Volledige bedrust en korter wordende baarmoedermond

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door missiemaartje, 29 jan 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. missiemaartje

missiemaartje Fanatiek lid

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat vervelend dat je zo'n buikpijn hebt gehad vannacht! Ik moet zeggen dat ik ook enorm slecht geslapen heb. Manlief was op stap en zeker nu voel ik me zo onveilig in huis. Pas toen hij thuis was, kon ik met een gerust hart gaan slapen.

En die huilbuien zijn heel normaal hoor, die heb ik ook wel. Voor jou is het nog erger omdat je nog in zekerheid zit hoe het met jullie meisje is. Natuurlijk is ze gewoon welkom, maar je vraag het je toch af he! Ik hoop echt dat het voor jullie mee gaat vallen.

En ik inderdaad alweer richting de 29.. Het gaat echt de goeie kant op. Ik moet morgenochtend, geloof rond half 11 zoiets. Ik hoop zo dat ik het nog een tijdje kan uitzingen.
    Die onzekerheid kan ik ook echt slecht tegen. Vorig jaar lag ik alweer voor de 3e keer in het ziekenhuis en toen had ik echt zoiets van laat maar komen, ben er zo klaar mee! Zolang het dan nu rustig is en ik thuis ben, scheelt dat alweer heel erg.

2. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Jeetje wat super dat jullie familie er zo voor jullie is! Dat vergt ook heel wat van ze en ook van jullie mannen natuurlijk die er nog gewoon een baan naast hebben. Super hoor.
    Oke er is geen keuze, dat weet ik wel, maar ik vrees niet dat wij het hier op die manier rond zouden krijgen ondanks dat ook beide ouders echt wel willen helpen. Maar goed, wat moet, dat moet he? Geen keuze!
    Is er voor zoiets eigenlijk geen ''thuiszorg'' vergoeding ofzo? Uiteraard alleen op aanschrijven van de Gyn? En je hebt ook zorgverlof wat je partner op kan nemen, maar geld dat hier ook voor? Iemand die dat weet?

Ik heb bij onze eerste dochter voornamelijk beneden op de bank gelegen. Uitslapen tot half 11, ontbijten, bank liggen, 'lunchen' (in zo verre je honger hebt als je niets doet...), bank liggen, eten, douchen, naar bed.... Dit mocht ook van de gyn, trouwens.

Ik probeer nu ook al zoveel mogelijk rust te nemen, dochter slaapt nog best veel dat scheeld. Zo lang het niets met mijn bmm en harde buiken doet, is dat genoeg gelukkig. Zoals ik al zei heb ik ook veel harde buiken met volledige rust (heb in de eerste zwangerschap eens tegeld rond de 27 weken, dat kwam uit op dik over de 60 per dag. Zeker 7 per uur en de periodes in slaap niet eens geteld dus...).

Duchess:
    Die stemmingswisselingen herken ik ook heel erg. Het ene moment puur positiviteit en het andere moment niets anders dan huilen, angstig en onzeker... Vreselijk. De hormonen doen er nog lekker een schepje bovenop.
    Deze keer voel ik me een heel stuk stabieler dan de eerste zwangerschap. Ik probeer vast te houden aan de afloop van de eerste keer (dat uberhaupt mijn afwijkende baarmoeder 'gerekt' is tot 38 weken is al bijzonder) en dat gaat *meest van de tijd* goed.
    Snap dat dat voor jou wat anders is met de diagnose na de 20 weken echo.... Niet alleen de bedrust en de angst voor een prematuur kindje, ook de angst van down en alles wat daar bij komt kijken werken dit gevoel vreselijk in de hand :(.
    Gelukkig zit je steeds meer in het veilige termijn, dat is wel super. Ik zou heel graag een sprongetje van een maand of 2 maken!!

Maartje:
    Spannend hoor, morgen de meting weer. Snap dat je helemaal geen idee hebt waar je op moet tellen. Je buik was rustig, maar is dat genoeg om het stabiel te houden? Ik kom morgen even spieken voor je update... Gelukkig jij ook al ruim over die heilige 28 weken grens en zoetjes aan naar de 30. Kan me indenken dat zeker nu je weet hoe het is om een prematuur kindje te hebben je niet liever wilt dan de weken voorbij kijken naar de uitgetelde datum (of nou ja, laten we 37 weken zeggen ;)).. Je andere kindje is nog heel jong begrijp ik?

3. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Duchess:
    Hoe zou jij jou harde buiken omschrijven?
    Hoe vaak per uur/dag? Duidelijk gerelateerd aan wel/niet iets doen dus?
    En bij bedrust, merk je prikkels als volle blaas, omdraaien, plat op je rug liggen?

En hoe ritmisch? Echt om de paar minuten? (Allemaal) pijnlijk?
    Wanneer bel je omdat je bang bent dat het omslaat in weeen?

4. missiemaartje

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Loki; onze Niek is nu een jaar, dus inderdaad nog erg jong. Hij kan nog niet lopen of kruipen, maar dat vind ik wel een voordeel. Ook slaapt hij nog 2 x 2 uur per dag, ook ideaal!! Maar ja nu móet ik de zorg uit handen geven en dat doe ik liever niet. Maar idd wat je zegt, wat moet dat moet!

Zorgverlof kan hier wel bij manlief op het werk, maar dat is dan onbetaald verlof en dat kunnen we niet gebruiken. Je kunt ook wel kortdurig verlof opnemen maar ja dat is dan een week of zo, heb je ook niet veel aan...

Verder heb je idd wel thuiszorg en zo, alleen dat moet dan volgens mij op advies van de gyn. En hier is het zo dat ik in principe nog wel alles mag doen. Maar het lukt me gewoon niet.
    Daarstraks een enorme huilbui. Voel me alleen op mijn kamertje en beneden zitten gaat eigenlijk ook niet want dan is het weer te druk met zoonlief om me heen. Manlief komt niet zo vaak naar boven en hij heeft nu beloofd dat meer te gaan doen, dus ben benieuwd. Het heeft hier wel invloed op ons huwelijk. Nouja, dat deed het al, want lichamelijk deden we ook al niets meer ivm kans op vroegtijdige weeen. Maar nu helemaal, we zijn allebei zo moe en het vergt veel van ons als gezin maar ook als man en vrouw. Ben zo blij als het over een tijdje voorbij is. Van mij mag hij wel met 36 weken komen. Ik ga denk ik vanaf die tijd weer meer doen, al denk ik niet dat ik dat ga redden.
    We zullen zien...

Net ff met mam naar buiten geweest in de rolstoel en een uurtje gekletst en gehuild en geklaagd, en nu kan ik er weer even tegen!

5. missiemaartje

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ Loki; je stelde de vraag aan Duchess, maar ik wil er ook wel antwoord op geven hoor!

Hier in principe harde buiken als ik een volle blaas heb, maar dat zet dat niet echt door. Ook als de kleine zich draait, dan is het raak. Maar dat noem ik niet echt een harde buik, want dat komt dan door wat anders.

Ik ga trouwens bellen als ik er meerdere heb in een uur. Dat wil zeggen, als ze regelmatig komen, dus bijvoorbeeld om de 5 min. Bij mij doen ze redelijk snel ook pijn, dus dat is mijn cue om te gaan bellen. Bij Niek deden ze geen zeer maar kwamen ze wel regelmatig en toen was het ook foute boel. Geen idee dus wanneer het nou mis en wanneer niet, dus ik bel meteen. En mag dan ook meteen komen.

Ik heb ze trouwens dus niet als ik teveel heb gedaan. Net ook weer een keer teveel trapgelopen en dan heb ik geen harde buik maar wel een enorm pijnlijke buik, gewoon heel zeurend. Bij mij beginnen die regelmatige harde buiken/weeen pas als ik de hele dag teveel heb gedaan en ik dan op de bank ga liggen. Maar die heb ik dus nu niet meer gehad omdat ik niks meer doe. Wel apart dat het per persoon kan wisselen hoor!

6. Hoi dames
    ik lees nog steeds mee, maar heb even geen puf om te kletsen.. Gister gevloerd door een buikgriep helaas :( En een blaasontsteking erbovenop. Zal je altijd zien, in het weekend. Door het overgeven had ik enorm last van harde buiken, ook pijnlijk af en toe. Vandaag is het weer rustig gelukkig. Ik heb niet meteen het ziekenhuis gebeld omdat ik morgen een afspraak bij mijn gyn heb, en buikgriep kunnen ze toch weinig aan doen. Gelukkig kan ik sinds gisteravond weer eten en drinken binnenhouden en vandaag ben ik alleen nog erg duizelig. Maar dat gaat nu ook al beter dan vanochtend.

Ik heb trouwens van die urinesticks waarmee je zelf kunt testen op blaasontsteking/eiwitten, maar volgens die test heb ik dus geen blaasontsteking, terwijl ik gister wel de hele tijd echt aandrang had en er dan niks kwam :( Is voor mij toch wel echt HET kenmerk voor blaasontsteking. En uit eiwitten kreeg ik een twijfel-resultaat. Maar ik leg dit morgen even voor aan de gyn en vrag meteen of ze alles laat controleren, dan weten we in ieder geval zeker dat alles nog goed gaat en kan er behandeld worden wat behandeld moet worden.

7. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Uiteraard mocht jij ook antwoorden, graag zelfs :D. Ik begreep alleen dat je er soms maar 2 per dag had (maar wel het risico omdat er ook wat gebeurt met je bmm als je ze niet hebt) vandaar :).

