volledig kolven...

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door winniethepoeh, 30 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

2 weken geleden bevallen van een superlief meisje. Maar helaas is de bv niet goed op gang gekomen. In ziekenhuis is al bijvoeding gegeven:( omdat ze meer dan de toegestane 5% was afgevallen. en ook was de begeleiding bagger qua aanleggen/uitleg. Ik mocht niet van bed af en ze kwamen niet als ik op knopje drukte:x. Moest perse met tepelhoedje voeden en in de rugbyhouding terwijl die voor mij niet te doen is qua nekklachten, maar dat werd volledig genegeerd.
    Na van alles geprobeerd te hebben iom lactatiedeskundige, verlos en kraam, een kolf gehuurd en sinds 3 dagen geef ik nu volledig borstvoeding in de fles:D (tot die tijd 75%bv-25%kv).

Maar nu de kraamverzorgster weg is vind ik het moeilijk te bepalen of ze wel genoeg krijgt.
    Ze krijgt nu 6-7 keer per dag een fles en 110ml-90ml, dus gemiddeld 650ml borstvoeding op een dag. Soms laat ze 4 uur tussen een voeding maar gemiddeld 3 uur. En 's nachts 4,5 uur als ze 110 ml krijgt. Ze krijgt het dus op haar verzoek.

Ze heeft mooie okergele poep en goede plasluiers.

En wanneer heeft ze meer nodig? Bij kv moeten ze een maand op ong 600 ml blijven, maar is bv is op verzoek en dus niet zo vastomlijnd.

Ik word hier zo onzeker van, ik durf niet eens meer te proberen om haar zelf aan te leggen omdat ze er niet genoeg uitkrijgt, Ik heb vlakke tepels en grote borsten en ons meiske is enorm ongeduldig.

(owja ze is 50cm en 3600 gram)

2. Bri

Bri Niet meer actief

Gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter!
    En wat fijn dat ze nu volledig op jouw melk kan. Al is het dan gekolfd en uit een flesje. Jammer zeg (mild uitgedrukt) dat het zkh zo slecht was in de begeleiding... GRRRR!

Zou je toch nog willen (leren) aanleggen? Dan zou je nog eens een LK-consult kunnen afnemen. Misschien is het toch nog mogelijk. Ik denk dat dat (als het goed gaat) makkelijker is dan kolven en fles geven.

Zolang je dochter die mooie gele poep en vooral: voldoende plasluiers heeft, krijgt ze genoeg. Op een gegeven moment kunnen sommige kindjes zo efficiënt worden met de voeding dat ze een paar dagen poepen kunnen overslaan (alles van 7xper dag, tot 1xper 7 dagen is normaal). Dan zijn de plasluiers je beste kompas. En of je dochter tevreden is na de voeding, en of ze wakker en alert is tussen het slapen door.

Qua hoeveelheden kan ik niet zo veel zinnigs zeggen. Heb bijna altijd live gevoed in de eerste maanden. Maar er zijn hier ook mama's die ervaring hebben met fulltime kolven. Daar krijg je vast goed advies van!

3. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Hier ook fulltime gekolfd, nu inmiddels aan het afbouwen. Ik keek gewoon naar wat zij op kon, ze kreeg zoveel als ze wilde. Meestal kwam ze om de 3 uur (nog steeds) en als er een paar flessen achter elkaar helemaal leeg gingen, deed ik er wat meer in. De eerste 3 weken zat ze op 8x90, toen 2 weken op 7x100 en nu inmiddel op de 7x120-140 (verschilt een beetje). Je merkt het vanzelf aan haar als ze meer wil!

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik heb in het begin ook fulltime gekolft. Beetje dezelfde redenen als jou. Ik gaf echt op verzoek. Als de fles elke voeding echt met gemak leeg ging, gaf ik gewoon net wat meer. Meestal liet ze nog een mini bodempje staan, en als ze hem dan weer meerdere voedingen helemaal op had, verhoogde ik weer ietsje.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik heb de eerste 10 weken gekolfd. Eerst alleen kolven, daarna aanleggen, nakolven en dat als bijvoeding geven.

Mijn ervaring met grote borsten en vlakke tepels is dat zeker in het begin liggend voeden en aanleggen het gemakkelijkste gaat. Kind op bed, jij ernaast, borst boven kind laten bungelen en laten happen. Lactatiekundige kan hier zeker bij helpen. Als je die deur op een kier wilt houden, probeer dan eens per dag (op z'n minst, kijk wat je op kunt brengen, en rust verder nu ook even uit) aan te leggen, op een rustig moment als je kind wakker en alert is maar nog niet gilt van de honger.

6. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik heb ook heel erg vlakke tepels maar vond het liggend juist niet prettig. Denk dat het toch per persoon verschilt?
    Ik heb zelfs de eerste maanden alleen maar zittend gevoed, ook de nachtvoedingen. Vaak ook nog op de bank ook. (de juiste steun)

7. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Hier een mama die minstens 5 weken fulltime gekolfd heeft voor kindjelief uberhaupt iets aan de borst dronk. Wij gingen uit van elke 3 uur voeden, als ze vaak eerder kwam en de flesjes goed leeg gingen hoogden we ze een beetje op en keken we wat ze deed. Uiteindelijk waren de flesjes groot genoeg om er langer tussen te laten en zo werden het vanzelf minder voedingen per dag.

