Volledige borstvoedng en weer zwanger worden

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Me2, 20 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Ik zou zeggen succes voor allen die weer graag zwanger zouden worden! hoop dat voor jullie dat het snel zover mag zijn! Maar gewoon de natuur zn gang laten gaan en afwachten denk ik dat het beste is voor je Me2, als het zover is hoor ik/horen we het graag ;) . Succes.

Hier condooms en binnenkort ga ik weer aan de pil beginnen. Mn vriend zit over sterilisatie na te denken. Voor ons (liever) geen 3e kindje ;) .

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kijk, dat geeft inderdaad hoop! Het is toch maar afwachten of ik sowieso wel ongesteld ga worden. Of zonder ongesteld te worden, zwanger worden, dat is ook goed ;).

3. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Ik werd maar 1x ongi... was toen echt extreem ook meteen. Kraamverband ed opgezicht en al en daarna was het dus raak, zonder duidelijke cyclus ed. Ik merkte het oa. doordat ik bandenpijn had, mn borsten weer flink lekten (was net een paar weken gestopt met de bv)... bleek toen ik erachter kwam bijna 7 wk te zijn.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Geweldig! :D Lijkt me heerlijk te merken dat je zwanger bent aan kwaaltjes, in plaats van dat je precies weet wanneer je kunt testen en door je temperatuur gaat hopen dat je zwanger bent! Zo gaan de eerste onzekere weken ook wel lekker snel!
    Hou er nu maar over op, ik krijg weer helemaal de kriebels ;). Maar we doen ons best, nu mijn lichaam nog ;).

5. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Ja dat lijkt me ook heerlijk om er zo achter te komen dat je zwanger bent.....!

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Was het ook hoor... maar ook een hele schok. Bij de eerste leefde we toe naar de testdatum en de test en nu had ik er helemaal niet op gerekend. Ik was compleet van de kaart... we wouden wel een 2de maar dacht dat het toch niet vanzelf zou gaan dus was er toch niet op voorbereid. De kwaaltjes schreef ik toe aan de naderende eerste verjaardag van mn dochter (met bijbehorende spanning en emoties) maar na die verjaardag bleven de kwaaltjes dus...

wie weet dus... het kan echt gewoon opeens zover zijn.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tja, stiekem zit ik er toch wel op te hopen, dat het 'zomaar' lukt nu. Ik hou netjes rekening met wat ik eet en ik let stiekem toch wel op eventuele kwaaltjes. Met het idee dat het toch niet zo zal zijn, dus mocht het wel zo zijn, zal het toch een grote verrassing zijn. Bij mijn zwangerschap van Eva had ik trouwens nauwelijks kwaaltjes, dus als dat nu weer zo zou zijn, zou ik er denk ik pas achter komen als mijn buik begint te groeien... met 12 weken dus ofzo :D. Ach, zijn we die in ieder geval voorbij en hebben we meteen een mooie echo met spartelende armpjes en beentjes.

Ik loop geloof ik een beetje op de feiten vooruit geloof ik :oops: (zwijmel zwijmel...)

8. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Hahahaha! Dromen mag hoor Snoopy!

9. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Nou, hier na 11 maanden nog geen cyclus te bespeuren, ben nog steeds niet ongesteld geweest. Volstrekt normaal natuurlijk, maar zou toch wel graag willen weten of het allemaal nog werkt daar beneden ;) En nog even een wonder nou we toch in die sfeer zitten: mijn collega, 32 en zwanger geraakt van de eerste via IVF omdat ze vervroegd in de overgang bleek, stopte na 10 maanden met de borstvoeding omdat ze weer voor IVF wilden gaan, werd 1 keer ongesteld en was daarna zwanger! Ze heeft de dag voor de eerste afspraak met de fertiliteitsarts positief getest, kijk, das toch ook wel een wonder te noemen! En alsof dat niet genoeg was: de 2e is nu anderhalf, ze heeft laatst bloed laten prikken en er blijkt niets meer aan de hand te zijn! Ze heeft weer een hormoonspiegel vergelijkbaar met andere "gezonde" vrouwen van haar leeftijd. Das toch een opsteker he voor de mensen bij wie het niet vanzelf gaat ;)

10. Me2

Me2 VIP lid

30 mei 2006
    6.888
    0
    36
    Mooi verhaal Paprika! Dat geeft altijd weer moed voor de dames bij wie het niet vanzelf gaat!

Ik ben zelf enorm benieuwd wanneer mijn cyclus weer op gang komt. Voor nu heb ik me er bij neergelegd dat het door de bv wel even kan duren. Grappig hoor! Heb altijd te horen gekregen dat borstvoeding absoluut geen anti conceptie is en nu wij er snel weer voor willen gaan blijkt het voorlopig wel zo te werken hahahaha

11. MiniUs

MiniUs Bekend lid

5 aug 2006
    791
    1
    0
    Gelderland
    Haha, same here!
    Enerzijds ideaal om nog niet ongesteld te zijn, anderzijds......ga je je idd wel afvragen of alles nog wel in orde is daar ;)
    En ik voed nog maar zo'n 3 keer op een dag, dus ik had verwacht dat het wel zou komen inmiddels.....maar nee hoor!
    Als je al een kinderwens hebt kan ik me indenken dat het bere-irritant is.

12. paprika

paprika Fanatiek lid

29 jun 2006
    1.164
    0
    0
    Rotterdam
    Ja toch gek he, ik had het al verwacht joh! Je hoort wel eens van die verhalen dat het lang kan duren, maar ik dacht dat ik wel een van die pechvogels zou zijn waarbij het na 6 weken alweer op gang kwam. En nu het na 11 maanden nog niet zo is, mis ik het! Nou voed ik nog 6 tot 9 keer per dag dus kan nog wel even duren geloof ik :(

13. Nelly

Nelly Fanatiek lid

5 mei 2006
    2.955
    1
    0
    Noord-Brabant
    Hallo dames,

Toen ik bij de verloskundige op nacontrole was en ze me vertelde dat borstvoeding een natuurlijke vorm van anticonceptie is, kon ik wel janken! :cry: Dat viel me zo koud op mijn dak. We willen heel graag een tweede (en derde en vierde...) lekker kort op elkaar.
    Ik wist wel dat borstvoeding invloed kon hebben op je eisprong, maar niet dat het dus echt een vorm van anticonceptie was.
    Heeeeeel even heb ik overwogen om te stoppen met borstvoeding, maar dat kan ik Annabel en mezelf niet aandoen! Borstvoeding is gewoon geweldig! :D

Annabel krijgt nu 5, soms 4, voedingen per dag en slaapt vanaf dag 1 's nachts door. Ik wil het in ieder geval volhouden tot er plek voor haar is in het kinderdagverblijf. Dat is op zijn vroegst in november pas. :(
    Tot die tijd laten we de natuur haar gang maar gaan. Ik zal het vanzelf wel merken als mijn lichaam klaar is voor een tweede zwangerschap.

Groetjes!

14. liefzonnetje

liefzonnetje Fanatiek lid

17 aug 2006
    2.074
    0
    0
    volgens mij ben ik de enige die ook naast BV de pil (cerazette) slikt..... aangezien mijn lijf tijdens de zwangerschap veel te verduren heeft gehad (zeer hoge bloeddruk etc) was het niet verstandig om op korte termijn weer zwanger te raken.. dus voor de zekerheid toch maar de pil erbij gaan slikken want de eerste keer was het vorige keer direct raak.....

maar ondertussen begint het hier ondanks de heftige zwangerschap in mijn achterhoofd... toch wel weer te kriebelen.... ben ondertussen ook wel nieuwsgierig of er een cyclus is ja of nee (cerazette slik je gewoon door en de HA had gezegd dat je tussentijdse bloedingen kon krijgen, nou nooit gehad nog..)
    maar komt nog iets anders bij..... ik heb vriendlief gezegd dat er geen tweede komt met zijn achternaam voordat ik zijn achternaam draag ;)
    stille hint.. ;) ;) en hij wil heel graag nog een tweede....
    dus ik wacht af... :) :) maar veel geduld heb ik niet ..... ;)

15. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Ik slikte tijdens de bv ook cerazette. Dit omdat we niet van plan waren direct terug zwanger te worden. Maar ik moet zeggen bv is GEEN vorm van anticonceptie. Het is niet omdat je cyclus nog niet op gang gekomen is dat je niet kunt zwanger geraken! Dit is echt onzin hoor. Dus ik denk wel als je bv geeft en geen pillen slikt dat je best veel kans hebt om zwanger te raken. Al veel vrienden van ons hebben er zo een tweede bij gehad. Omdat ze toch hun maandstonden niet kregen. Tot ergernis op dat moment als je geen tweede wil. Maar voor mensen die vlug een tweede willen dus niet getreurd hoor.

Groetjes

16. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Door bv ben je vermindert vruchtbaar. Om het echt als antioconceptie te gebruiken moet je wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Google maar eens op LAM.

17. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Gevonden en gelezen Stranger!

Maar bij de betrouwbaarheid staat toch nog: Als aan de bovenstaande voorwaarden is voldaan, is de kans op zwangerschap als volgt:
    gedurende de eerste 6 maanden na de bevalling: 1,7%
    na 12 maanden: 7%

Dus het is zeker niet op en top veilig ! En voor dame's die absoluut niet vlug terug willen zwanger worden is dit niet aan te raden.
    Voor anderen dan weer wel. Want ik blijf erbij. Je bent altijd vruchtbaar ook met bv. De uitzonderingen bevestigen de regel.

Borstvoeding

Siemian Berghuijs
    27 september 2001

Van 1999 tot begin 2001 beantwoordde Siemian Berghuijs vragen van borstvoedende lezers. Daarbij kwam onder andere de LAM-methode wel eens ter sprake (Lactatie Amenorroe Methode), die als voorbehoedmiddel kan fungeren.

Op veler verzoek gaat Siemian nu, ter gelegenheid van de borstvoedingsweek, wat dieper in op dit curieuze fenomeen.

Borstvoeding als voorbehoedmiddel: de LAM-methode

Het basisprincipe van de LAM-methode is dat bij een borstvoedende vrouw het prolactine-niveau hoger is dan bij een vrouw die dat niet doet. Zelfs zo hoog, dat er geen ovulatie (eisprong) op kan treden. Als er geen eisprong is, is er geen eitje, en als er geen eitje is kun je niet zwanger worden. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft de methode beschreven en geeft de volgende toelichting.

Voorwaarden

1. Er moet 24 uur per dag 'borstvoeding op verzoek' worden gegeven. Dus ook in de nacht. In de praktijk zal het vaak zo zijn dat de baby dag en nacht vrijwel continu bij de moeder is en steeds gevoed wordt als hij daarom vraagt.

2. Geen bijvoeding tót de leeftijd van 6 maanden.

3. De vrouw heeft na 56 dagen post partum (na de bevalling) nog geen menstruatie gehad.

Betrouwbaarheid

Als aan de bovenstaande voorwaarden is voldaan, is de kans op zwangerschap als volgt:
    # gedurende de eerste 6 maanden na de bevalling: 1,7%
    # na 12 maanden: 7%

Ook na 6 maanden wordt ervan uitgegaan dat op vraag borstvoeding wordt gegeven, naast het geven van vaste voeding.

Van vrouwen die vóór 6 maanden een menstruatie hadden, werd die menstruatie bij 67% niet vooraf gegaan door een ovulatie.

De LAM-methode is minder betrouwbaar in de volgende gevallen:
    als er snel wordt gestart met bijvoeding (vóór 6 maanden)
    bij het laten doorslapen van de baby gedurende de nacht
    bij het gebruik van een fopspeen.

Vooral de eerste 6 maanden
    In principe wordt de methode aangeraden voor de eerste 6 maanden na de bevalling, maar ervaring en onderzoek wijzen uit dat hij veel langer gebruikt kan worden.

Gemiddeld kan bij vrouwen die hun baby voeden op de boven beschreven wijze, en die ook na 6 maanden op vraag blijven voeden, de menstruatie/ovulatie 14½ maanden wegblijven.

Vrouwen die hun eigen lichaam goed kennen, merken dat een eerste menstruatie in aantocht is door meer afscheiding.

Wel condoom, geen pil
    Voor de zekerheid kan natuurlijk ook gebruik worden gemaakt van een condoom. Pilgebruik wordt afgeraden, al was het alleen maar omdat het lichaam van de vrouw met de LAM de kans krijgt zich op natuurlijke wijze van de zwangerschap en de bevalling te herstellen.

Mijn eigen oordeel
    Ik ben zelf altijd geneigd te zeggen dat als vrouwen nog een kinderwens hebben en op deze manier hun baby voeden, ze gerust op deze methode kunnen vertrouwen.

Zodra de menstruatie terug is gekomen, is de methode niet betrouwbaar meer. In dat geval moet een aanvullend anti-conceptie middel gebruikt worden. Bij voorkeur geen pil en zeker geen combinatiepil.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    De eerste 4 tot 6 maanden heeft LAM als het goed wordt toegepast een betrouwbaarheid die vergelijkbaar is met pil of spiraal.
    Als je het daarna combineert met NFP blijft de betrouwbaarheid vrij hoog. Wil je graag zwanger worden, dan is NFP so wie so erg geschikt, omdat je dan goed leert je vruchtbare periodes te herkennen, waardoor de kans op een gewenste zewangerschap toeneemt.

19. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ja en dat eerste is ongeveer gelijk aan de pil. En als je het tweede in combinatie doet met NFP wordt het een stuk betrouwbaarder.
    Zeker de eerste 6 maanden kun je het goed gebruiken.
    Maar zoals met alle anticonceptie, je moet je wel aan de regels houden. Net als met de pil bijvoorbeeld, als je die niet regelmatig inneemt dan heeft het ook geen effect.

Maar ik denk dat veel mensen niet weten dat LAM niet gelijk is aan bv geven, als je begrijpt wat ik bedoel.

20. Edelweisje

Edelweisje Actief lid

22 nov 2007
    451
    0
    0
    Ja idd, da's waar

Groetjes

Deel Deze Pagina