Volledig thuiswerken - wel of niet?

Discussie in 'De lounge' gestart door MiniMe81, 1 mei 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Uiltje84

Uiltje84 Niet meer actief

Mee eens. Ik zou het contact met mijn collega's te veel missen. Jammer dat het niet gedeeltelijk kan.

2. cvm1985

cvm1985 Fanatiek lid

2 aug 2010
    3.692
    32
    48
    Ik zou het wel doen, geen reistijd meer, wat rustiger aan doen als je je kids naar het kdv brengt, als er 1 ziek is kun je dit makkelijker opvangen (s avonds werken oid)...ik werk thuis als gastouder en soms spreek ik de hele dag geen volwassene(tot manlief thuis is) dus dat kan best saai zijn maar aan de andere kant een heerlijke vrijheid, zelf de dag indelen, niemand die op mn lip zit, tussendoor tijd om de was te doen, het hondje kan op tijd uitgelaten worden enz...Ik vind het prima voor nu, een hoop meer rust voor ons gezin dan toen ik nog 4 dagen per week naar het werk moest en die collega's mis ik helemaal niet (teveel vrouwen in 1 gebouw, dat kan heel gezellig zijn maar er was ook constant geroddel en gedoe)

3. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Zou je het niet een tijdje kunnen uitproberen? Soort proefperiode.
    Het is best een grote beslissing.

4. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.472
    3.929
    113
    Vrouw
    Ik zou het niet doen. Het contact met collega's zou ik erg missen (contact telefonisch/per mail vind ik echt anders dan face to face). Ook afstemming met collega's werkt voor mij veel prettiger als ik op de werkvloer ben. En wat mij een nadeel lijkt is dat je idd niet meer 'gezien' wordt (extra taken, andere functies ed). Ik denk dat je ook veel nieuws/ontwikkelingen in het bedrijf mist en je op den duur misschien minder betrokken voelt.
    Een reistijd van 45min. enkele reis vind ik ook niet zo lang. Ik zou zelf thuis ook te snel zijn afgeleid door andere dingen (ook als kind niet thuis is).
    Deels thuiswerken is ideaal, maar ik zou niet volledig thuis willen werken.

5. Charlie84

Charlie84 Fanatiek lid

8 okt 2013
    1.686
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb mijn eigen bedrijf en sinds ik personeel heb vind ik het een stuk leuker. Ik zou niet volledig vanuit huis gaan werken.

6. Sweetheart

Sweetheart Actief lid

1 aug 2011
    451
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb een eigen bedrijf en werk altijd thuis (heel soms naar klanten toe). Het is heerlijk om geen reistijd te hebben en geen luid gekakel van collega's om me heen (zoals bij mijn vorige baan). Maar het heeft ook nadelen, het is wel héél erg stil en ik ben niet het type om rustig te gaan werken als er nog iets in het huishouden gedaan moet worden. De avond of ochtend voor ik moet werken ben ik dus altijd druk om het huis aan kant te hebben, anders komt er niets van werken. En in mijn pauzes ben ik ook altijd bezig met de was of opruimen. Terwijl ik kletsen met collega's in de pauze altijd fijn vond.

Waarom kun je eigenlijk niet deels thuiswerken?

7. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Ik zou het niet doen. Ik vind contact met mijn collega's wel belangrijk, en het feit dat ik gewoon buiten de deur ben ... in een andere omgeving dan alleen mijn huis, ik zou gek worden denk ik als ik alleen maar thuis zou zitten. Ik kan wel thuis werken, maar merk wel dat andere dingen doen er vaak insluipt; even hond uitlaten, even dr. Phil kijken, even de vaatwasser uitruimen etc.

8. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Bij ons is het alles of niets, waarom? Geen idee. Ik denk als ze de mogelijkheid bieden om gedeeltelijk thuis te werken, dat er veel meer animo voor is. Als iedereen het dan zou doen, kunnen ze nog steeds kantoorruimte besparen door bureau's te delen.
    Maar goed, zo is het niet.
    Proefperiode is er ook niet, de pilot is 2 jaar geleden al geweest, en toen kon je 3 maanden uitproberen. Nu is het gelijk vast.

De kindjes zullen gewoon naar de opvang moeten. Dit werk (en in mijn ogen geen enkel werk) is niet te doen met kinderen om me heen. En als de kinderen thuis zijn, wil ik hun de volledige aandacht kunnen geven. Het MAG ook niet van mijn werkgever. Kinderen moeten gewoon naar de opvang.

Tijd kan ik ook niet zelf indelen, want we zitten met een strict rooster (ivm telefoondienst). Pauzes zijn zelfs niet flexibel, alles staat vast.

Ik denk persoonlijk wel dat ik productiever thuis ben, dan op kantoor, want daar word ik continu afgeleid (vooral door collega's die vanalles vragen).

Het blijft een lastige kwestie. Voor vrijdag moet ik een keuze maken. Ik weet niet of ik eruit kom. Eigenlijk denk ik, zolang ik twijfel, dat ik het niet moet doen, maar ja, ik ben altijd al heel slecht in keuzes maken....;)
    Deze week wil ik er ook nog even met mn leidinggevende over praten. Wellicht heeft zij nog een helder inzicht.

9. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tja.. vast meerdere collega's zullen deze keuze (moeten) maken? Ik zou daar eens mee praten. Als bijna iedereen thuis gaat werken heeft het werken op kantoor ook vrij weinig zin natuurlijk... ik zou het wel ideaal vinden hoor! Maar een eigen kantoortje thuis is inderdaad dan wel belangrijk denk ik...