Nu begonnen wij wel met minihoeveelheden en mochten we haar niet laten doorslapen (met 2300 gram kreeg ze 8 x 45ml op schema) maar zo tegen de 3 kilo mocht het volledig op verzoek.

Dit was ons schema (met een heeeeele natte vinger want ze drinkt/dronk heel veel ook uit de borst dus dan heb je geen idee hoeveel het is):
    3.6 kilo: 7 x 90
    4.5 kilo: 6 x 120
    5 kilo: 5 x 150
    5.5 kilo: 5 x 170
    6 kilo: 5 x 200

Inmiddels krijgt ze 4 keer 200 (2 flessen, 2 keer live) met fruit, brood en avondeten. Ze is nu net over de 7 kilo

8. winniethepoeh

@ dirksmama: liggend voeden lukt niet, ik kan mijn hoofd en nek dan niet goed ondersteunen. En mijn tepel ligt dan op het matras... ik heb echt cup giga momenteel (normaal d85...)
    ik zit het beste op onze loveseat met de benen wat omhoog getrokken. En op zich is de houding het probleem niet. Ons meissie heeft gewoon te weinig geduld. En ze heeft in alle posities moeite om de tepel vast te houden, dus dat levert bij haar erg veel frustraties op.
    We hebben in de afgelopen 2 weken echt alles geprobeerd. Lactatiedeskundige en kraamhulp (die echt verstand van zaken had) weten het ook niet meer. Dus vandaar maar fulltime kolven. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zo geen maanden vol ga houden. Ik ben een kwartier bezig met kolven, maar dit moet wel 45 minuten vantevoren, want mevrouw kan zich eerder melden. Dan een kwartier fles geven. Daarna boertje laten en proberen haar in slaap te krijgen, wat ook weer een half uur kost. Dan kan ik een uur tot anderhalf uur slapen ('s nachts een uurtje langer) En begint het weer van voren.. En ik doe het met alle liefde, maar ik begin echt slaapgebrek te krijgen.

vind het gewoon erg lastig, ik dacht dat ik maar 110 ging aanbieden, 2x wilde ze die vandaag wel, maar de half 6 fles ging maar voor 70cc op. Daarna redde ze het net geen 3 uur... de flessen daarna maar 100 en 105 aangeboden en die gingen er weer goed in. Straks ook maar 105 cc aanbieden en zien hoe lang ze dan slaapt (ik hoop een 3 uurtjes...)

Ik wil morgen proberen om weer aan te leggen. Ze is 's middags niet zo driftig als ze honger heeft. "s ochtends wil mevrouw gewoon meteen eten als ze wakker is....
    Zit alleen te twijfelen of ik tepelhoedje ga gebruiken. Daar pakt ze wel beter mee..

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Gewoon een tepelhoedje gebruiken als dat beter gaat.
    Ik heb ook eerst met tepelhoedje gevoed toen ik haar aan de borst kreeg. Na een paar weken heb ik hem weg kunnen gooien.

Je verhaal klinkt wel erg bekend. Hier wisten ze het ook niet echt meer. Ze werd helemaal gefrustreerd omdat het niet lukte, huilen, me weg duwen etc. En ik zat dan mee te huilen omdat ze zó boos werd. ;) Voor mij was FT kolven ook een goede beslissing, maar niet lang vol te houden door o.a. teruglopende productie door de kolf... Ik geloof dat ik haar met 5,5 a 6 weken aan de borst had. Wel door echt door te zetten, proberen rustig te blijven en ineens pakte ze het tepelhoedje. En elke voeding vol blijven houden tot het helemaal top ging. Zonder tepelhoedje hetzelfde, ik moest mijn borst helemaal vast houden, anders glipte hij er zo weer uit. Maar ze zoog aan en dronk, op het begin maar 1 minuutje, maar al vrij snel langer. Na een week of 1,5 kon ik ook mijn borst los laten en vanaf toen heeft ze altijd uit de borst gedronken.

10. 4days

4days Niet meer actief

Ik zou ook echt proberen om haar weer terug aan de borst te krijgen, desnoods met tepelhoedje. Dat is altijd nog beter dan fulltime kolven, al is het maar omdat de meeste vrouwen dat niet zo lang volhouden. Jullie meisje is nu pas 2 weken, dus nu heb je nog een redelijke kans dat het gaat lukken als je het blijft proberen. En over dat vaak voeden kan ik alleen zeggen: dat gaat echt weg! :) De eerste weken zijn het ergste.

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als ze met een tepelhoedje wel pakt, natuurlijk een tepelhoedje nemen! Hadden ze hier de eerste weken ook nodig.

Verder: is het niet handiger als je meteen nadat je een fles gegeven hebt kolft, die melk koelt en dan gewoon even opwarmt als ze zich meldt?

12. winniethepoeh

daar ben ik nu mee bezig:D, was nog niet zo op productieniveau dat dat al gelukt was.. Maar vanochtend zat er 200 ml in beide borsten, dus had mooi 90 over en die die van 12:00 zat ook wat extra in dus vandaag voor het eerst een extra fles in de koelkast! Me happy...

Alleen tepelhoedje pakt ze nu ook niet:(. Morgenochtend maar weer proberen. Wil haar ook niet teveel pushen, want ben bang dat ze dan een aversie tegen de tepel krijgt....

Deel Deze Pagina