Diploma behaald, 34 weken zwanger.

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Ummi92, 16 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ummi92

Ummi92 Niet meer actief

Geachte heer/mevrouw,

8 mei ontvang ik mijn diploma. Ik ben dan 34 weken zwanger. 24 mei is de laatste keer dat ik mijn studiefinanciering ontvang voor uitwonende student. Ik heb geen werk en geen inkomen vanaf juli. Mijn vriend heeft wel een inkomen. Hij werkt via een uitzendbureau en moet werken op beschikbaarheid. Dat is heel onregelmatig.

Heb ik recht op een uitkering?

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ummi92,

Om in aanmerking te komen voor een Werkloosheidsuitkering en/of Zwangerschapsuitkering van UWV moet je hebben gewerkt.
    Is dit niet het geval ?
    Dan heb je als schoolverlater helaas geen recht op een uitkering van UWV.

Kom je met het totale inkomen van jou en je vriend onder het sociaal minimum ?
    Mogelijk heb je dan recht op een (aanvullende) Bijstandsuitkering van de Gemeente.

Actuele informatie over de Bijstandsuitkering en hoe je deze kunt aanvragen vind je op deze pagina.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

3. Ummi92

Ummi92 Niet meer actief

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb alleen bijbaantjes gehad in het verleden. Geen vaste baan. Ik zal eens een kijkje nemen op de website.

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ummi92,

Voor het recht op een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) maakt het niet uit wat voor dienstverband je hebt of hebt gehad. Ook een bijbaantje of een betaalde stage kan recht geven op WAZO.

Een voorwaarde is echter wel dat je dit dienstverband nog had in de periode van 10 weken voor de (uitgerekende) bevallingsdatum.

Actuele informatie over de WAZO vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

5. Ummi92

Ummi92 Niet meer actief

24 mei krijg ik wel mijn laatste studiefinanciering, telt dat mee?

6. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ummi92,

Over studiefinanciering betaal je geen premies voor de sociale verzekeringen. Daarom geeft studiefinanciering geen recht op UWV-uitkeringen, zoals de WAZO.

Actuele informatie vind je hier.

Met vriendelijke groet,

Robert
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

7. Ummi92

Ummi92 Niet meer actief

Jammer. Ik ben nu bijna 19 weken zwanger. Ik heb bijna vakantie 2 weken en daarna na 1 week school, weer week vakantie. Zonde tijd om niets te doen. Ik wil heel graag werken tot mijn verlof. Kunt u mij wat aanraden waar ik kans heb op aangenomen te worden met 19 weken zwangerschap? Via een uitzendbureau??

8. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Ummi92,

Ik begrijp dat je het lastig vindt om te solliciteren en werk te vinden tijdens je zwangerschap.

Werken via een uitzendbureau kan in jouw geval een goede optie zijn.
    Je zou ook voor tips en vacatures kunnen kijken op de site van het UWV Werkbedrijf: www.werk.nl.

Met vriendelijke groet,

René
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina