Hallo allemaal, Ik ben de trotse moeder geworden van een meisje, Savvy. Vanaf de geboorte, 14 november 2007, heb ik haar borstvoeding gegeven. Ik was van plan om alleen tijdens mijn zwangerschapsverlof BV te geven, en daarna alleen 's avonds en 's nachts. Dus 3 flesvoedingen per dag. Ik ben al begonnen met afbouwen, en momenteel krijgt mijn dochter 2 flesvoedingen op een dag. Eerst gaf ik haar Frisolac normaal, maar ik ben, op advies van een bio-resunantie-arts, overgestapt op soyamelk van Nutrilon. Volgens deze arts zou mijn dochter niet goed tegen koemelk kunnen. Haar eerste advies was trouwens dat ik door zou gaan met 100% BV, maar als ik dat niet wilde/kon, om in dat geval over te gaan op Soya. Ik heb echter zelf niet de indruk dat mijn dochter last heeft van koemelk, behalve dan dat ze aan de fles veel onrustiger is dan aan de borst. En ze krijgt wel wat bultjes van de Frisolac, die zijn nu wel weg, sinds de Soya. Nu zit ik te twijfelen of ik toch maar terug zal gaan naar volledige BV, doorgaan met Soya, óf, zoals mijn eerste plan, half BV en half FV, maar dan met Frisolac. Wie kan mij advies geven? En ik vroeg mij af of iemand ervaring heeft met het weer opbouwen van BV i.p.v. afbouwen. Ik vraag me af of de productie dan weer goed op gang komt. Ook heb ik het idee, dat als ik afkolf, dat er niet zoveel uitkomt, als wanneer mijn dochter de borst zelf leegdrinkt. Want als ze aan de borst ligt, is ze uiterst tevreden met wat er uitkomt, maar als ik kolf, dan kom ik niet aan het aantal cc dat ze zou moeten hebben. Alvast bedankt voor de reacties. Groetjes, Jaycey
Dat er met kolven minder uit komt dan wanneer ze zelf drinkt, kan kloppen, dat is niet vreemd. Hoelang kolf je nu al? Als je een tijdje kolft, op vaste tijden, wordt het in de loop van de tijd ongetwijfeld meer. Voor wat betreft je keuze tussen soya en frisolac kan ik je niet helpen, als je het ziet zitten om op je werk te kolven en dus 100% bv te blijven geven, zou ik zeker daar voor kiezen. Succes
Je kunt zeker je productie weer opvoeren door zelf regeldagen in te voeren. En je kunt het dan ook weer op het gewenste peil krijgen. Dit kun je doen door te kolven en door je kindje vaak aan te leggen. Over het aantal cc dat ze zou meoten hebben: is ze tevreden met wat je wel hebt? Want het is een richtlijn (ik weet niet hoe je het berekend hebt?) en sommige kindjes drinken veel meer en anderen veel minder. Daarnaast is kolven ook gewoon oefenen. Ook zou je bijvoorbeeld thuis ook een vast kolfmoment in kunnen lassen en zo het tekort aanvullen. Ik weet dat Jingels bijvoorbeeld dat doet. Verder zou ik voor 100% bv gaan. Vanwege de voordelen voor je kindje en jezelf.
Als er een vermoeden van koemelkallergie is bij je kindje dan is soja een erg slechte keuze. De eiwitten van koe lijken erg op die van soja, en zeker bij kinderen onder een jaar is de kans dat ze een kruisallergie opbouwen voor soja-eiwit nogal groot. En een soja-allergie is een stuk lastiger als een koemelkallergie, want soja wordt in vrijwel alles verwerkt! In principe kun je de borstvoeding wel weer terugkrijgen naar volledig, afhankelijk van hoe lang je al aan het afbouwen bent, en hoeveel energie je er in wilt/kunt steken. Stap 1 is om gewoon weer op verzoek aan te leggen. Is ze erg onvoldaan, ook na een 3e of 4e borst, dan een klein troostflesje (20-40cc) erachteraan. Stap 2 is een aantal dagen ook tussentijds kolven, het beste moment is ongeveer een uur na een voeding (die melk kun je invriezen voor later, of als bijvoeding gebruiken). Het beste is natuurlijk om gewoon door te gaan met borstvoeding geven. Tot 9 maanden mag je onder werktijd kolven, en daarna kan het altijd nog in je pauzes. Lukt het niet, dan is de eerste keuze een hypo-allergene voeding.
Hallo, bedankt voor jullie reacties. Op het CB heb ik vandaag inderdaad te horen gekregen dat ik beter geen soya kan geven in verband met de kruisallergie. Pepti zou dan beter zijn. Voor dit moment heb ik besloten om terug te gaan naar BV. Ik heb de werkgever al gebeld met het verzoek een af te sluiten ruimte voor me te regelen. Ik was ongeveer 2 weken aan het afbouwen, dus ik hoop dat de schade nog meevalt. Ben al weer aan het afkolven geslagen, en het gaat aardig. Groetjes, Jaycey
@Jaycey: succes met het opkrikken van je productie. Het zal wel even hard werken zijn maar volgens mij is het wel mogelijk. Anders even lekker met je dochter in bed en zo vaak mogelijk aanleggen.