Ik zou eens met de collega's praten waarmee je het meest om gaat en wellicht dat jullie gezamenlijk tot een besluit kunnen komen? (door bijv. 2 vaste dagen in de maand af te spreken naar kantoor te gaan oid. Of allemaal wel naar kantoor te blijven gaan...

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Zelf werk ik juist om even van huis te zijn en iets voor mezelf te hebben (even geen mama maar gewoon mezelf zijn). Gezellig met collega's. In principe hebben we voldoende aan het salaris van mijn man. Als ik thuis zou moeten gaan werken zou ik stoppen.

11. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Ik ben mijn vorige project ook begonnen als thuis werk.
    Ik mocht echter wel mijn eigen uren in roosteren.
    Dan heb je dus tijd om even die was uit de machine te halen als die klaar is.
    Als je volgens vaste roosters werkt moet dat allemaal in je pauze dus.
    Na een aantal weken was er vanuit kantoor toch het verzoek of wij niet 1 dag in de week naar kantoor wouden komen.

Prima, ook gezellig met mijn collega's.
    Maar de dagen da tik thuis werkte was mijn productie wel hoger.

Als je beldiensten heb dan zou ik niet voor kiezen om thuis te gaan werken.

12. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Op de manier zoals jij het nu beschrijft zou ik het wel ideaal vinden. Voor mij is thuiswerken geen optie want ik werk in de zorg, maar buiten dat zou het "vrijblijvende" voor mij persoonlijk toch wel een struikelblok zijn.

Ik kan me er dan moeilijk toe zetten om iets voor het werk te gaan doen en uiteindelijk loop ik dan vast. (dat had ik met mijn opleiding ook, alles op het laatste moment) Maar als ze echt zeggen van: van 8.00 tot 12.00 aan de telefoon/mail met om 10 uur een kwartier koffiepauze, dan zou het voor mij wel werken.

13. mysteriousgirl1

mysteriousgirl1 Fanatiek lid

23 sep 2013
    1.303
    0
    0
    Amsterdam
    Het klinkt mij ook heel aantrekkelijk in de oren.. lekker in je pyama werken hahah.
    Ik zou me alleen vrij eenzaam gaan voelen denk ik. Ik vind het juist gezellig om mensen om me heen te hebben, zeker op het moment dat er geen telefoontjes of emails binnenkomen.. alleen is ook maar zo alleen...

14. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Bij ons is het druk genoeg qua werk, dus vervelen hoef ik me niet.
    Daarnaast heb ik altijd de chat, waarmee ik kan kletsen met collega's.

Werken in pyjama, Haha, klinkt best goed. Heb ik ook minder geld nodig voor kleding, schoenen en make up:). Aan de andere kant vind ik het juist fijn om verzorgd de deur uit te gaan en mooie kleren te kopen. Als niemand me ziet, waar doe ik het dan voor? ??
    Uiteraard voor mn man;), en ik kom sowieso elke dag buiten om de kindjes weg te brengen,
    maar toch. ...

Ik denk overigens wel dat ik het zou merken in uitgaven. Momenteel werk ik midden in de stad (tegenover Primark! ), en heb ik altijd wel iets nodig. ....;)

15. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Je moet wel die discipline hebben én de skills om ook op afstand goed te kunnen communiceren en samenwerken met collega's (tenzij nooit hoeft samen te werken).

Persoonlijk werk ik liever op kantoor dan thuis. Ik moet nauw samenwerken met collega's en veel overleggen. Zijn vaak kleine gesprekjes van 5 à 10 minuten. Daarbij vind ik het handig om visuele middelen te gebruiken. Dus of achter één computer en iets laten zien, of iets uit tekenen, etc. Daarnaast kun je ook zien of iemand druk is, als je er fysiek bij bent. Op afstand zie je niet goed of je stoort. En je mist een hoop non-verbale communicatie.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Je moet de kinderen toch naar de opvang brengen?

17. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Klopt, dus dat zal zeker niet gebeuren; )

18. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Ik werk nu sinds 3 jaar volledig thuis (en ook nog eens dubbel cross border- lang verhaal).

Mijn vriend is fulltime thuis voor ons zoontje, ik bevind me 8 uur per dag in mijn 'kantoor (zolderkamertje).
    het is het soort werk waarbij je gewoon continu aanwezig moet zijn, heel veel telefooncontact met collegas in 2 kantoren en klanten, dus ik kan me makkelijk motiveren en kan geen wasjes tussendoor draaien o.i.d.

Maar heb wel lekker een uur lunchpauze met zoonlief en vriend, geen reistijd (vroeger 2 uur per dag), en omdat ik toch de hele dag met collegas aan de telefoon zit mis ik het contact ook niet.

Ik zou persoonlijk niets anders meer willen. Vind het ideaal!

19. MiniMe81

MiniMe81 VIP lid

29 mei 2010
    5.398
    56
    48
    Where the heart is
    Klinkt wel een beetje zoals het bij mij zou gaan. Behalve dan dat er bij mij niemand thuis is en ik dus alleen pauze heb.
    Wat zijn voor jou de nadelen? Dingen waar ik misschien nog niet aan heb gedacht?
    En ga jij ook af en toe wel naar kantoor?

20. Beepje

Beepje Fanatiek lid

14 feb 2013
    2.310
    9
    38
    Ik wist het wel hoor ;)

Wat voor beslissing heb je nu gemaakt uiteindelijk?

Deel Deze Pagina