Hallo, even een vraag over mijn zwangerschapsverlof. Ik werk in het onderwijs en 29 juni 2012 gaat (bij ons) de zomervakantie van start. Mijn zw.verlof zou pas 27 juli ingaan (4 weken voor bevallingsdatum --> 24 augustus 2012). Nu is het zo dat mijn contract op 31 juli 2012 afloopt. Maar omdat ik 4 weken van te voren met zw.verlof zou gaan en het nog binnen mijn contract is, heb ik dan nog recht op zwangerschapsverlof? Gr. Friemelien
Beste Friemelien, [FONT="]Op basis van je dienstverband heb je wel recht op zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO). Als je contract afloopt tijdens het verlof houd je recht op 16 weken WAZO.[/FONT] [FONT="] [/FONT][FONT="]Meestal betaalt UWV de uitkering aan de werkgever. Je werkgever betaalt vervolgens je loon door. Na beëindiging van het contract kunnen we dit veranderen.[/FONT] [FONT="]Om vertraging bij de betalingen te voorkomen, raad ik je aan om de betaling in jouw geval niet via de werkgever te laten lopen, maar direct aan jou te laten betalen. Je werkgever kan dit op het aanvraagformulier aangeven.[/FONT] Actuele informatie over contractbeëindiging tijdens het zwangerschapsverlof vind je hier. Ik wens je een voorspoedige zwangerschap. Met vriendelijke groet, Robert UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare