Oke die van mij zit op 1,8... Hmm ja ik heb nu ook nergens conditie voor als ik ga douchen heb ik het gevoel alsof ik de marathon gelopen heb. Ik zie het allemaal wel. Over 9 weken is alles sowieso achter de rug
Mijn gyn zei me toen zelfs dat er genoeg vrouwen zijn die al weken met ontsluiting lopen zonder dat ze het door hebben. Maar ik had wel 10 weken aan 1 stuk gerommel, bijna dagelijks weeën, da's niet zo normaal. Ze hebben vanaf het toucheren met 2 cm nooit meer getoucheerd omdat ze bang waren wat op gang te brengen, en met 38 weken had ik toen 4 cm. Die conditie, pff heel bekend. Ik ging met 18 weken, dus 12,5 week geleden, op de bank liggen.. Dus 12,5 week doe ik al bijna niets meer en nu 5 weken helemaal niets meer... Nou is zo goed te merken. Ik heb na mijn vorige zwangerschap ook echt moeten revalideren, paar x per week fysiofitness met individuele begeleiding, mn lichaam heeft er toen erg van geleden. Zal nu nog wel erger zijn vrees ik.
Oh echt, fysio ja? Waar heb je toen aan gewerkt? Oh hier hebben ze me dus wel getoucheerd, maar dat laat ik dus echt nooit meer doen.. Daarna is het begonnen dus ik weet zeker dat dat daar van komt!
Hier niet helemaal hetzelfde maar wel een deel; Bij mijn eerste vanaf de 15 weken harde buiken. Heb toen een paar dagen plat gelegen maar de harde buiken werden niet minder bij volledige rust. Doorgestuurd naar de gyn en vanaf toen om de week baarmoedermond metingen. Deze bleven goed gelukkig. Met ruim 26 weken werden de harde buiken ritmisch (5 min) en ben ik opgenomen met weeenremmers en longrijping. Bmm nam wel iets af (van 3.3 naar 2.8) en als dit de dag er op door zou zetten werd ik overgeplaatst van het streekziekenhuis naar Veldhoven. Gelukkig was 2 dagen later mijn bmm weer 3.0 ds mocht ik naar huis met volledige bedrust. Na de 34 weken werden de harde buiken gek genoeg minder en mocht ik langzaam aan weer wat dingetjes gaan doen. Met 38 weken is onze dochter dmv keizersnede gehaald. Dus het termijn was perfect, gelukkig. Helaas begonnen ook bij deze zwangerschap de harde buiken al vroeg (14 weken) en sta ik weer onder controle. Afgelopen weekend zelfs contracties om de 3 minuten maar gelukkig heeft het met mijn bmm niets gedaan. Ik heb (nog) geen volledige bedrust maar ik doe wel erg weinig en rust veel. Gekke is dat het bij mij ook niet toe te wijden is aan wel/niet iets doen maar wrs des te meer aan mijn afwijkende vorm baarmoeder (hartvormig met duidelijk tussenschot/septum). Hopelijk komt ook onze 2e dochter netjes a terme maar ik vind het toch weer vreselijk spannend.... Wat vreemd dat jou buik eigenlijk zo rustig is maar de bmm wel afneemt! Kan me voorstellen dat de couveuse tijd enorm veel van je vergt en je dit liever wilt voorkomen! Sterkte, ik blijf hier een beetje bij lezen!
Ja om die reden wilden ze mij niet meer toucheren toen ze 2 cm hadden gevoeld. Bang om het op gang te brengen! Gek he, was hetzelfde ziekenhuis toch? Ja ik ging naar de fysio want was mijn gevoel voor evenwicht e.d. helemaal kwijt. Werd vaak duizelig. Veel last van mijn rug en alle spieren waren verslapt. Heb bijna een jaar gesport bij haar voor ik me weer mezelf voelde. Lastig hoor. Ik doe nu wel iets meer dan toen ik in het ziekenhuis lag natuurlijk, daar werd ik de eerste tijd zelfs in bed gewassen enzo. Maar lig nu wel langer. We zullen zien straks! Eigenlijk als ik nadenk denk ik dat het nu wel meevalt tegenover de vorige zwangerschap, merk het alleen erg aan conditie en spieren nu. Maar evenwicht is nog prima.
