal eerst met de gyn gaan overleggen.

Ik zie erg op tegen een ks, niet de ks zelf maar wel het feit dat ik daarna 7 dagen in z'huis moet blijven en dat je 4-6 weken bijna niks mag doen zelf...

6. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

6 nov 2008
    1.922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    hoi,
    hier iemand met een positief verhaal over een stuitbevalling. mijn dochtertje had al snel een duidelijke voorkeur voor de stuitligging en heeft tot het einde aan toe zo gelegen. wel een draaipoging ondergaan maar deze is mislukt.
    mijn dochtertje was klein (2900 gr) en lag in onvolkomen stuit. ook had ik een gynacoloog die zijn voorkeur had naar een gewone bevalling, en dit gad ons vertrouwen. (ook ik zag erg op tegen een ks)

hier even in het kort mijn bevalling:

6.00 s`ochtends vliezen braken, waarna we rond 8.00 in het ziekenhuis waren. om 9.00 lag ik aan de wee-opwekers (was bij ons standaard) rond 11.00 hele flinke weeen. om 13.00 pers weeen en om 13.37 is onze dochter geboren. zonder toenders of bellen, geen knip, wel 1 hechting. Echt het is me 100% meegevallen.

het is denk met name erg belangrijk dat je achter je keuze staat, en dat je vertrouwen in je gynacoloog hebt. laat hem dus ook zijn voorkeur uitspreken, zodat je weet waar je met hem/haar aan begint.

7. Imoan

Imoan Actief lid

11 feb 2009
    124
    0
    0
    Gelderland
    Ik ben op nu 38 weken zwanger en ons kleintje ligt ook in een onvolkomen stuit. Heb een draaipoging gehad, maar deze is mislukt. Kindje werd met 36+5 al op 7 pond geschat en heb niet veel vruchtwater. Billetjes zijn al ingedaald, dus dat maakte het draaien er allemaal niet makkelijker op. Ben wel blij dat ik het geprobeerd heb omdat ik niet wil dat ik me achteraf af ging vragen of het misschien wel gelukt zou zijn.
    Ik durf namelijk een vaginale bevalling niet aan, het is ons eerste kindje en het geschatte gewicht en grootte v/h hoofdje maken het er niet makkelijker op. Bovendien zag ik al helemaal voor me dat ik al uren weeen heb en vervolgens het hoofdje niet geboren wil worden en het alsnog een keizersnee zal worden.
    Dus om een lang verhaal kort te maken, wij hebben heel bewust gekozen voor een keizersnede. Dit ook in goed overleg met de gyn, hij snaptje heel goed waarom ik het niet durf. Terwijl ik weet dat hij wel een voorstander is van vaginale stuitbevallingen.
    Bovendien lig je na een keizersnee echt geen 7 dagen in het ziekenhius, meestal mag je op de vierde dag na OK weer naar huis. Sommige dames mogen zelfs na drie dagen al naar huis!

Ps. Wanneer het geboortegewicht lager zou zijn, en het hoofdje niet te groot, zou ik absoluut een gewone bevalling proberen!

Succes met jullie beslissing!

8. curly

curly Fanatiek lid

23 jan 2009
    2.144
    0
    0
    aantal dgn in ZH verschilt per ziekenhuis, hier is het 4/5 dgn maar hoor ook bij andere meer of minder

9. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Ik heb geen ervaring, maar toevallig net een verhaal gehoord van een vriendin die iemand kent die net een stuitbevalling heeft gehad, zij wilde geen KS en heeft dit ook geweigerd.
    Resultaat dat ze zo ernstig is uitgescheurd en bloed verloren, dat ze 2 weken in het ZKH moet blijven.
    Maar.. je hoort ook vaak dat het goed gaat, toch denk ik wel dat je er rekening mee moet houden dat een KS in andere gevallen misschien een beter alternatief is, ondanks dat het niet ideaal is.

10. curly

curly Fanatiek lid

23 jan 2009
    2.144
    0
    0
    @huismus, lekker horrorverhaal. Dat soort "gevallen"hou je er toch bij ook bij gewone bevallingen.

Ik ben vanmorgen in ZH geweest en mag in stuit bevallen. Ze controleren alles zo goed en gaat onder begeleiding van Gyn en VK en moet echt goed doorzetten anders wordt het toch KS. Heb nagevraagd over uitscheuren en zij zei dat het aan je lichaam ligt en dat die personen bij gewone bevalling dat probleem ook zouden hebben. Het is wel zo dat er eerder geknipt wordt.

11. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    @curly: Ja dat klopt dat hou je ook bij gewone bevallingen en daar kan ook gewoon over gepraat worden.. je kan wel doen alsof dat soort verhalen niet bestaan, maar dat betekent niet dat ze er niet zijn. Als je alleen positieve verhalen hoort, heb je denk ik geen goed beeld. Je weet nooit hoe het gaat lopen.
    Sorry als ik met dat verhaal mensen tegen het hoofd stoot, dat ik absoluut mijn bedoeling niet.

12. Ikke1984

Ikke1984 Actief lid

17 jul 2008
    279
    0
    0
    hallo dames..

ook hier een kleintje die in stuit ligt..
    met 36 weken hebben ze een draaipoging gedaan maar helaas kleine lag al lekker met het kontje in mn bekken waardoor het niet is gelukt.. heb er ook wel lang over na moeten denken wat ik wou.. aangezien mn bekken goed is en het een niet al te groot kindje is wil ik toch graag een stuitbev proberen.. al weet ik dat de kans groot is dat het alsnog KS zal worden.. we wachten maar in spanning af..

13. curly

curly Fanatiek lid

23 jan 2009
    2.144
    0
    0
    @huismus, je stoot mij niet tegen het hoofd hoor, hier is een forum toch ook voor? Het is altijd goed om alle kanten te bekijken voordat je een besluit neemt.
    Denk dat het ook afhankelijk is van het ZH. Ik ben gewisseld van ZH omdat ik bij ander ZH geen goed gevoel had en dat is wel belangrijk.

14. krumeltje

krumeltje Actief lid

9 dec 2008
    185
    0
    0
    Ik lees even mee hoor! Mijn meissie ligt ook in stuit, al weken, dus begin me nu toch wel te verdiepen in de mogelijkheden. Heb nog even de tijd, ben 33 weken zwanger.
    Op advies van de verloskundige wel met moxa-therapie begonnen. (soort acupunctuur, maar dan met een warmte stick bij je voeten om de baarmoeder te stimuleren via de zenuwbanen) Heeft nog niks gedaan, maar goed, ik hou gewoon vol. Draaipoging door gyn. lijkt mij de volgende optie!

15. Huismus

Huismus Fanatiek lid

5 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Ped. Med.
    Zuid-Holland
    Gelukkig, ik kreeg dat gevoel vandaar. ;)
    Het is zeker belangrijk dat je een goed gevoel hebt bij de plek waar je wilt bevallen en onder welke begeleiding, dat is denk ik al het halve werk.. je moet je veilig voelen.

Deel Deze Pagina