Het wisseld inderdaad enorm per persoon merk ik. Dat maakt het natuurlijk ook zo moeilijk om voor jezelf (/je patient in de ogen van de gyn) het juiste te adviseren.

Als je echt om de 5 minuten een harde buik hebt, na hoe lang bel je dan? Hoe lang kijk je het aan of het afzakt bedoel ik eigenlijk, en doe je daar nog iets voor (warm bad/kruik ofzo)?
    En wat doen ze bij jullie in het zkh dan, CTG en ook standaard je bmm meten (als je dus bv savonds of in het weekend komt)?

Ja het vergt echt heel wat van je relatie, pfoe... Hier ook hoor. Mijn vriend snapt mijn stemmingswisselingen zoiezo al niet. Hoe kan ik nu de ene dag denken dat we de 38 weken wel weer halen en dan ineens (in zijn ogen (''uit het niets'') zo in paniek zijn dat ik bang ben dat het nu al gebeurt?

Gemeenschap hebben we hier ookal maanden niet meer gehad. Bij de eerste zwangerschap ook helemaal niet (eerste trimester bang voor miskraam/bloed en toen begonnen de harde buiken al). Vind het erg sneu voor hem maar ik weet dat ondanks dat het mísschien niets doet, ik die angst meteen heb en ik merk dat stres hier ook echt wel een factor is die de harde buiken verergert....

8. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Luca:
    He, nu ook dat er nog bij! Hopelijk ben je er snel vanaf!
    Je urine kunnen ze ook op kweek zetten, dan wordt er meer onderzocht dan wat de staafjes doen. Gewoon even vragen morgen hoor!

9. Ja ga inderdaad vragen of ze het even goed onderzoeken :) Al is het maar voor de gemoedsrust, altijd spannend bij zulke dingen.

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Thuiszorg heb ik wel contact mee gehad, ik kwam er wel voor in aanmerking maar met n eigen bijdrage a 5 euro per uur geloof ik, en het zou 6 tot 8 weken duren vanaf het moment dat je het aanvraagt. Dus heb het maar laten schieten. Voor mijn omgeving is het ook lastig zo maar het is even niet anders.

Zorgverlof was hier sowieso geen optie omdat mijn man per januari begonnen is met een nieuwe baan. Ze zien ons al aankomen hihi. En dat is inderdaad onbetaald dus moet je wel financieel aan kunnen.

Luca, kan het niet zijn dat de baby op je blaas lag gister?
    Ik heb ook al 2 x laten testen omdat ik dacht dat ik een blaasontsteking had maar dan was de baby flink tegen mijn blaas aan het schoppen.
    Hopelijk valt het mee! Beterschap.

Wbt de harde buiken.
    Het wisselt hier heel erg. Soms heb ik ineens harde buiken die echt zeer doen (krampachtig gevoel) met 4 minuten er tussen. 2 weken terug ofzo had ik dit savonds voor 2,5 uur lang. Ik probeer dan altijd eerst rust te creeeren met een kruik, werkt dat niet dan ga ik onder de douche staan. De laatste keer kwam er steeds meer tijd tussen de harde buiken na de douche en daardoor heb ik toen niet gebelt. Als het douchen geen verschil maakt, bel ik wel.
    Moet wel zeggen hoe korter de cervix wordt, hoe sneller ik zou bellen. Als je al met ontsluiting zit ofzo, zou ik wat vlugger aan de telefoon zitten.
    Ik moet van de gyn gewoon bellen als ik twijfel, ook al is de cervix de laatste tijd niet meer verkort. Een meting is zo gedaan.
    Ik krijg dan idd een CTG en een cervixmeting.
    Ik merk inderdaad heel veel verschil met als ik wat heb gedaan en wanneer ik totaal niets doe. Maar soms gebeurt het ook gewoon 'ineens'.
    Sinds mijn bedrust zit ik meestal zo op 10 tot 30 harde buiken op een dag. (uitzonderingen zoals hierboven genoemd daar gelaten dan) Als ik op controle geweest ben, of wat meer mijn bed uit ben geweest, merk ik dat meteen die nacht en volgende dag.
    Goede dagen is mijn buik gewoon rustig, maar reageert dan idd heel snel op prikkels. Als ik rechtop ga zitten, omdraai, me aankleed, naar de wc ga.. Maar op de rust momenten blijft het dan meestal gewoon rustig.

11. missiemaartje

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    @ loki; afgelopen 2 weken is het inderdaad rustig geweest.. En maar af en toe een harde buik. Maar daarvoor zat ik elke week naast mn controle nog een keer extra int zh met regelmatige krampen. Bij mijn 1e had ik dat dus ook en deed het wel iets. Nu schijnen de harde buiken niks te doen, maar als ik geen harde buiken heb doet het wel iets, heel vaag.

Ik bel trouwens vrijwel meteen. Na een kwartier ga ik in bad, heb ik ze dan nog, ga ik bellen. Dus meestal na een half uur. Ik ben dan na een uur ongeveer int zh en krijg dan idd ctgs. Na een uur kan er nog niet heel veel veranderen, maar eer dat ik die ctgs heb gehad, is er weer een uur om dus dan ook een baarmoedermondmeting. Ook al heb ik geen ontsluiting, ik bel meteen, ga niet af liggen wachten!

@luca; beterschap meid en idd gewoon aangeven bij je gyn. Wel handig zeg die sticks, heb je die vant zh gekregen?

@ ego; nou, hier is het volgens mij flink aan het verweken. Flinke zeurderige pijn en steken.. We zullen het morgen zien..vandaag wel weer wat harde buiken gehad, gelukkig niet regelmatig!

12. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Duchess:
    Ja dat idee zou ik ook hebben, hoe korter de cervix hoe meer risico er ook is op hele korte termijn natuurlijk!
    En inderdaad, beter een keer teveel dan te weinig.
    Is er bij jullie altijd iemand die de cervix kan meten aanwezig? VK's mogen dat niet, toch?

Maartje:
    Dat maakt het inderdaad wel enorm verwarrend! Nu met harde buiken geen bmm afname en dan zonder ineens wel! Dan weet je echt niet meer waar je aan toe bent natuurlijk...
    Morgen weer controle gelukkig!

13. missiemaartje

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sommige vks mogen wel baarmoedermondmetingen doen. Maar niet allemaal mogen ze dat. Moet je denk ik extra opleiding f zo voor doen.

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Heb echt geen idee, ik kom altijd bij een perinatoloog en indien echt niet mogelijk bij een gynaecoloog.
    Maar denk dat een verloskundige idd minder kan op dat gebied?

Spannend Maartje morgen.

15. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Succes vandaag Maartje.

Er is soms echt geen touw aan vast te knopen he. Ik ben mijn bed nog niet uit geweest vandaag en toch ehb ik weer meer harde buiken. Gelukkig nog geen echt pijnlijke. Maar het blijft toch maar een raar iets...

16. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Inderdaad, dat vind ik hier ook het moeilijke. Soms lig ik gewoon rustig (na een rustige dag) en dan volgt de ene op de andere terwijl ik op een ander moment redelijk in de weer geweest ben en dan is er niets aan de hand? Pff..

Succes Maartje.

17. missiemaartje

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jep het lichaam is een raar iets ;)

Nou ik ben net terug van mijn afspraak en ik snap er helemaal niets meer van.. Hij was ineens 3,2!!! Ipv 2,5!!!! Ik vroeg hoe kan dat nou weer. Schijnt dus aan je blaas te kunnen liggen (had vorige week een volle blaas en dat kan invloed hebben) maar het kan ook aan de baby liggen etc.

Het was wel nu iemand anders die gemeten heeft, dus dat kon ook nog schelen. Maar goed, ik ben al blij dat het er super goed uit zag.

Sta helemaal perplex!

18. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nou toppie zeg!!! 3,2 is helemaal top. :) Fijn!!!!

19. missiemaartje

6 jun 2011
    2.986
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja ik begrijp het nog steeds niet zo goed waardoor hij nu weer langer is, maar de VK zal wel gelijk hebben.. vertrouw daar maar op...

20. Loki09

Loki09 VIP lid

2 okt 2009
    7.631
    2
    38
    Brabant
    Super nieuws toch!
    Dat heb ik ook een keer gehad (2 al zelfs!).

Er wordt natuurlijk een flexibel iets gemeten, wat van zowel boven als onderkant wat beinvloed kan raken. Daarnaast gaat het over millimeters. Ook het 'start en eind punt' neemt niet iedere echoscopiste exact hetzelfde.

Hier maakte dat het verschil of ik naar Veldhoven moest of niet. Bij opname (26 weken) had ik een bmm van 3,1mm. 2 dagen later was deze 2,8mm. Nog 2 dagen later zouden ze opnieuw meten en als hij korter geworden was moest ik overgeplaatst worden naar Veldhoven. Maar nee hoor, hij was keurig 3,0 ;).

Deze zwangerschap ook al. 16 weken was deze 3,2mm. 18 weken 2,9mm en met 20 weken 3,3mm ;). Vorige week ook 3,2mm, dus ik vertrouw er op dat die met 18 weken gewoon een negatief beeld was of een negatieve echoscopiste ;);).

Maar, super iig! Weer helemaal gerustgesteld voor nu :)

Ik heb morgen weer controle maar pas de week er op meting denk ik (vorige week nog gemeten op de verloskamers).

Deel Deze Pagina