volledig op verzoek of toch ingrijpen?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door sunnybaby, 31 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    Ik geef mijn zoon van 11 weken borstvoeding en aanvankelijk deed ik dat volledig op verzoek. Het probleem voor mij werd echter dat de periode dat er de langste tijd tussen 2 voedingen zat niet 's nachts was, maar 's avonds. Hij heeft nu ca. 6 voedingen per dag met ca. 4 uur ertussen. Na zijn eennalaatste avondvoeding (grofweg ergens tussen 16:30 en 19:30) sliep hij steeds langer door. Daardoor kwam hij op een gegeven moment om biijvoorbeeld 00:30 en 4:30. Ik zat daardoor voor mijn gevoel weer op 2 nachtvoedingen en dat vond ik erg zwaar. Ik ben daarom ca. 1,5 week terug begonnen met hem rond 23:00 wakker te maken voor een voeding. Aanvankelijk probeerde ik dan om als hij 's nachts rond 3:00 wakker werd hem met een speentje zoet te houden om hem zo aan te wennen om 's nachts langer door te slapen. Ik moest er dan echter 2 uur lang af en aan uit om de speen terug te geven als hij die kwijt was en na 2 uur slecht slapen alsnog voeden. Dit was ook zo vermoeiend en ik zag geen resultaat, dus daar ben ik weer mee gestopt.
    Vanavond ging hij na zijn voeding van 15:00 om 16:30 slapen en bleef slapen. Ik heb hem om 20:00 maar wakker gemaakt voor een voeding, omdat ik bang was dat hij dag en nacht door elkaar ging halen. Nu wil ik hem straks ook weer rond 23:00 wakker maken, maar ik heb het gevoel dat ik nu steeds minder op verzoek aan het voeden ben.

Ik vraag me nu af wat ik het beste kan doen? Hoe kan ik op een goede manier voeden en kan ik het doorslapen 's nachts (of de nachtvoeding tot 1 beperken) stimuleren? En hoeveel voedingen heeft mijn zoon (nu 6,5 kilo) eigenlijk nodig?

2. sunnybaby

sunnybaby Bekend lid

19 jan 2009
    599
    0
    0
    En nog een aanvullend vraagje:

als baby's 's nachts langer door gaan slapen, verschuift dan ook heel het ritme overdag of komen ze dan voor de eerste ochtendvoeding wel rond dezelfde tijd? Ik vond het namelijk zo lastig toen hij door mij ingrijpen met de speen rond 5:00 kwam, dat hij dan de hele dag later kwam en 's avonds pas weer laat en op steeds wisselende tijden in bed lag.

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Ik kan me je onzekerheid rondom die tijden zo goed voorstellen.
    Er is helaas geen echte regel die je kan aanhouden. Er is niet iets van als ik dit of dat doe dan wordt hij om zo en zo laat wakker.

Het blijft altijd erg kind afhankelijk en een kwestie van proberen en zoeken naar een voor jullie beide goede weg.

Gevoelsmatig zou ik proberen ergens in de avond (rond een uur of 10-11) een voeding te geven. Met inderdaad als doel dat hij dan alleen nog rond 3 uur wakker wordt (na 3 uur slaap je zelf tenminste nog lekker. Rond 5 uur is het al bijna ochtend en wordt je zelf doodmoe wakker..... Maar goed dat is wat wij graag willen, nu moet hij dat ook nog doorkrijgen.....

Soms kan het helpen om 's avonds goed te kijken naar zijn slaapritme. Ook baby's hebben de lichte en de diepe slaap. In de lichte slaap (droomfase) bewegen de ogen soms wat en slapen ze wat onrustiger. Dan kan je ze aanleggen. Kom je net in de slaapcyslus als de diepe slaap bezig is dan kan je aanleggen wat je wil maar helpt het niets.

Misschien kan je daar nog wat mee. Verder is het zoeken en in het slechtste geval gewoon weer volledig op vraag. Uiteindelijk ontstaat er een ritme.

Soms helpt het om de klok om te draaien en gewoon laten komen wat komt. Probeer de nachtvoeding positief te bekijken. Iedereen slaapt en jullie zijn heel intiem samen wakker. Geen TV, telefoon, andere afleiding. Alleen jullie samen! Die kijk heeft het voor vele moeders een stuk aangenamer gemaakt!

Succes en weltrusten

Ilse

Deel Deze Pagina