Loki, die stomme harde buiken ook he!!! Fijn dat je baarmoedermond nog gewoon goed is. Hopelijk kom je de komende weken gewoon goed door! Maar jouw baarmoeder heeft dus een andere vorm, en daardoor heb je die harde buiken?? @ Duchess; ja ik lag in Veldhoven, jij toch ook?? Bij mij wilden ze per se toucheren met 2 cm omdat ze wilden voelen of het veranderd was. Zo niet, mocht ik naar huis.
Ja idd ook in Veldhoven. Gek he. Ik heb toen zelf gevraagd of ze wilden toucheren maar dat wilden ze niet eens doen.
Ja, merkte sowieso al wel dat het zo per arts verschilde daar... Daarom blij dat ik nu een vaste arts heb. Loki, wat balen dat het deze zwangerschap weer niet vlekkeloos gaat zeg.
Ik had in Veldhoven dus elke dag weer een ander. En allemaal artsen in opleiding trouwens. Ben blij dat ik gewoon in Geldrop een vaste gyn heb... Pfff ben nu al zenuwachtig voor maandag haha.
Hoi dames, ik lees af en toe eens mee. Bij mijn eerste dochter had ik met deze termijn veel harde buiken zonder dat ik het wist. Bij de controle van 24 weken kwam mijn gyn er toen achter, alles zat nog wel dicht. Helaas 2 weken later toch opgenomen met verweekte bmm en verkorte bmh. Dat is uiteindelijk allemaal goedgekomen, ben bevallen met 39+5 maar heb wel de laatste 15 weken ook plat moeten liggen. Ik hoop dat nu te kunnen voorkomen, en vooralsnog gaat het redelijk goed moet ik zeggen. Ik slik extra magnesium om de baarmoeder rustig te houden en dat werkt voor mij echt goed. Verder houd ik me erg rustig en probeer zo min mogelijk te doen. Als ik wel echt actief ben, heb ik daar meteen 2 dagen last van. Vorige controle zat de bmm nog potdicht, ik moet maandag weer op controle dus ben benieuwd hoe het er dan voor staat. Maar wat ik nu heb vind ik eigenlijk wel raar. Het advies is natuurlijk om zoveel mogelijk te liggen, omdat zitten ook druk op je bmh geeft. Maarrr.. als ik lig krijg ik direct harde buiken, terwijl als ik gewoon op een stoel zit, ik nergens last van heb Als ik op mijn linkerzij lig gaat het wel ietsje beter, maar het houdt wel aan. Het is echt zodra ik lig dan begint het. Ook als ik helemaal niks heb gedaan op een dag, dus het is niet dat ik dan pas ontspan ofzo. Ook in bed heb ik er meer last van dan overdag. als ik dan rechtop ga zitten zakt het weer af. Ik ben nu dus niet meer zo overtuigd van het liggen eerlijk gezegd. Bij mijn dochter heb ik 15 weken alleen maar gelegen en de harde buiken bleven komen om de 2 min. Nu vraag ik me af of het liggen het niet in de hand heeft gewerkt. Mijn baarmoeder reageert er kennelijk erg sterk op. De beeb ligt nu voorlopig overdwars dus nog niet met haar hoofdje naar beneden (mn oudste wel al vanaf het begin en daardoor was er ook meer druk) en dat scheelt ook een hoop merk ik. En nu las ik laatst ook ergens dat bedrust helemaal niet bewezen effectief is, dus ik zet er (in mijn geval) steeds meer mijn vraagtekens bij. Wat is jullie ervaring ermee? Vind het wel een beetje spannend worden, over een weekje ben ik op dezelfde termijn als bij mijn dochter toen de harde buiken ontdekt werden, maar toen was het al niet meer te stoppen omdat ik 6 weken ermee rond had gelopen zonder het te weten (en dus ook niet rustiger aan had gedaan). Maar aan de andere kant voel ik me dit keer veel geruster, heb het idee dat het dit keer wel goed zal gaan dus daar hopen we maar op!
