BV doorzichtig, waterig?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Maeve, 26 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Sinds enkele dagen ben ik begonnen met kolven, omdat ik het idee had dat hij niet genoeg kreeg, hij was onverzadigbaar.
    Mijn vermoeden bleek juist, er komt dus niet de 100cc uit die ik zou moeten kunnen geven.
    Dus ben begonnen met bijvoeden (KV) en dan kolven.

Nu zag ik gisteren dat bij mijn rechterborst, daar spuit het letterlijk eruit, alleen maar goed natuurlijk, maar het was dus net water.
    Na een minuut of 6 kwam er pas een melkachtig kleurtje uit, maar nog steeds zo waterig, alsof je melk met water mengt.
    Is dit normaal?
    Zitten er nu wel genoeg voedingsstoffen in?

2. Nemo

Nemo Niet meer actief

Is heel normaal. Moedermelk kan er verschillend uitzien. Waterig of niet waterig en de kleur kan ook verschillen. Ik heb hier behalve witte melk ook regelmatige groeinige of blauwe melk. Allemaal normaal.

3. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Okay dank je wel.
    Blauwig en groenig? Had ik nog nooit van gehoord. Maar fijn om te weten dat dat ook kan, hoef ik niet meteen in de paniek te schieten.

4. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Is hij al een tijdje zo hongerig of is het iets van de laatste dagen? Want dan zouden het prima regeldagen kunnen zijn. Dat is een normaal proces om de hoeveelheid melk op te kunnen voeren. Gewoon aan toegeven, op verzoek voeden, dan is het het snelst weer voorbij.

De heoveelheid die je kolft zegt helemaal NIETS over hoeveel je kleintje drinkt. Kolven is iets wat je moet leren, de een kan het makkelijker dan de ander en bovendien is jouw kindje veel beter in staat je borst te legen dan een kolf. Hij drinkt altijd meer.

Eerlijk gezegd lijk tme dit niet verstandig. Door bij te gaan voeden, verstoor je het proces van vraag en aanbod. Je borsten denken dat er genoeg vraag is, dus gaan ze niet meer aanmaken. En voor je het weet, zit je in een vicieuze cirkel.

Ja hartstikke normaal. je melk kan alle kleuren hebben (hier ook al roze gehad, ja en dat was dus geen bloed).
    Over de voedingsstoffen hoef je je niet druk te maken, die is echt altijd goed. Dat je dat niet genoeg zou kunnen hebben is een fabeltje.

Het is denk ik het makkelijkst om te stoppen met kolven en bijvoeden en op je kindje te vertrouwen. En anders een vrijwilligster of een lactatiekundige in te schakelen.

5. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Dank je wel, Stranger.

Dat onverzadigbare is eigenlijk al van het begin af aan.
    Hij kan zo makkelijk een 1½-2 uur aan de borst hangen, wel met tussenpozen, dus op een gegeven moment stopt hij, ofwel haal ik hem eraf omdat hij dan sabbelt.
    Ik geef ook zoveel mogelijk toe aan zijn vraag, maar dan is het zo veel en zo vaak dat het gewoon pijnlijk wordt, plus ik kom ook echt nergens meer aan toe.
    Heb hier een zoon van 7 ook rond lopen, en die heeft ook aandacht nodig.

Heel af en toe krijgt hij een hele fles, waarvan 1 met afgekolfde melk.
    Over het algemeen genomen leg ik hem eerst aan, en dan ga ik daarna bijvoeden.

6. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ok, ik probeer weer even mee te denken.

Je zegt dat hij 1,5-2 uur aan de borst hangt. Maar dat hoeft niet hetzelfde te zijn als ook echt drinken. heb je enig idee hoe lang hij drinkt? Om dat te zien kun je letten op het volgende: "Een kindje dat goed is aangelegd en goed drinkt hóór je drinken en slikken! Hij heeft bolle wangetjes en je ziet zijn kaakjes bewegen. Je ziet dat hij zijn mond vol melk zuigt en dat hij dat doorslikt, en dan weer zuigt, en doorslikt. Binnen enkele minuten kan een geoefend kind een flinke slok drinken."(www.borstvoeding.com)

Geef je hem nu 1 of 2 borsten per keer?

