Hallo Teddy, Ik heb 2 vragen. Ik geef mijn dochter van 9 maanden nog BV. Ze krijgt thuis nog zo'n 5x per dag de borst op verzoek. BV Schema (varieert in de tijden): 6.00: uur na ontwaken. Voor 1e slaapje Voor 2e slaapje Voor 3e slaapje 18.15/18.30: Voor het slapengaan. Late voeding (22.30/23.00 uur, soms ook nog rond 21.00/21.30 een keer). 's Nachts wordt ze nog wel eens wakker maar krijgt ze niets meer. Als ik werk (de ene week 2 dagen en de andere 3 dagen) dan krijgt ze op het KDV nog 1 fles (eigenlijk beker) van 150 cc BV, want ze wil daar niet meer melk drinken. Ze drinkt daar verder water, aangelengd diksap en met water verdunde yoghurt. (Als ik werk, krijgt ze soms rond 7.30 nog wat extra BV voordat ik wegga). Als mijn man met haar thuis is, laat ik zo'n 300-330 cc melk achter. Hij geeft haar meedere kleine flesjes melk. Ze eet goed vast voedsel (brood, fruit, groente, aardappels, etc.) op relatief vaste tijden. Ik kolf sinds ze 9 maanden is nog 1x per dag op mijn werk en heb dan zo'n 270 cc melk. Dit is dus genoeg om mee te geven / achter te laten. Mijn 1e vraag: kan het zo eigenlijk wel? Dat ik haar thuis veel vaker voed dan zij op het KDV drinkt? Mijn 2e vraag: ik wil graag afbouwen rond de 12 maanden. Hoe bouw je af als je op verzoek voedt? Normaal is het steeds een voeding vervangen door KV, toch? Hoe pak ik dit aan? Het liefst bouw ik de voeding(en) op de dag het eerst af, zodat ik niet meer hoef te kolven op mijn werk. Het lijkt me heel lastig om het haar niet meer te geven. Tips?
Hallo, Helemaal prima dat ze thuis meer drinkt dan op het KDV en andersom ook. Het kan geen kwaad dat ze op het KDV minder moedermelk krijgt dan dat ze thuis van jou krijgt. Wil je helemaal afbouwen of wil je alleen nog de ochtend en avondvoeding blijven geven? Wil je afbouwen om van het kolven af te zijn of wil je gewoon echt helemaal stoppen? Als je kindje al 9+ maanden is en je bouwt langzaam af, dan hoef je geen kunstvoeding te geven. 2 x daags borstvoeding voorziet in zijn melkbehoefte. Bij het afbouwen lijkt het mij het handigste om de voeding voor het 1e of 3e slaapje af te bouwen. Dan de andere van de 1e of 3e. Dan die voor het 2e middagslaapje. Ik ben zelf bij 9 maanden overgestapt op maar 1 x kolven (in de middagpauze). Thuis kreeg mijn kindje dan wel gewoon de borst op verzoek. Na 1 jaar ben ik helemaal gestopt met kolven en kreeg mijn kind thuis nog bv op verzoek. Ik werkte 3 dagen per week. Hoe ouder je kindje, hoe makkelijker je borsten dit soort dingen gewoon aankunnen. Als je helemaal af wilt bouwen dan kijk je zelf hoe je de laatste twee voedingen afbouwt. Kijk maar welke je nog het langste wilt behouden. Heb ik je vraag zo voldoende beantwoord?
Dank voor je snelle antwoord! Ja, je hebt mijn vraag wel beantwoord. Is 2x BV echt genoeg? Het hangt er dan wel vanaf hoeveel ze drinkt, dat weet je nooit natuurlijk. Fijn dat het zo kan en dat ik geen KV hoef te geven bij het afbouwen. Ik wil zo rond het jaar inderdaad niet meer kolven op het werk (wordt toch nu al een beetje raar gevonden). Maar ik wil ook graag weer zwanger worden als mijn dochter een jaar is. Dat gaat bij ons via het terugplaatsen van ingevroren embryo's die we nog hebben. Je hebt (ook met deze techniek) toch minder kans als je nog BV geeft. Daar wil ik mijn embryo's niet aan wagen. Daarom wil ik rond de 12 maanden wel echt helemaal stoppen, al hoeft het natuurlijk niet precies op haar 1e verjaardag. Ook vind ik het met 12 maanden wel genoeg geweest, al is het vast even slikken om daadwerkelijk te stoppen. Maar ik zie mezelf niet 2-3 jaar lang achtereen voeden. En ook tandemvoeden hoeft van mij niet zo (natuurlijk prima als anderen dit wel doen). Oh ja, wat kan ik doen als ze erom blijft 'vragen' of houdt ze daar vanzelf mee op als je op een bepaalde tijd niet meer geeft? (op zich hebben we dat in de nacht ook gedaan met een speen en even lekker vasthouden, maar dan vroeg ze er ook niet echt meer om).
Als ze er wel om vraagt, maar jij hebt besloten die voeding af te bouwen, dan mag je al je opvoedkundige kwaliteiten in gaan zetten Het is aan jou wat je dan doet. Je kunt proberen haar af te leiden of haar iets te drinken/eten geven wat ze lekker vindt. Hier gaat borstvoeding over naar opvoeding Vind daarin een manier waar jij je goed bij voelt en wat bij jou past. Succes.