@ luca2504; leuk dat je meeleest meid. Jij ook al ervaring met veel harde buiken. Heb je er nu eigenlijk last van, of niet? Wel fijn dat je het nog zo lang vol hebt kunnen houden! Over de houding.. Ik heb vooral harde buiken als ik zit, dus net andersom. Maar ook als ik lig en ik mijn benen gestrekt houd. Beetje raar misschien, maar als ik mijn benen buig heb ik nergens last van. Ze zeggen dat als je op je zij ligt, het ook ontspannender is. Ik krijg dan ook harde buiken, maar dat is puur door de baby, omdat die dan gaat draaien etc. Heb je a eens geprobeerd je benen te buigen? Wie weet heb je er dan minder last van! Heb je nu extra controles eigenlijk?
Ik zou naar je gevoel luisteren. Dat zegt mijn gyn ook altijd. Het is voor iedereen weer anders. Ik krijg juist sneller harde buiken als ik zit en als ik echt plat lig blijft het vaak rustiger. Maar als jij dat andersom ervaart zou ik het gewoon proberen wat er gebeurt als je regelmatig zit. Je krijgt ook extra metingen ga ik vanuit? Fijn trouwens dat de magnesium wel goed werkt bij jou! Ik heb het in het begin ook geprobeert op aanraden van de VK maar hielp bij mij jammer genoeg niet.
missiemaartje; ik heb er al last van sinds week 17/18 weer, net als bij mijn dochter. Alleen nu herkende ik het meteen dus ben meteen minder gaan doen, dus ik heb het nog niet constant. Zodra ik het op voel komen stop ik met bewegen en neem rust, en dan zakt het vaak na een uurtje weer af. Ik werk nu ook niet dus dat scheelt, kan veel uitslapen en mijn eigen dag indelen. Ik sta nog niet onder extra controle, omdat ze met deze periode toch nog niks doen mocht er iets gebeuren. Ik heb wel medicatie gekregen, soort van paracetamol tegen verkrampingen. Die slik ik ook dagelijks, naast de magnesium. Die helpen op korte termijn ook nog wel als ik bijv opeens last krijg, en dan 2 van die pilletjes neem dan zakt het weer af. Ik neem ze ook altijd voor het slapen gaan zodat het 's nachts rustig blijft. Bij de as controle zal de gyn me waarschijnlijk weer een vk aan huis voorschrijven, die komt dan 1 a 2x per week langs voor een ctg om alles te monitoren. Mocht ik dan last krijgen dan kan er meteen ingegrepen worden.
Dat van magnesium heb ik vaker gehoord, maar wat doet dat precies dan? Balen dat je er weer last van hebt, maar goed dat je naar je lichaam luistert. Dat doe ik dus nu ook, en is denk ik ook de reden dat het nu zo goed gaat... afgelopen week nog geen harde buik gehad. Maar helaas wil dat hier niet zoveel zeggen.
Wanneer heb je weer controle maartje? Magnesium werkt spierontspannend, je baarmoeder is een spier en de harde buiken zijn dus spier samentrekkingen. Dus in dat opzicht zou magnesium kunnen werken tegen harde buiken. Ik kreeg met 9 weken harde buiken en ben er toen mee begonnen tot week 15 maar het hielp niets bij mij.
Oh oke weer wat geleerd!! Ik heb maandag weer controle maar ik voel me al een paar dagen niet zo lekker.. vandaag ook weer flinke hoofdpijn, wat misselijk en hartkloppingen.. Dus twijfel nog of ik straks even ga bellen, misschien ff mn bloeddruk laten controleren of zo. Wanneer heb jij weer controle?