7. Maeve

Maeve Actief lid

18 nov 2007
    297
    0
    0
    Pedicure
    Maastricht
    Ik hoor hem heel duidelijk slikken, in het begin. Dit voor enkele minuten, totdat hij uiteindelijk zelf loslaat, dan probeer ik of hij soms wil boeren, vaak geeft hij vanzelf aan dat hij verder wil, dmv zoeken.
    Soms pak ik hem zelf los, omdat hij dan is aan het sabbelen, had op internet gevonden dat als er meer dan 8x zuig was zonder slik, de borst 'leeg' zou zijn.
    Ik doe nu 2 borsten geven, zoals mij geleerd is door de kraamhulp, ongeveer een 10 minuten aan de ene kant, en de andere kant laat ik hem 'leeg' drinken.
    Dan bij de volgende voeding begin ik weer met de borst waarme we geëindigd zijn de vorige voeding.
    Zo komen beide borsten aan bod, en loop ik niet met ongelijke.

Het is niet zo dat hij in een stuk die 1½-2 uur aand e borst hangt, dan bedoel ik wel dat hij pauzes heeft tussendoor, dan valt hij wel eens in slaap voor een paar minuten, en geeft dan weer aan verder te willen.
    Alleen zijn we dan vaak die 1½-2 uur verder eer hij dan eindelijk tevreden lijkt.
    Dan laat ik hem een kwartiertje rechtop, leg hem in bed, en niet lang daarna kan ik hem weer gaan voeden.
    Niet prettig, moet ik zeggen, ook niet voor mijn humeur, dat er uiteindelijk onder begint te lijden, ik voel me dan net een zeug.

Nu op dit moment probeer ik ongeveer een half uur te laten drinken bij mij, en als hij dan nog niet genoeg heeft, maak ik een klein flesje.
    Dit functioneert beter voor ons allebei.

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou niet de eerste kant 10 minuten doen, maar juist de eerste borst helemaal uit laten drinken. Op die manier zorg je er juist voor dat je kind meer van de vettere melk krijgt.
    Door borstcompressie kun je er ook voor zorgen dat de vette melk sneller los komt.
    Voor een filmpje hoe dat moet, en ook voor filmpjes over goed aanleggen kun je de volgende link gebruiken (want ik krijg de indruk dat er ook iets niet helemaal lekker loopt met het aanleggen bij jullie, waardoor je kindje niet efficient de borst kan legen).
    http://www.drjacknewman.com/index.php?o ... &Itemid=42

Het is die eerste weken trouwens heel normaal dat een kind drinkt, even rust en dan na een kwartier of zo een toetje wil. Juist door zo'n toetje te geven krijgt je kind extra veel vette melk en het is ook erg goed voor je productie. Die eerste weken ZIJN nou eenmaal erg intensief, maar het is een investering die zich later terugbetaalt.
    Flesjes nageven is geen verstandige zet, je verergert er het probleem mee, in feite is zo'n flesje na gewoon het begin van afbouwen.

De kleur, of 'waterigheid' van je melk zegt niets over de voedzaamheid. Een lichtblauw wazige vloeistof is normaal bij mensenmelk.

Het kan best zijn dat het allemaal nogal overweldigend is. Het handigste wat je kunt doen is: BELLEN, met iemand van VBN en LLL en gewoon eens doorspreken hoe een voeding verloopt.
    Probeer in elk geval die flesjes achterwege te laten, daarmee verstoor je de balans. Rond deze leeftijd kun je nu eenmaal regeldagen verwachten.

Deel Deze Pagina